Forza Horizon 4
Doorgaans praten alleen Vivaldi-fans met vurige passie over Vier Seizoenen, maar creative director Ralph Fulton van Playground Games is de afgelopen maanden minstens zo enthousiast over de vier jaargetijden. Dat heeft natuurlijk alles te maken met Forza Horizon 4 en op gamescom 2018 kon hij ons wat meer vertellen over de game. Uiteraard mochten we zelf ook even los.
Om en om zijn Forza Motorsport en Forza Horizon aan de beurt om racefans op de Xbox te voorzien van het nodige racevertier. Dit jaar is de beurt aan de Horizon-serie, die zich niet zozeer met simulatie bezighoudt, maar racen vooral zo gevarieerd en leuk mogelijk wil maken. In de preview werd al duidelijk dat Playground er met Forza Horizon 4 nog een schepje bovenop wil doen en dat hebben we nu ook zelf kunnen ervaren. Dat begint natuurlijk bij de auto die de hoofdrol heeft in alle beelden die we tot nu toe hebben gezien.
McLaren Senna
Hoewel de Senna zeer laag bij de grond ligt, was de racewagen moeilijk over het hoofd te zien bij de Xbox-stand op de beursvloer in Keulen. Het bijzondere model trekt al aandacht op zich, maar als dan ook de vleugeldeuren openklappen zijn er nog maar weinig bezoekers die niet omkijken.
Het is natuurlijk leuk dat er een stoere auto staat en de eerste beelden er goed uitzagen, maar bij een racegame is het ook erg belangrijk dat de gameplay strak aanvoelt. Zwabberende wagens kunnen er in trailers of in het echt ontzettend stoer uitzien, maar daar heb je tijdens het rijden niets aan.
Gelukkig voldoet deel vier helemaal aan de verwachtingen. Met grote snelheden raas je door de heuvels en flits je tussen het verkeer en andere racers door. De Senna voelt en klinkt heerlijk en geeft je meteen het gevoel dat zo typisch is voor de Horizon-serie: racen is gewoon een feestje. Niets meer, niets minder.
Vier seizoenen
Nu hadden we ook niet verwacht dat Playground sinds Forza Horizon 3 vergeten was hoe het racegames moet maken en is het vooral interessant om te kijken wat ze allemaal voor een nieuwe elementen op de rol heeft staan voor deze game. Dan komen we al snel uit bij de seizoenen.
De vier jaargetijden zijn verweven in alle aspecten van de game. Dit heeft de meeste invloed op de omgeving waar je doorheen rijdt: weilanden veranderen in drassige racebanen als je er in de herfst doorheen rijdt en rivieren bevriezen in de winter om een geheel nieuwe racetrack te vormen.
Dat klonk veelbelovend, maar viel tijdens het spelen nog wat tegen. De modder spatte niet bepaald van het scherm en ook was de verandering tijdens het racen niet enorm. Nu speelden we de demo die eerder dit jaar op E3 op het podium getoond werd en kregen we achter gesloten deuren gelukkig wat meer te zien.
Horizon 4 op PC
De nieuwe game wordt tegelijkertijd op Xbox One en PC uitgebracht en de twee versies zijn tegelijkertijd ontwikkeld. Fulton kon de game dan ook tonen op pc, in 4k op 60fps. Daardoor zagen de smalle landwegen, schapenweides en de kustlijn er prachtig uit. Dat natuurschoon zoeft vervolgens aan je voorbij met 200+km per uur, maar ook als je stilstaat dwarrelen de paardenbloemen langs je spoiler heen en klinken de seizoenen niet alleen door in wat opspattend regenwater.
Ook de modder spatte tijdens deze nieuwe demo een stuk meer in het rond en ook leek de bestuurder meer moeite te hebben om de zware Land Rover door de dikke modder te navigeren. Hoe dit voelt als je zelf racet kunnen we helaas nog niet zeggen. Een verdergaande moddertest moet dus wachten tot we de game later dit jaar kunnen gaan reviewen en dan kunnen we ook zien hoe de game er uiteindelijk op de Xbox One komt uit te zien.
Voor pc-gamers had Fulton in ieder geval al goed game nieuws: de minimale systeemeisen om Forza op pc te spelen liggen lager dan die van Forza Horizon 3. Daarnaast moet de game een stuk soepeler draaien op pc dan het vorige deel, omdat ze volgens Fulton veel hebben geleerd van de port van Forza Horizon 3.
Forza Horizon 4 Life
Naast een betere pc-versie en mede door de seizoenen is Forza Horizon 4 niet langer een groot zomerfestival. De ontwikkelaars bij Playground komen zelf voor een groot deel uit Groot-Brittannië en ze willen je ook in Forza Horizon 4 het gevoel geven dat je er thuis bent. Dat hangt natuurlijk ook samen met de veranderende seizoenen, want voor je gevoel breng je al snel meerdere jaren in de game door.
Daarom kun je voor het eerst een huis kopen in Forza en kun je een eigen avatar creëren, al dan niet naar je eigen evenbeeld. Voor races betekent dit dat je niet alleen wagens of geld krijg als beloning, maar ook kleding en accessoires om je avatar aan te kleden. In de game zie je dit personage vervolgens vooral in de auto zitten, maar verschijnt deze ook in volle glorie na de race om een overwinningsdansje te doen. Mits je gewonnen hebt natuurlijk.
Forza-games zaten de afgelopen paar jaar al ontzettend vol, maar alles wijst erop dat Playground Games alles op alles zet om een nieuwe ultieme race-ervaring neer te zetten. Er zit zoveel nieuwe content in dat we dit onmogelijk tijdens een hands-on en demo-sessie konden checken en dus kunnen we straks bij de review pas echt zeggen of de ontwikkelaar niet te veel hooi op haar vork heeft genomen. Maar deze is in ieder geval een heel eind op weg om op 2 oktober een heerlijk racefeestje te beginnen.