Gamescom indie-overzicht
Op gamescom gaan we natuurlijk graag langs bij de grote uitgevers en ontwikkelaars om hun aanbod te bekijken. Op de beurs staan echter ook een heleboel indie-ontwikkelaars die allemaal hun game willen laten zien. Daar zitten vaak hele interessante titels tussen, dus we hebben ook dit jaar weer behoorlijk wat indies gecheckt in Keulen.
Het indie-aanbod op gamescom is groeiende. We brengen dan ook ieder jaar graag wat tijd door bij de indiebooths, om te kijken wat de verschillende onafhankelijke studio’s allemaal voor ons in petto hebben. Tussen het overweldigende aanbod is het ons ook dit jaar weer gelukt een aantal pareltjes te vinden, die we hieronder voor je op een rijtje zetten.
Bannermen
Bannermen is een klassieke RTS met elementen van games als Age of Empires en Warcraft 3. In navolging van Age of Empires bouw je een basis, verzamel je grondstoffen en bouw je langzaam een legertje op. Een groot verschil is echter de setting, want Bannermen speelt zich af in een middeleeuwse fantasysetting. De game bevat zowel diverse multiplayer- als singleplayermodes.
Het Warcraft-element van Bannermen is vooral zichtbaar in het feit dat ieder leger over een hero-unit beschikt. Deze held heeft speciale aanvallen en wordt steeds sterker naarmate hij meer vijanden verslaat. De singleplayer campagne van de game bevat bovendien missies waarin de held en een groepje soldaten centraal staan. Het is dan niet de bedoeling om een basis en een leger te bouwen, maar om je held heelhuids door een level heen te loodsen. Bannermen verschijnt in het najaar van 2018.
Children of Morta
Goed nieuws voor wie graag couch-co-op action-RPG’s speelt: Children of Morta voorziet namelijk precies in deze behoefte. Qua gameplay is Children of Morta een redelijk rechttoe rechtaan dungeon crawler waarin je je met verschillende personages al hakkend en slaand een weg door een willekeurig gegenereerde dungeon heenbaant. Je kunt dit natuurlijk in je eentje spelen, maar je kunt ook met z’n tweeën op avontuur gaan.
Het unieke aspect van Children of Morta zit hem in de personages. De personages die je kunt spelen zijn namelijk allemaal onderdeel van dezelfde familie en hun class hangt samen met hun rol in de familie. Zo is de beschermende vader een echte tank terwijl de zich miskend voelende middelste zoon de rol van de rogue op zich neemt. Combineer dit met een heerlijk retrostijltje en Children of Morta is absoluut een game om naar uit te kijken. De game komt uit op Nintendo Switch, pc, PlayStation 4 en Xbox One, maar wanneer precies is op dit moment nog niet duidelijk.
The Sinking City
Weg met quest markers: spelers moeten maar gewoon goed letten op de hints die de spelwereld ze meegeeft. Dat is kort samengevat het credo van The Sinking City. In deze Lovecraftiaanse detectivegame ga je op ontdekkingstocht in een stad die steeds verder onder water komt te staan. Deze stad kun je vrij ontdekken, want The Sinking City is een heuse open worldgame.
In de hands-on-demo die op gamescom te spelen was, moest je zien te achterhalen door welk monsterlijk wezen de lippen van de bibliothecaresse aan elkaar vast genaaid zijn. Dit doe je door met NPC’s te spreken, op onderzoek te gaan naar clues en uiteindelijk de informatie die je verzameld hebt te checken bij de bibliotheek. Het gebrek aan questmarkers zorgt er inderdaad voor dat je bij iedere dialoog en hint goed op moet letten en in de gespeelde demo werkte dat erg goed. The Sinking City verschijnt op 21 maart 2019 voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.
Irony Curtain: From Matryoshka with Love
Bij Artifex Mundi hebben ze twee grote liefdes: point-and-click-avonturen zoals Monkey Island en grappen maken over communistisch (Wit-)Rusland. Deze twee liefdes komen samen in Irony Curtain, waar ze de oude Sovjet-Unie op de hak nemen.
Als journalist reis je naar Matryoshka, een fictief land gebaseerd op een land uit de Sovjet-Unie. Aldaar beland je direct in de bureaucratische molen van het communisme en speel je door middel van puzzels en conversaties een klein avontuur achter het ijzeren gordijn. Er moet nog een hoop gedaan worden om de game helemaal af te maken, maar het schrijfwerk dat we gezien hebben tijdens onze korte hands-on op gamescom was in ieder geval hilarisch. De game komt ergens in 2019 uit voor pc.
Tales of the Neon Sea
Voorafgaand aan gamescom waren er maar weinig details bekend over Tales of the Neon Sea, maar de titel gooide al wel hoge ogen door de bijzonder sfeervolle pixelart. Palm Pioneer ontwikkelt de game als een cyberpunk-avontuur, waarin je als detective puzzels moet oplossen. Dit doe je in een stad in de verre toekomst die gebaseerd is op steden in China. Het ziet er geweldig uit, maar het moet natuurlijk ook een tof avontuur worden.
