Destiny 2: Forsaken

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Destiny 2: Forsaken

Op 4 september komt het eerste jaar van Destiny 2 officieel ten einde. Met de release van de basegame vorig jaar en twee uitbreidingen achter de rug, is het tijd voor Bungie’s volgende stap in de game. Daarmee gaat er voldoende veranderen, zowel in het verhaal van de game als in de gameplay. Tijd dus om vooruit te blikken op de nieuwe uitbreiding, inclusief de nieuwe Gambit-modus die we konden spelen tijdens gamescom 2018.

Destiny begint langzaamaan zijn eigen cyclus te krijgen: eerst komt er een game uit en krijgt de game binnen het eerste jaar twee middelgrote uitbreidingen. Aan het einde van het eerste jaar komt er dan een grote uitbreiding om interesse in de game weer naar een hoog niveau te brengen, waarna de game nog één of meerdere uitbreidingen krijgt. Destiny 2 lijkt met de release van Forsaken in september het middelpunt van zijn levensduur te hebben bereikt, maar zoals bij de Taken King in Destiny 1 mogen we dan ook flinke veranderingen verwachten.

Afscheid van een oude vriend

Het verhaal van Destiny 2: Forsaken windt er geen doekjes om. Al sinds de aankondiging van de nieuwe uitbreiding weten we dat de moord op Cayde-6 centraal zal staan. Daarmee haalt Bungie misschien wel het populairste karakter uit de serie, iets waar schrijvers de afgelopen jaren een stuk minder bang voor zijn geworden.

Wie de moordenaars zijn, weten we ondertussen ook al: Uldren Sov en zijn acht baronnen breken uit de Prison of Elders, waarbij ze niet bang zijn om slachtoffers te maken. Eén daarvan zal dus Cayde-6 zijn, waarna het aan jou is om de achtervolging in te zetten en wraak te nemen voor de moord. Geen vrolijk verhaal dus, maar wel een dat de serie nodig heeft om de lore voort te drijven.

Op naar de Dreaming City

In Destiny 2: Forsaken zal je jezelf vinden in twee nieuwe locaties: de Tangled Shore en de Dreaming City. De Tangled Shore is een nieuw gebied waar de hoofdmoot van de DLC zich zal afspelen. Dit gebied bestaat uit verschillende asteroïden die samen zijn geplet binnen de Reef, een gebied dat je mogelijk nog kent uit Destiny 1. Bungie zelf vergelijkt het nieuwe gebied met het oude wilde westen, waar regels nog niet gelden en moord doodsoorzaak nummer één is.

Destiny 2: Forsaken

De Dreaming City is het tweede gebied en zal vooral centraal staan in de end game content van Forsaken. In deze verlaten stad zal onder andere de raid plaatsvinden, maar hier kunnen spelers ook nog andere content beleven wanneer ze klaar zijn met het verhaal van de uitbreiding. Volgens Game Informer zal dit gebied ongeveer de grootte hebben van Nessus en zal het in de weken na release nog veranderingen ondergaan, mogelijk door de impact van de raid.

Subclasses op de schop

Ook bij deze uitbreidingen gaan de mogelijkheden die je als speler hebt weer aardig op de schop. In totaal voegt Bungie negen nieuwe subclasses toe aan de game, wat betekent dat iedere class drie nieuwe opties gaat krijgen. Zo krijgt de Hunter de mogelijkheid om vijanden te bestoken met brandende messen, terwijl de Warrior de beschikking krijgt over een enorme hamer. Belangrijk om te vermelden is dat de subclasses geen andere subclasses zullen vervangen, maar enkel worden toegevoegd als nieuwe vertakkingen aan je skilltree.

Ook de wapensystemen gaan op de schop, waarbij spelers meer vrijheid krijgen in het inzetten van hun wapens. Momenteel zijn wapens als snipers en shotguns nog gekoppeld aan het Heavy Weapon-slot in je inventory, maar dat zal veranderen in Forsaken. Nu kunnen dergelijke wapens ook in andere slots worden geplaatst, waardoor ze special ammo in plaats van heavy ammo gebruiken.

Destiny 2: Forsaken

Een andere belangrijke wijziging zit in de mods: deze zullen niet meer enkel een element aan je wapen toevoegen en de kracht verhogen, maar daadwerkelijk impact gaan hebben. De nieuwe mods zullen de oude helemaal vervangen, waarmee ze ook geen vijf extra krachtpunten aan je wapen toevoegen. In plaats daarvan zullen ze impact hebben op hoe je wapen werkt, zoals minder terugslag na een succesvolle headshot. Zo wil Bungie spelers meer controle geven over de manier waarop zij graag spelen.

Pak je kans in Gambit

Tijdens gamescom 2018 mochten we ook al even aan de slag met de nieuwe Gambit-modus. Deze multiplayermodus zal de belangrijkste toevoeging zijn op multiplayergebied en zal een compleet nieuwe ervaring bieden in Destiny 2. In deze co-op multiplayermodus kruisen de werelden van PvP en PvE met elkaar, wat een verrassend leuke ervaring oplevert.

Het principe van Gambit is op het eerste gezicht vrij simpel: met een team van vier spelers is het aan jullie om zoveel mogelijk computergestuurde vijanden te verslaan. Iedere vijand laat daarbij één of meer motes vallen, die je kunt oppakken en inleveren in je thuisbasis. Belangrijk detail daarbij is dat het een strijd is tussen twee teams. Wanneer jouw team namelijk voldoende motes heeft ingeleverd, zal er een mini-boss verschijnen die jouw team als eerste moet verslaan.

Destiny 2: Forsaken 
 Pixel Vault

De voortgang van het andere team kun je altijd boven in beeld zien, maar je kunt het ook zelf gaan bekijken. Wanneer jullie namelijk een aantal motes hebben ingeleverd, zal er een portaal naar de spelomgeving van het andere team gaan. Op dat moment kun je het andere team gaan lastigvallen door ze uit te schakelen en zo hun progressie een halt toe te roepen. Natuurlijk heeft dit gevolgen: de tegenstander weet dat jij in hun spelgebied bent en je kunt maar enkele seconden losgaan. Daarnaast moet jouw eigen team het tijdelijk met een man minder doen.

Aangezien we op de beursvloer niet heel veel uitleg kregen over de modus, was het even zoeken hoe de vork in de steel zat. Wanneer je echter doorhebt hoe de systemen werken, biedt het een erg leuke ervaring die we nog niet kenden van de serie. Natuurlijk is dit alles op basis van twee korte rondjes, dus hoe het daadwerkelijk allemaal zal uitpakken zien we op 4 september. Dan ligt Destiny 2: Forsaken in de winkels en de digitale rekken voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.