FIFA 19

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
FIFA 19

Elk jaar is het aan het einde van september weer zover, dan komt de nieuwe FIFA-game van Electronic Arts uit. Dit jaar zijn we al toe aan FIFA 19 en dat geeft aan dat de game toch wel populair blijft. Gamers van over de hele wereld kunnen niet wachten om met hun favoriete speler of club te spelen. Maar is dit jaar een succes voor de FIFA-reeks of schiet EA naast het doel? Ik mocht de game spelen en ontdekken hoe de bal over het veld rolt.

De game is op het eerste gezicht niet veel veranderd, terwijl EA dat elk jaar weer pretendeert. Zo staan de menu’s met de verschillende opties waaruit de gamer kan kiezen op dezelfde plek. Maar dat is niet zo gek, want het werkt perfect. Het is helder en duidelijk waar de speler moet zijn om te vinden wat hij of zij zoekt. Vol goede moed begin ik aan de carrièremodus, waar ik als manager aan de slag ga.

Een afstandsschot in de juiste kruising

Elk jaar weer weet EA zijn graphics nog verder te verbeteren. Ook toen ik deze game voor de eerste keer opstartte was het duidelijk: het kan nog mooier! De fysieke kenmerken in de gezichten van (ster)spelers zijn nog gedetailleerder.  Het lijkt af en toe wel alsof je naar de televisie zit te kijken. Ook de ledematen maken vloeiende en natuurlijke bewegingen bij een schot, een tackle of een voorzet.

FIFA 19 
 Pixel Vault

Daarnaast is het aannemen van de bal door een speler realistischer geworden. Spelers op het veld kunnen zich niet meer in allerlei onnatuurlijke bochten wringen om toch de bal te spelen. Tenzij deze spelers natuurlijk over de lenigheid beschikken om dat wel te kunnen. Maar door deze aanpassing is het soms moeilijk om de bal op de juiste manier aan te nemen, te schieten of voor te geven. Dat is geen straf voor de gamers die op zoek zijn naar de realistischere beleving in de voetbalgame.

Zo is ook het publiek onder handen genomen. Fans juichen zoals je zou verwachten als de camera naar het publiek gericht is in een echte wedstrijd. Animaties van fans die elkaar om de nek vliegen om het doelpunt te vieren zijn een positieve toevoeging. Het enige minpuntje is echter dat deze grafisch nog lang niet in de buurt komen van de spelers. Een klein dingetje dat hopelijk in de toekomst een keer verder uitgewerkt wordt.

Managen langs de zijlijn

Iets wat gelukkig ook is gebleven is de zakelijke kant van het manager zijn. De gesprekken tussen jou als coach en de zaakwaarnemer van een club zijn een welkome afwisseling van het groene veld. Door middel van keuzemenu’s kan je als manager een antwoord geven op je koper of verkoper. Tevens zijn de opties waaruit gekozen kan worden iets ruimer geworden. Hier kan een gamer met goed zakelijk inzicht dus uitblinken en ook op die manier belangrijk zijn voor zijn club.

FIFA 19 
 Pixel Vault

Ook het scouten van talenten kan ontspannend werken na de constante fysieke strijd op het gras. Het is altijd leuk om een jeugdspeler zo jong mogelijk op te pikken om hem vervolgens later door te laten groeien naar de selectie. Wie een beetje een goed oog heeft voor deze ruwe diamantjes ziet gauw de potentie die de spelers hebben. Zo kan je ze voor de hoofdprijs verkopen wanneer ze het ene na het andere doelpunt maken.

Het managen van de zakelijk kant van de club kan daardoor net zo leuk en belonend zijn als het veldspel. De game laat de speler net genoeg vrijheid en ruimte om daar ook genoeg tijd in te stoppen. Het werkt goed en is makkelijk voor iedereen om onder de knie te krijgen.

Timing is alles

Als laatste grote verandering is ook het systeem van kracht zetten aangepast. Voorheen kwam een krachtmeter voor een schot nog onder de spelersnaam onderin het scherm te staan. Nu is dat vervangen door een balkje boven de speler met de bal. Aan beide uiteinden van de balk kleurt het rood en bewegen twee streepjes naar het groene midden toe. Bij een goede timing raakt jouw voetballer de bal op het juiste moment voor het beste resultaat. Het is een leuke vernieuwing die de gamer alerter maakt op timing in plaats van te ‘button bashen’.

