Alle Xbox One-games werken met Project xCloud
Ontwikkelaars hoeven geen aanpassingen te doen aan hun games om deze geschikt te maken voor Microsoft’s aankomende streamingdienst. Volgens de techgigant uit Redmond werken alle bestaande games op Project xCloud, wat zou betekenen dat er een bibliotheek van 3500 games beschikbaar is voor het platform.
In een blogpost legt Microsoft uit dat ontwikkelaars geen veranderingen aan hun games hoeven te maken om gebruik te kunnen maken van Project xCloud. De streamingdienst werd afgelopen najaar aangekondigd met het idee iedereen gemakkelijk games te laten streamen. Onderdeel daarvan is het doel van Microsoft om de games dus ook voor ontwikkelaars zo gemakkelijk mogelijk te laten werken met de dienst.
Volgens de blogpost zijn er al speciale xCloud-servers in 13 Azure-datacenters over de hele wereld beschikbaar, waarbij teams van onder andere Capcom en Paradox Interactive al met de dienst testen. Daarbij werken momenteel drie generaties aan Xbox-games op het platform, dezelfde titels die nu ook al op de Xbox One werken. Dit komt neer op meer dan 3500 games die zonder enige aanpassingen beschikbaar zijn. Ook hoeven ontwikkelaars geen speciale updates te maken voor de dienst: wanneer ze een update publiceren op de Xbox One, zal de xCloud-versie ook automatisch worden bijgewerkt.
Hoewel ontwikkelaars niets hoeven aan te passen voor xCloud, kunnen ze dat wel doen. Dankzij een nieuwe API in de Xbox Developer Kit kunnen games nu uitlezen wanneer ze gestreamed worden via de dienst en daarbij speciale functies activeren. Zo zou een game de lettertypes groter kunnen maken wanneer deze wordt gestreamed, om een game ook op een mobiele telefoon of tablet goed speelbaar te houden.
Specifieke details over de dienst zoals een prijs of een releasedatum heeft Microsoft nog niet bekendgemaakt. Mogelijk maakt het bedrijf gedurende de E3 meer informatie bekend over de dienst.