Mordhau

archief
Rohald De Bruyne op 20 januari 2020
Mordhau

De middeleeuwen staan niet bekend om een rooskleurig leven met hoge levensverwachtingen. Het tijdperk staat eerder bekend om grote aantallen bloederige oorlogen. Mordhau geeft je de mogelijkheid om deze oorlogen aan den lijve te ondervinden. Inclusief de ongewenste amputaties…

Mordhau is snel populair geworden. Tijdens de Kickstarter werd er 300.000 euro opgehaald en sinds de release betreden elke dag zo’n 25.000 spelers het slagveld om elkaar met middeleeuwse wapens te lijf te gaan. Wat is het dat Mordhau zo succesvol maakt?

Realistisch zwaardvechten is niet gemakkelijk

Games ontwikkelen kun je vergelijken met pannenkoeken bakken: de eerste is nooit de beste. Mordhau blijkt hier echter de uitzondering op de regel te zijn, want de game is de spreekwoordelijke eerste pannenkoek van ontwikkelaar Triternion. Het ontstaan van Triternion en daarmee Mordhau begon toen de Sloveense PhD-kandidaat Marko Grgurovič als enkeling aan de game begon. Niet veel later bundelde hij zijn krachten met negen andere programmeurs en designers om Mordhau te maken tot wat het nu is.

Mordhau 
 Pixel Vault

Het idee van Mordhau is simpel. De game speelt zich af in een middeleeuwse setting en is hoofdzakelijk een multiplayer game met een diepgaande focus op combat. In weze is de combat vergelijkbaar met games zoals Chivalry en War of the Roses. Je kunt verschillende wapens kiezenen je hebt zelf in de hand hoe je deze gebruikt. Door je muis te bewegen kun je de aanvalshoek van je zwaard of bijl variëren. Inkomende aanvallen kun je blokkeren, ontwijken of, als je goed genoeg bent, pareren. Mocht je je vijand te slim af willen zijn, dan kun je ook schijnbewegingen maken, waardoor de timing van de vijand verstoord raakt en je hem toch kunt raken.

Als je de eerder genoemde titels destijds hebt gespeeld, zijn de mechanics niet nieuw. Waar Mordhau echter wel vernieuwend is, wordt duidelijk wanneer je je personage bekleedt met wapens en dergelijke. Iedere speler heeft namelijk een aantal punten om te spenderen. Deze punten spendeer je door je personage te bekleden met bepantsering, wapens of perks. Wil je zwaarbewapend met een zweihänder, een boog en nog wat werpmessen het strijdveld betreden? Dat kan, maar waarschijnlijk heb je dan niet veel punten meer over voor bepantsering. Wil je je juist focussen op zware bepantsering en een grote bijl? Ook dit kan, maar dat is dan wel het enige dat je mee kunt nemen.

Daarnaast is je loopsnelheid en slagsnelheid ook erg belangrijk. Zware bepantsering zorgt ervoor dat je redelijk wat klappen kunt absorberen voor je het aflegt, maar ze maken je wel langzaam en log. Het tegenovergestelde geldt voor een dunne maliënkolder. Daarnaast doet een zweihänder veel meer damage, maar is het wapen erg traag. Een dolk is daarentegen weer veel sneller, maar je moet de vijand hiermee vaker raken om effectief te zijn. Het mag dus duidelijk zijn dat Mordhau vol zit met strakke fighting mechanics en veel mogelijkheden biedt wat betreft wapens en outfits.

Mordhau 
 Pixel Vault

Middeleeuwse uitvoering van bekende formats

Mordhau heeft in totaal zes verschillende gamemodes. Hieronder vind je de gebruikelijke deathmatch, team-deathmatch en skirmish mode. Daarnaast zijn er drie ‘speciale’ gamemodes. De gamemode genaamd ‘Battle Royale’ volgt de bekende formule, samen met 31 andere spelers. Hierbij vind je wapens en bepantsering, waarna je door een steeds kleiner wordende speelzone in een conflict wordt gedrukt met de andere spelers. Uiteindelijk blijft er maar één over.

Horde-mode spreekt ook voor zich. Met een klein team neem je het op tegen golven aan vijanden. Aan het einde van iedere golf heb je even de tijd om nieuwe wapens of bepantsering te kopen. Die heb je hard nodig, omdat er steeds meer en moeilijkere vijanden op je afkomen. In het begin krijg je vooral boeren op je afgestuurd, maar in de twaalfde golf zijn dit vooral ridders in harnas met grote zwaarden.

De laatste gamemode heet Frontline en is standaard 32 versus 32 spelers. Dit is de benadering van een echte oorlog, gevuld met chaos, afgehakte ledematen en willekeurige doden. In deze gamemode moet je de gebieden van het vijandelijke team overnemen. Dit doe je door bepaalde objecten kapot te maken of door in een bepaald gebied te staan om jouw vlag te laten stijgen. Met veel pijn en moeite kun je zo de tegenstander misschien verslaan.

Mordhau 
 Pixel Vault

Het is duidelijk dat deze game-modes niet de grootste aandacht hebben gekregen als het aankomt op originaliteit. Horde-mode is duidelijk hevig geïnspireerd door Killing Floor. Frontline kun je makkelijk beschouwen als Battlefield, maar dan met zwaarden en Battle Royale is Battle Royale… Dit betekent echter niet dat deze modi slecht zijn uitgevoerd. De maps waar het allemaal op gebeurt, zitten erg goed in elkaar en hebben allemaal een uniek karakter. Wat ik al vaker in artikelen zeg en nu weer bewezen blijkt: beter goed gejat, dan slecht bedacht.

Een (on)gezonde dosis zout

Uiteindelijk is het niet zo belangrijk of een game erg origineel is en hoe complex de mechanics zijn. Het gaat er uiteindelijk allemaal om of de game prettig speelt. Gelukkig zit dit bij Mordhau wel snor. De game ziet er prachtig uit en de engine is erg stabiel, wat nodig is gezien de snelheid van de combat. Daarnaast zijn alle wapens uniek en voelt het slaan en geslagen worden alsof de klappen echt impact hebben. Dit zorgt ervoor dat de gameplay realistisch aanvoelt en daar ben ik erg fan van.

Dit realisme kan echter ook een bron van frustratie zijn. Vooral wanneer je de game net instapt en denkt: “Oh, dit gaan we wel eventjes doen”, kom je al snel tot de conclusie dat zwaardvechten niet zo makkelijk is als het lijkt. Een enkele fout kan je al snel fataal worden en wanneer er meerdere vijanden op je scherm te zien zijn, kun je maar beter weglopen. Dit maakt het echter wel des te bevredigender wanneer je lekker bezig bent en een vijand met een paar stevige halen van zijn ledematen weet te ontdoen. Dit geldt natuurlijk dubbel als je iemand weet te verslaan met een koekenpan.

Mordhau 
 Pixel Vault