Sekiro: Shadows Die Twice

archief
Tim Miechels op 20 januari 2020
Sekiro: Shadows Die Twice

Sekiro: Shadows Die Twice is de nieuwe game van Dark Souls-ontwikkelaar From Software. Met Sekiro slaat de Japanse ontwikkelaar net een andere weg in. Er is echter goed nieuws voor de masochisten onder ons, want er is één ding ongewijzigd gebleven: de game is bottenbrekend moeilijk.

From Software is in het westen vooral bekend van Dark Souls en Bloodborne. In Sekiro is de hand van de Japanse ontwikkelaar duidelijk terug te zien, maar wordt de formule ook grondig vernieuwd. Op gamescom mocht Tim uitgebreid aan de slag met de game. Na zijn speelsessie stond het woordje ‘Death’ alweer op zijn netvlies gebrand.

De hoogte in

Meteen aan het begin van de gamescom-demo van Sekiro worden een aantal verschillen met de Soulsborne-games duidelijk. Zo is er allereerst de setting. In plaats van de middeleeuwse horror van Dark Souls of de gothische setting van Bloodborne, speelt deze game zich af in het feodale Japan. In plaats van zelf een ras en klasse te kiezen speel je bovendien een vast personage: een ninja genaamd Sekiro.

Sekiro 
 PixelVault

Het feit dat je een ninja speelt brengt ook verschillen in gameplay met zich mee. Zo is deze in de eerste plaats veel verticaler. Je begint de demo namelijk in de top van een hoge boom, waardoor je meteen gebruik moet maken van een belangrijk element in de game: de grapling hook. Deze zit bevestigd aan je arm en maakt dat je naar hoger gelegen punten toe kan springen. Punten waar je met je grapling hook aan kan haken verschijnen op het scherm als grijze bollen, die groen worden wanneer ze binnen je bereik komen.

In het demolevel waren meteen al veel grapling hook-punten te vinden, waardoor je gemakkelijk als een echte ninja van dak naar dak kan vliegen. Daarnaast is het mogelijk om vijanden die je nog niet gezien hebben vanaf het dak in één klap te doden. Je springt dan vanaf een hoger gelegen punt, waarna er een rode bol bij de vijand verschijnt. Wanneer je dan de aanvalsknop indrukt voer je een gruwelijke finishing move uit.

Ongezien voortbewegen

Zoals het een echte ninjagame betaamt, speelt ook stealth gameplay een belangrijke rol in Sekiro. Je kunt vijanden proberen te besluipen en wanneer dat lukt kun je een stealth aanval uitvoeren waarmee je een vijand van normale sterkte in één keer uitschakelt. Als je in het gezichtsveld van een tegenstander komt begint er echter een gele balk vol te lopen en wanneer die volloopt voor je je weer kunt verstoppen, heeft de tegenstander je gezien.

Sekiro: Shadows die Twice 
 Pixel Vault

Er zijn echter ook vijanden met meer dan één healthbar, dus daar zul je zelfs na een geslaagde stealth aanval alsnog mee moeten vechten. Je kunt er dan ook voor kiezen om weg te rennen en je net zo lang te verstoppen tot je tegenstander het zoeken opgeeft en weer teruggaat naar zijn post, om hem vervolgens nog een keer te besluipen.

Nog steeds moeilijk

De stealth gameplay zorgt ervoor dat je als speler veel flexibiliteit krijgt om met verschillende situaties om te gaan. Dit is zeer welkom, want zoals we van From Software-games gewend zijn,  is ook Sekiro: Shadows Die Twice weer ontzettend moeilijk. Op basis van de demo lijk je ook weinig voordeel te hebben in Sekiro als je enige ervaring hebt met eerdere games van de ontwikkelaar.