Op gamescom kregen we een kleine sneakpreview van wat we kunnen verwachten. De detective is eigenlijk met pensioen, maar komt terug voor een laatste zaak. Wat deze zaak precies zal zijn, weten we nog niet, maar voor de demo moesten we een moord buiten zijn appartement oplossen. Het precieze plot gaan we niet verklappen, maar voor de oplossing moesten we langs de lokale maffia, die bestaat uit katten. Het vreemde was dat dit perfect paste binnen de al vreemde setting van de game en wij kunnen dan ook niet wachten om meer te zien van Tales of the Neon Sea, wanneer de game later dit jaar uitkomt voor pc en PlayStation 4.
Ancient Abyss
Ancient Abyss is een kleurrijke 8-bit roguelike waarin je je personage van bovenaf door de verschillende ruimtes van een level bestuurt. Dit doe je terwijl je je weg zoekt om dieper de wereld in te geraken, op zoek naar de goden. Waarom je dit wilt doen, werd niet duidelijk uit de demo op gamescom 2018. Wel moeten deze verschillende levels volgens de ontwikkelaar gevuld worden met andere designs en vijanden die staan te popelen om je lastig te vallen met elk hun eigen vechtstijl. Om te overleven moet je dus regelmatig je strategie aanpassen.
Als speler heb je ook een aantal spells en wapens die je in kunt zetten. Dit arsenaal kun je uitbreiden door middel van schatkisten die je in de wildernis tegenkomt of via een handelaar. Toegang tot deze handelaar heb je in het beginscherm waar je belandt wanneer je gestorven bent, voordat je opnieuw probeert het level te halen. Hier kom je ook andere personages tegen die met jou op reis zijn. Wat hun rol in de game precies is, is nog onduidelijk. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar deze game. De releasedatum en platforms zijn nog niet bekend.
The Waylanders
Een interessante game voor alle liefhebbers van RPG’s is The Waylanders. Hoe kan het ook anders als de enige echte Mike Laidlaw van BioWare en dan voornamelijk Dragon Age eraan meewerkt? De invloeden van Dragon Age: Origins waren duidelijk bij deze indie, maar gelukkig zag het er uniek genoeg uit om geen exacte kopie te worden. Hoewel The Waylanders ook vanuit zowel een third-personperspectief als met een top-downblik gespeeld kan worden en tactiek een belangrijke rol speelt tijdens gevechten, zijn er een paar belangrijke verschillen.
Zo speelt deze RPG zich af in een totaal andere wereld en introduceert het een interessante mechanic, namelijk tijdreizen. Dit speelt verhaaltechnisch een hoofdrol en is daarom van groot belang in de game. Ook gaat het vechtsysteem een stuk dieper dan in Dragon Age. De personages in je party functioneren apart, maar kunnen ook gecombineerd worden om hun krachten te verenigen. Bovendien is het klassensysteem wat uitgebreider, met zes initiële klassen en een heleboel groeimogelijkheden. Voordat we officieel met deze game aan de slag mogen, moeten we waarschijnlijk helaas nog een paar jaar wachten.
Etherborn
Fans van puzzle-platformgames zoals Fez zullen hun geluk niet geloven met Etherborn. De game lijkt namelijk op een kruising tussen Journey en Fez: een interessante ervaring waarbij je ook nog eens mentaal uitgedaagd wordt. In Etherborn is het doel namelijkom als stemloos lichaam je lichaamloze stem te volgen en te vinden. Dit doe je door op pad te gaan in een wereld die er bijna dromerig uitziet en door het perspectief van de camera te gebruiken om de juiste weg te vinden.
Zwaartekracht werkt in Etherborn op een andere manier dan in onze wereld, waardoor je bepaalde muren op kunt lopen om zo naar andere locaties te komen. Op deze manier dien je deuren te openen om het volgende level te bereiken en een stap dichterbij die stem te komen. Ondertussen ga je je steeds meer vragen stellen over je situatie en de game die je speelt. Of en wat voor antwoorden er komen, zullen we later dit jaar mogen meemaken op Nintendo Switch, pc, PlayStation 4 en Xbox One.
Young Souls
Deze co-op hack-and-slashgame draait om een tweeling die er op ongelukkige wijze achterkomt dat ze speciale krachten hebben. Die krachten moeten broer en zus inzetten om een wereld te verdedigen die hen niet accepteert, wat meteen al voor een intrigerende dynamiek zorgt. Deze dynamiek blijft Young Souls doortrekken door elementen van allerlei genres te combineren in een game waar verhaal, omgeving en combat tot een geheel versmelt.
Zo maakt Young Souls tijdens gevechten bijvoorbeeld gebruik van een 2D-sidescrollerstijl en zijn er meerdere banen aan het veld toegevoegd, zodat er toch een 3D-gevoel gecreëerd wordt. Op deze manier voelt het ook niet alsof tweeling en vijanden op één chaotisch hoopje gegooid worden. Omdat de hoofdpersonen hun missies steeds beginnen vanuit een hoofdkwartier, krijgt de game ook een roguelikeachtig smaakje. De game bevat echter ook RPG-elementen doordat de uitrusting en wapens die broer en zus kunnen gebruiken een heleboel stats hebben, meer dan dat je gewend bent van een gewone hack-and-slashgame of roguelike. Ook voor deze interessante indie is momenteel nog geen officiële informatie rondom de release bekend.
Het moge duidelijk zijn dat het indie-aanbod op gamescom naar meer smaakt. Hoewel we ieder jaar erg ons best doen, kunnen we helaas niet iedere toffe indie op de beursvloer spelen. Welke indies ontbreken er volgens jou nog in het bovenstaande overzicht? Laat het ons weten in de comments!