The Division 2
Als Ubisoft de afgelopen jaren met één IP mijn aandacht heeft weten te pakken, dan is dat wel met Tom Clancy’s The Division. Het was echter moeilijk te peilen of de game nou echt een doorslaand succes was. Na de uitbreiding werd het immers akelig stil rondom de game. Dat veranderde met de plotselinge aankondiging eerder dit jaar en de officiële onthulling tijdens de E3. In Keulen mochten we dan zelf even aan de slag, wat net genoeg was om een goede eerste indruk te krijgen.
Voor wie The Division nog niet kent: een korte introductie. De redelijk jonge Tom Clancy IP schetst het beeld van wat er met de Verenigde Staten zou gebeuren op het moment dat een dodelijk virus zich razendsnel onder de bevolking verspreidt. Geen zombievirus dit keer, maar een hele agressieve vorm van de griep. In de game is deze ziekte bekend als de Dollar Flu, omdat de ziekte in razendsnel tempo zich verspreidde als gevolg van Black Friday.
Het werd zomer
In The Division krijg je controle over een agent van een divisie uit de overheid waar nauwelijks iemand bekend mee is. Deze divisie bevat burgers uit alle rangen, standen en beroepen, in het geheim getraind voor een dergelijke noodsituatie. Daarbij ligt de nadruk in de reeks vooral op teamwork: hoewel de game alleen gespeeld kan worden, is de game gebouwd op een squad van vier spelers waarbij ieder zijn eigen kwaliteiten heeft en die met die van zijn teamgenoten moet gebruiken.
We springen ruim een half jaar vooruit. Hoewel New York in eerste instantie het hardst leek te zijn getroffen, laat The Division 2 zien dat de gevolgen ook ver buiten de Big Apple te merken zijn. Wanneer de sneeuw is gesmolten en de zon volle bak schijnt, blijken de problemen in Washington D.C. namelijk nog lang niet voorbij.
In de schaduw van het Capitool is men niet alleen bezig met het bestrijden van het dodelijke virus, maar ook met de mensen die kansen zien om zelf de macht te grijpen. De geruchten dat er een factie is die een coup wil plegen om het restant van de zittende regering af te zetten, helpt daarbij natuurlijk niet mee. De agenten van The Division zullen dan ook de laatste verdedigingslinie vormen, waarbij ze evenzeer de hulp van het normale volk in moeten schakelen.
Aan de slag
Gedurende onze relatief korte gamescom-demo van The Division 2 leek het doel in eerste opzicht redelijk simpel: verover een controlepunt. Voor de mensen die de E3-demo’s op de verschillende videokanalen voorbij hebben zien komen, zal deze situatie bekend voorkomen. Het was immers hetzelfde neergestorte vliegtuig als uit de andere demo’s waar we terecht kwamen. De route daar naartoe was in ons geval wel anders.
Zo begonnen wij niet in een natuurhistorisch museum, maar bij een kantoorpand. Daarbij kreeg je direct een optie: ga je er aan weerskanten omheen of steek je binnendoor. Daarbij kozen wij voor de binnenroute, waarbij we direct op een gijzelingssituatie stuitten en je dus eerst de vijanden onschadelijk moet maken voordat je verder kunt. Neem je een andere route, dan is de kans dus groot dat je dit niet zal tegenkomen of op een moment in een latere missie.
Na deze kortstondige confrontatie met een groepje vijanden kwam de echte uitdaging: het controlepunt overnemen. Dat blijkt niet in twee tellen te zijn gedaan, want de vijanden geven een stuk meer weerstand dan in het origineel. Net als voorheen nemen vijanden ook nu weer slim dekking en verspreiden ze zich om het raken moeilijker te maken.
De grote verandering lijkt vooral te zitten in het gedrag van de vijanden wanneer ze gaan flanken: waar dit in het vorige deel dit nogal lukraak gebeurde, ziet het er nu naar uit dat er meer tact in zit. Of dat ook daadwerkelijk zo is, blijft nog maar de vraag, want daarvoor zijn we in te weinig situaties terecht gekomen.
Zwaar gepantserd
Ook de alom bekende mini-bazen uit het origineel zijn aardig op de schop gegaan. Dit keer is het niet meer een schild wat je langzaam afbrokkelt, maar een bepantsering die volledig gebroken moet worden voordat je schade gaat doen. Daarbij zie je ook niet meer hoe ver je al bent: totdat het balkje breekt moet je gewoon maar doorgaan en hopen dat je succesvol bent.
Ben je er doorheen, dan kun je in één keer veel schade gaan doen. Hierbij kun je het beste gebruik gaan maken van de speciale wapens die in de game verwerkt zitten. Deze zijn gekoppeld aan je klasse die je ontwikkelt, al is het nog niet duidelijk of je deze ook tussendoor nog kunt verwisselen. Tijdens de demo zaten we er in ieder geval aan vast, waardoor ik met een granaatwerper zat opgezadeld.
Een belangrijk aspect daarvan is de munitie: vergelijkbaar met bijvoorbeeld Destiny 2 heeft je speciale wapen niet standaard munitie. Die zul je specifiek moeten zoeken, voordat je deze kunt inzetten. In veel gevallen zullen deze kogels dan ook afkomstig zijn van een tegenstander die ze laat vallen, wat vooral in langdurige gevechten een risico met zich meebrengt: ren je door vijandelijk vuur voor wat extra kogels of blijf je veilig zitten waar je zit?
Kleine veranderingen, groot effect
Zo zijn er in The Division 2 nog veel meer kleine veranderingen te vinden die waarschijnlijk vooral op de langere termijn effect gaan hebben op de gameplay. Een simpel voorbeeld is het gebruiken van een med-pack: nu gaat dat nog direct, met de druk van een knop. In de sequel zul je echter de knop voor enkele seconden ingedrukt moeten houden, waarbij je op dat moment niet kan bewegen. Het moment van inzetten zal dan ook een stuk belangrijker zijn.
Wat de uiteindelijke impact van die veranderingen op de volledige game zijn, zien we waarschijnlijk pas begin 2019. The Division 2 staat nu gepland voor 15 maart 2019 op de pc, Xbox One en PlayStation 4. Voor die tijd moet er ook nog een bèta verschijnen, dus tegen die tijd lees je ongetwijfeld meer over de game op Pixel Vault.