Zo kwam ik vrij vroeg in de demo een Samurai General tegen. Deze vijand had twee levensbalken en wist met een enorm zwaard zeer rake klappen uit te delen. Het lukte me niet op tijd om de timing van het ontwijken goed onder de knie te krijgen, waardoor mijn Sekiro-ervaring al op deze vijand leek te stranden. Tot ik op het idee kwam om hem een klap te geven, om vervolgens op het dak te verstoppen en van bovenaf een finishing move op hem uit te voeren.

Sekiro: Shadows die Twice 
 Pixel Vault

Precisie

De combat is in Sekiro kortom weer lekker onvergeeflijk, maar werkt met dezelfde precisie die we gewend zijn uit Dark Souls. Nog steeds komt het erop aan de bewegingspatronen van je tegenstander te leren kennen zodat je aanvallen tijdig kunt blokkeren of ontwijken. Wanneer je faalt heb je dit altijd aan jezelf te danken. ‘Als ik de volgende keer die aanval net op tijd ontwijk en dan toesla, dan haal ik het’, is een mantra dat je steeds overhaalt om hetzelfde stuk nog een keer te proberen.

Je hebt in Sekiro verschillende middelen tot je beschikking om vijanden een kopje kleiner te maken. Zo heb je een samoeraizwaard waarmee je kan aanvallen en blokkeren. Daarnaast heb je een prothetische arm, waarmee je speciale aanvallen kunt uitvoeren. Zo kon ik een zware aanval met een grote bijl uitvoeren, een shuriken gooien of een vuuraanval gebruiken. Hoeveel van deze speciale aanvallen je kunt uitvoeren hangt af van een resource die je verzamelt door vijanden te verslaan en de levels goed te ontdekken.

Sterven en doorgaan

Ondanks de vele middelen die je tot je beschikking hebt, zul je in Sekiro nog steeds aan de lopende band het loodje leggen. De woorden You Died zullen bij veel Dark Souls-spelers in de televisie gebrand staan en die tekst is in deze game vervangen door het woordje Death. In Sekiro betekent de dood echter niet noodzakelijk het einde.

Sekiro: Shadows die Twice 
 Pixel Vault

Wanneer je namelijk een eerste keer sterft, krijg je de optie om op dezelfde plek weer tot leven te komen. Je komt dan terug met de helft van je health en precies op dezelfde plek als waar je gestorven bent. Wanneer je dus omringd was door vijanden ten tijde van je dood, is het misschien een beter idee om eieren voor je geld te kiezen en opnieuw te beginnen.

Aan de andere kant kun je de dood ook in je voordeel gebruiken. Wanneer je verslagen bent keren vijanden je namelijk meestal de rug toe om terug te lopen naar hun plek, waardoor je met een goed getimede resurrect een vijand met een aanval in de rug kunt verrassen. Je kunt echter niet eindeloos opnieuw bij dezelfde vijand resurrecten, want wanneer je dat één keer gedaan hebt kan het pas nog een keer wanneer je in de tussentijd een vijand verslaat.

Eindbaas

Het demolevel eindigde in een boss battle met de Corrupted Monk. Helaas weet ik dit alleen omdat de speler naast me deze boss battle wist te bereiken en heb ik hem niet zelf onder handen kunnen nemen. Ik was te druk bezig met het level te ontdekken, mijn prothetische arm uit te proberen en te verliezen van de Samurai General. Van wat ik in mijn ooghoeken heb opgevangen zag deze eindbaas er erg dreigend en imponerend uit.

Sekiro: Shadows die Twice 
 Pixel Vault

Zoals het er nu uitziet wordt Sekiro: Shadows Die Twice een game die liefhebbers van From Software blind aan kunnen schaffen. De Japanse setting in combinatie met nieuwe elementen als de verticaliteit van de levels en stealth gameplay zorgen er bovendien voor dat de ontwikkelaar met deze game ook een nieuw publiek weet aan te spreken. Om te kunnen genieten van Sekiro moet je echter nog steeds wel van enige uitdaging houden, want die is hier zeker te vinden.