FIFA 19 
 Pixel Vault

Je timing bij de eerste schoten of kopballen zal misschien veel te vroeg of te laat zijn. Daar wordt de gamer dan ook op geattendeerd. Maar je hoeft er niet lang aan te wennen. Binnen de kortste keren krijg je een voorzet van de zijkant die je met jouw perfecte timing de juiste kracht mee kan geven. Gelukkig maar, want er is niet terug te schakelen naar het oude systeem van de voorgaande FIFA-games.

Schoten op de lat

Helaas zijn er niet alleen schoten in de kruising voor FIFA 19. Veel oude, bekende problemen doen zich nog altijd  voor. Een van die dingen zijn de looplijnen van de AI. Iedereen die wel eens een voetbalwedstrijd kijkt of heeft gekeken ziet hoe spelers het beste kunnen lopen. Een spits trekt bijvoorbeeld naar de zijkanten als een vleugelspeler of middenvelder met de bal door het midden komt.

Bij EA hebben ze naar mijn idee nog nooit een voetbalwedstrijd gezien. Computergestuurde spelers horen de open ruimtes juist op te zoeken op een veld. Tot nu toe is dit in elke FIFA-game een probleem geweest. Daar lopen de spelers juist vaak richting de medespeler met de bal, met in hun kielzog nog een tegenspeler om uit te spelen. Ik heb ontelbaar veel keren vloekend achter mijn scherm gezeten als dit weer eens gebeurde. En na meer dan negentien van deze voetbalgames had ik verwacht dat hier inmiddels wel een oplossing voor was.

FIFA 19 
 Pixel Vault

Als ik dan weer eens de bal kwijt was doordat er opeens extra verdedigers om je heen staan, moet je omschakelen naar verdediging. Op zich is het verdedigen zelf nog vrij simpel gebleven. Gelukkig maar, want het overschakelen naar de juiste speler om te besturen maakt het je lastig genoeg. Net wanneer jij denkt dat de tegenstander recht op de door jou bestuurde speler afloopt, schiet de besturing naar een andere speler. Misschien wel een speler die dichterbij staat, maar ook waar de tegenstander al voorbij is. Dan moet je die weer onnodig aan het sprinten zetten om de speler met de bal in te halen.

Kies je juiste hoek

Mocht je uiteindelijk de bal dicht genoeg bij het doel van de tegenstander krijgen dan is het nog maar de vraag of je de juiste richting weet te vinden. Want naast de nieuwe krachtmeter boven de speler is ook een nieuw richtsysteem toegevoegd. Daarmee wist ik de bal van drie meter voor een leeg doel nog de tweede ring van de Johan Cruijff Arena in te schieten.

Dit komt doordat je als gamer zo gewend bent aan het oude richtsysteem dat je daar vanuit gaat. Natuurlijk is het EA aan te prijzen dat ze iets vernieuwends willen proberen, maar dan moet het wel goed werken. Het richtsysteem is te onvoorspelbaar geworden.

FIFA 19 
 Pixel Vault

Het is te vergelijken met het penalty nemen uit de vorige FIFA-games. Daar kon een milliseconde de schietknop te lang ingedrukt houden het verschil uitmaken tussen een schot in de kruising of hoog over. Het oude richtsysteem werkte naar mijn idee prima, dus waarom dat per se veranderd is blijft voor mij nog onduidelijk.

Overtreding in blessuretijd

Als laatste zijn er nog de kleine dingen die mij irriteerden tijdens het spelen, zoals de verbinding met de EA-servers die plotseling uit het niks verbroken wordt. Als dit gebeurt tijdens een online match dan word jij aangewezen als de gamer die opgaf en dus een verlies incasseert. Dus word je gestraft voor iets wat buiten jouw schuld om gebeurt. Bizar, maar tegelijkertijd wel de waarheid die ook deze FIFA 19 met zich meebrengt.

In solo-carrière zit bijvoorbeeld ook een irritante glitch, want zodra de kwaliteiten van je speler verbeteren blijft de balk bijna altijd hangen in de rechterbovenhoek. Dit kan storend zijn aangezien de beoordeling van jouw speler op die manier niet te zien is. En dat is best belangrijk om als groeiend talent in de gaten te houden.

FIFA 19 
 Pixel Vault

Of de spelers die tijdens voorzetten, aannames of schoten over het veld ‘glijden’. Het standbeen is al geplaatst, maar wordt verschoven richting de bal om te schieten. Stuk voor stuk kleine dingen die irritatie opwekken en die redelijk simpel verholpen moeten worden.