Metro Exodus
Ik open mijn ogen en ik ben onder water. Paniek! Een vaag figuur met een masker op reikt een hand naar me uit. Intuïtief grijp ik de hand aan. Ik word aan wal getrokken. Er volgt een gesprek dat ik amper kan horen en ik raak weer buiten bewustzijn. Ik word wakker door een hert dat aan me snuffelt. Van mijn redder is geen spoor meer te bekennen. Ik kan gaan en staan waar ik wil, maar ik kom er snel achter dat dat niet zonder gevaar is.
Metro Exodus is de derde game in de Metro-franchise. De serie is gebaseerd op de boeken van Dmitry Glukhovsky, die handelt over een post-apocalyptisch Rusland, waarin mensen gedoemd zijn in de metrostelsels van Moskou te leven. De eerste twee games in de franchise volgden die premissen en speelden zich voornamelijk ondergronds af. Metro Exodus laat de metrotunnels achter zich en schotelt spelers een enorme open wereld voor om te ontdekken. Op gamescom mocht Tim alvast met de game aan de slag.
Welkom in Rusland
Het eerste dat opviel tijdens de uitgebreide hands-on-sessie, was dat je zonder al te veel context in Rusland gedropt wordt. Na de hierboven beschreven openingsscène krijg je alle vrijheid om zelf op onderzoek te gaan in de open wereld, waarbij gezegd moet worden dat deze er prachtig uitziet. De nachtelijke bossen die we op gamescom mochten ontdekken, zat vol detail en sfeer, wat het bepaald geen straf maakte om ze te ontdekken.
De mooie omgevingen vallen extra op, omdat de HUD helemaal leeg is. Dat wil zeggen: de game toont geen informatie op het scherm tenzij het direct relevant is. Als je bijvoorbeeld wisselt van wapen krijg je kort rechts onder in beeld te zien welke wapens je hebt en hoeveel kogels ieder wapen heeft. Verder is op een display op je linkerarm wat informatie te zien zoals een kompas. Je hoeveelheid health merk je aan hoeveel bloed er door je gezichtsveld loopt. Dit alles zorgt ervoor dat de omgevingen mooier in beeld komen en dat je bovendien meer ondergedompeld wordt in de spelwereld.
Gezien of ongezien
In het begin van de demo voelde ik me nog een beetje stuurloos. Het gebrek aan context voor wat ik aan het doen was, maakte dat ik niet zo goed wist wat ik nu moest doen. Dat veranderde echter snel toen ik de wereld begon te ontdekken. Vrij snel raakte ik helemaal geabsorbeerd in het uitroeien van vijandelijke kampen en het ongezien ontwijken van roedels wolven.
Zoals eerder opgemerkt, krijg je in Metro Exodus veel vrijheid om de wereld te ontdekken, maar daarnaast krijg je ook veel vrijheid om te kiezen hoe je combat aanpakt. Zo kan je met een kruisboog sluipend een vijandelijke kampement binnensluipen en vijanden één voor één over de kling jagen. Wanneer je zo speelt, is na een tijdje het hele kamp naar je op zoek omdat er overal lijken liggen. Het voelt daardoor des te beter als het je lukt er succesvol doorheen te sluipen.
Later in de demo besloot ik een wat meer recht-voor-zijn-raap-aanpak te hanteren en verruilde ik mijn kruisboog voor een shotgun. Toen ik vervolgens in het bos een roedel wolven langs zag rennen, schrok ik zo dat ik pardoes om me heen begon te schieten. De wolven bleken echter in eerste instantie geïnteresseerd in een kudde herten en helemaal niet in mij. Tot ik ze begon te beschieten natuurlijk.
Niet voor watjes
Deze ontmoeting met wolven was de eerste, maar niet de laatste keer dat ik tijdens de demo het leven liet. Voorafgaand aan de hands-on werden we al door één van de ontwikkelaars gewaarschuwd voor de moeilijkheid van de game. Zo kregen we de tip om vooral zoveel mogelijk health packs te craften en veel gebruik te maken van de quick save button.
Die moeilijkheid zit hem vooral in de schaarste van materialen. Daarin toont Metro Exodus zich een echte survival game. Je bent de hele tijd op zoek naar nieuwe munitie voor je wapens of nieuwe materialen om kogels en potions mee te craften. Dit zorgt voor constante spanning, omdat je niet zomaar in het wilde weg om je heen kunt gaan schieten. Je moet het echt tactisch aanpakken.
Craften speelt daardoor een grote rol in de game en gelukkig werkt dit erg intuïtief. Je kan op ieder moment tijdens je game je rugzak afdoen om nieuwe granaten, kogels of potions te craften. Het probleem is alleen dat dit de game niet pauzeert, dus je moet wel een rustige plek uitzoeken om dit te doen. Het is ook mogelijk om je wapens uitgebreid aan te passen, maar dit heb ik tijdens de demo helaas niet kunnen testen.
Brandende gemuteerde beer
De spannende gameplay werd tijdens mijn speelsessie afgewisseld met cinematische momenten die een even hoog niveau hadden. Zo werd ik op een gegeven moment gevangen in een net. Dat net bleek echter van twee verschillende groepen bandieten te zijn die het in een echt Bilbo-in-de-kookpot-momentje er niet over eens konden worden wat ze met me aan moesten.
Tijdens deze interactie kwam er plotseling een angstaanjagende gemuteerde beer uit de bosjes gerend, die mijn vijanden aan stukken rijtte. Zij probeerden zich te verdedigen door de beer met brandbommen te bekogelen, maar daar werd deze alleen maar bozer van, met een kwadere, brandende gemuteerde beer tot gevolg. Toen iedereen dood was en de brandende beer wegrende kon ik me uit het net bevrijden en vrolijk verder gaan op mijn tocht door post-apocalyptisch Rusland.
Tenminste, dat dacht ik, totdat de beer me helemaal op het einde van de demo alsnog van het leven beroofde. Toen ik op een vredig uitziend kerkhof het einde van de demo bereikt dacht te hebben, barstte het beest door de deuren van de kerk. Ik had geen potions en geen munitie meer, dus ik maakte geen schijn van kans. Gelukkig was de tijd precies op dat moment op, waardoor ik niet hoefde te capituleren.
Schoonheidsfoutjes
Over het algemeen maakte de demo van Metro: Exodus dus een positieve indruk, maar dat betekent niet dat er niet ook een paar kritische noten te kraken zijn. De demo die we te spelen kregen was bijvoorbeeld bepaald niet bugvrij. Zo gebeurde het dat ik net een vijandelijk fort aan het infiltreren was en toen plotseling het laatste deel van een trap niet op kon komen. De enige manier om boven te komen was door het laatste stuk te springen, waardoor mijn stealthy infiltratie compleet in het water viel.
Ook zag ik een aantal keer merkwaardig vliegende stenen, waarvan het niet leek alsof ze daadwerkelijk behoorden te vliegen. Al met al zijn dit echter geen grote fouten en gelukkig heeft ontwikkelaar 4A Games nog ruim de tijd om dit glad te strijken. Metro Exodus verschijnt namelijk op 22 februari voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.