Biomutant
Heb je altijd al eens met een knalroze wasbeer hordes mutanten willen afslachten? Of droom je er al jaren van om met een robot met konijnenoren tegen enorme monsters te vechten? Dan is Biomutant dé game voor jou!
Biomutant is de eerste game van de Zweedse ontwikkelaar Experiment 101. Medewerkers van de studio werkten eerder aan Just Cause en de game wordt ook wel beschreven als een post-apocalyptische kung-fu fabel. Tijdens een hands-on met Biomutant op gamescom liet de game in ieder geval een bizarre, maar erg overtuigende indruk achter.
Maak je eigen wasbeer
Biomutant is een open world actie-RPG en zoals het een game in dat genre betaamt, begon de demo met een uitgebreide character-creator. Het personage dat je speelt is sowieso een wasbeer, maar je krijgt veel mogelijkheden om je wasbeer naar hartelust aan te passen. Van sekse tot haardracht of kleur.
Met al die verschillende mogelijkheden spreekt het natuurlijk voor zich dat ik eindigde met een knalroze wasbeer met gele accenten. Toen ik mijn keuze voor uiterlijkheden moest bevestigen, twijfelde ik even. Was dit niet een té excentrieke wasbeer? Al snel bleek dit bizarre uiterlijk echter prima in overeenstemming met de algehele bizarre sfeer van de game.
Chaotisch begin
Zonder al te veel verdere inleiding begin je vervolgens aan de game. Er is een heilige boom die vergiftigd is en die moet gered zien te worden. Bovendien zit de wereld vol met kwaadaardige mutanten en uiteraard ben jij de wasbeer die daar iets aan moet doen. Aan het begin van de game zit je nog lekker rustig op een luchtschip, maar al gauw word je met haken naar de grond gehaald en begint de chaos.
Op de grond sta je tussen een groep mutanten waar je mee dient af te rekenen. In een chaos van geweld moet je met je pas aangemaakte character meteen je mannetje staan. Gelukkig werkt de combat zo intuïtief dat je dit meteen onder de knie krijgt.
Hakken en schieten
De combat van Biomutant is simpel, maar laat veel verschillende combinaties toe. Zo heb je één melee wapen waarmee je twee verschillende aanvallen hebt. Met de ene geef je een simpele klap, de andere is een speciale aanval waarmee je de vijand bijvoorbeeld vastpakt of het wapen recht in diens gezicht gooit, afhankelijk van het wapen.
Daarnaast heb je ook een pistool waarmee je vijanden van een afstand onder vuur kan nemen. Met dit wapen richt je automatisch, wat gezien de snelheid van de gevechten zeer welkom is. Deze verschillende aanvallen laten zoals gezegd interessante combinaties toe. Zo was het erg bevredigend om een vijand met mijn metalen handschoen vast te grijpen en weg te gooien, om hem vervolgens terwijl hij nog door de lucht vloog onder vuur te nemen met mijn pistool.
Tijdens mijn speelsessie heb ik maar een klein aantal verschillende wapens kunnen testen, maar wanneer de game uitkomt moeten er volgens de beloftes nog veel meer verschillende wapens en een uitgebreid crafting systeem in zitten. Gezien de hoeveelheid plezier die ik met de beperkte mogelijkheden in de demo al had, klinkt dit vooruitzicht in ieder geval veelbelovend. Het is natuurlijk de vraag of de ontwikkelaar dit waar kan maken.
Variatie
Hoewel ik mij uitstekend vermaakte met het vechten, wilde de demo duidelijk tonen dat er meer te doen is in Biomutant. Zo bevatte de game ook een aantal platformstukken, waarin het de bedoeling was om jezelf met een bal slijm te omringen en vervolgens over een aantal sloten heen te springen. Het feit dat je in een slijmbal zit is grappig, maar qua gameplay was dit niet bijster interessant.
Leuker was het stuk tegen het einde van de demo waarin je een eigen robot mag bouwen, om deze vervolgens te gebruiken om olie op te ruimen. Bij het samenstellen van je robot mag je kiezen wat voor hoofd je er aan mee geeft. Hierbij kan je kiezen voor generieke opties als draken of wolven, maar je kan je robot natuurlijk ook een konijnenhoofd geven!
Episch baasgevecht
Mijn favoriete stuk van de demo was echter het einde, wanneer je het in een eindbaasgevecht in je robot op moet nemen tegen een enorm, walgelijk monster. In eerste instantie moet je dit beest met raketten bestoken, terwijl hij je achterna zit en alle gebouwen die in zijn weg staan tot pulp slaat. Wanneer je zijn aanvallen probeert te ontwijken, beuk je zelf ook dikwijls gebouwen omver, waardoor de hele omgeving al snel in puin ligt.
Wanneer je dan echter gewonnen denkt te hebben, trekt het monster je met zijn tong uit je robot en slikt je door. De rest van het baasgevecht vindt dan plaats binnen in dit beest, waar je zijn ingewanden moet aanvallen, terwijl je uitkijkt dat je niet wordt meegespoeld door zijn maagsappen. Je wilt immers niet in het verteringssysteem van een verschrikkelijk monster terecht komen…
Het moge inmiddels duidelijk zijn: Ik heb de demo van Biomutant met een brede glimlach op mijn gezicht staan spelen. De gevechten zijn heerlijk vloeiend en de absurde humor en sfeer in de game zijn uitstekend. Of de RPG-elementen en open world-gameplay straks ook uit de verf komen, moeten we echter nog zien. Biomutant heeft nog geen definitieve releasedatum, maar moet ergens dit najaar uitkomen.