Dit moet je weten als je Battle for Azeroth induikt
De strijd is losgebarsten! The Alliance tegen The Horde en vice versa. De oude vete is weer opgerakeld en is heftiger dan ooit in de nieuwe uitbreiding voor World of Warcraft. Wij gaan Battle for Azeroth natuurlijk uitgebreid checken de komende weken, maar hier lees je alvast wat je in ieder geval moet weten als je de uitbreiding induikt.
Al twee weken maken The Horde en The Alliance elkaar het leven zuur op het strand van Darkshore. De nieuwe totale oorlog tussen de twee facties is losgebarsten en vanaf vandaag kunnen we de volgende stap op het slagveld zetten met de release van Battle for Azeroth. Wij zetten op een rij waar je op moet letten als je terugkeert naar de game, lekker doorspeelt of net begint met spelen van World of Warcraft.
The Horde vs The Alliance
Het kan je niet ontgaan zijn dat Sylvanas en Anduin tegen elkaar ten strijde zijn getrokken en deze uitbreiding gaat dan ook van start met twee zeer grote gebeurtenissen. Ten eerste heeft The Horde de grote World Tree in de fik gezet en zijn de Night Elves hun thuis kwijt. Op zijn beurt heeft The Alliance alle krachten verzameld om The Undercity aan te vallen.
Lekker knokken dus, ware het niet dat jouw Artifact niet helemaal meer is wat het geweest is. Het enorme zwaard dat Sargeras in Azeroth heeft gestoken, moest geneutraliseerd worden met de Artifacts en bij deze actie is alle energie uit je Artifact gevloeid. Het heeft de wond in de wereld echter niet geheeld en het gaat niet goed met Azeroth, maar daarover later meer.
Jouw Artifact hangt dus nog wel om je middel of rug, maar heeft zijn beste tijd gehad. Je kunt er nog best een klap mee uitdelen, maar je vindt snel een nieuwe wapen zodra je voet aan wal zet van de twee nieuwe continenten. Het is dus goed mogelijk dat je enkele vaardigheden en spreuken mist, die van je wapen afhankelijk waren. Het grootste deel is meegenomen naar de nieuwe talent-indeling, maar check dus even goed wat er voor jouw klasse is veranderd op bijvoorbeeld WoW Head.
Mocht je trouwens meer willen weten over de gebeurtenissen die voorafgingen aan de oorlogsverklaring? Lees dan het boek Before the Storm van Christie Golden. Onze review van het boek vind je hier.
Azerite artifact
Het gaat dus niet goed met Azeroth en dat zal je ook niet verbazen als je het grote zwaard in Silithus hebt gezien. Onze wereld bloed en dat is een probleem. Een probleem dat we gaan oplossen door dit versteende bloed te verzamelen en er krachtige armor en items van te maken! Het onderliggende thema van ‘we maken de wereld kapot met zijn allen’ is hier niet heel subtiel aanwezig, maar dat is wel wat je in eerste instantie gaat doen in Battle for Azeroth. Door zoveel mogelijk van dit Azerite te verzamelen, kun je je items sterker maken, maar het is nog helemaal niet duidelijk wat dit met de wereld doet. Het feit dat dit goedje wordt omschreven als gekristalliseerd bloed, belooft in ieder geval weinig goeds.
Aan het begin van de uitbreiding krijg je na de gebeurtenissen bij The Undercity een speciaal item genaamd Heart of Azeroth. Met dit item ga je Azerite Power verzamelen en dit Neck-item steeds verder upgraden gedurende de uitbreiding. Dit kun je vergelijken met je Artifact Weapon uit Legion.
Wat wel anders is, is dat je aparte items kunt vinden die ook door Azerite krachtiger kunnen worden, mits je Heart of Azerite een hoog genoeg level heeft. In het kort betekent dit dat je eerst je Heart upgrade, dan items vindt en deze vervolgens beetje bij beetje upgrade. Je unlockt dan specifieke traits waarmee je nieuwe spells kunt krijgen. Deze zijn soms zeer specifiek en kunnen zowel met professions, PvP als PvE verdiend worden. Dit kan allemaal wat ingewikkeld klinken, in dat geval is het devies: lekker veel spelen en Azerite verzamelen, dan kom je deze items en speciale vaardigheden vanzelf tegen.
Kul Tiras & Zandalar
Lekker op avontuur gaan dus en dat gebeurt voornamelijk op twee eilanden. Het eerste eiland is Kul Tiras, waar The Alliance als eerste terechtkomt. Dit is het gebied waar de bekende familie Proudmoore vandaan komt en het is dan ook geen geheim dat Jaina haar opwachting maakt voor deze uitbreiding. In ieder geval kunnen we hier drie nieuwe zones verkennen.
The Horde kan niet direct naar Kul Tiras, maar brengt eerst een bezoekje aan de aloude Zandalar Trolls. Dit koninkrijk staat centraal in de eerste avonturen van The Horde-factie, maar geen zorgen: later in het verhaal mag The Horde ook naar Kul Tiras. Andersom geldt dit voor The Alliance die pas na de eerste quests naar Zandalar mag.
Warfronts
Een totale oorlog vraagt natuurlijk om oorlogsmissies en die komen naast de gebruikelijke quests en PvP in de vorm van Warfronts. In tegenstelling tot wat deze naam suggereert, zijn dit geen nieuwe PvP-missies. Je kunt deze met je factie vrijspelen door resources te verzamelen en te zorgen dat jouw Warfront genoeg heeft om op te rukken en deze missies te unlocken.
Van wat we er tot nu toe van gezien hebben zijn dit grote raids, waarbij je niet alleen hordes aan vijanden moet uitschakelen, maar ook strategische keuzes moet maken. Zo zijn spelers verantwoordelijk voor het aansturen van NPC-troepen en het plaatsten van verdedigingswerken. Deze modus heeft wat weg van de Warcraft RTS-games van vroeger en zal om een andere benadering vragen dan de PvE-content die je tot nu toe kent.
In de loop van Battle for Azeroth zullen er verschillende Warfronts zijn, maar we weten al dat het eerste Warfront zich gaat afspelen rondom Stromgarde. Dit was ooit de hoofdstad van het koninkrijk Arathi, dat zich tussen de Lordaeron (nu The Undercity) en Iron Forge bevindt. Deze plek is dus cruciaal om de controle over The Eastern Kingdoms te houden.
Dungeons & Raids
Misschien zit je niet te wachten op een grootschalige oorlog en wil je gewoon met vier vrienden zo snel mogelijk dungeons in duiken. Wees dan gerust, want net als in Legion zijn er bij release van Battle for Azeroth tien dungeons beschikbaar.
Uiteraard zijn de dungeons voornamelijk gesitueerd rondom de twee nieuwe eilandgroepen. Voor Zandalar betekent dat meerdere troll-dungeons, waarin je grotten en tempels gaat verkennen. In deze dungeons kun je bloedtrollen, zombietrollen en grote skeletdino’s verwachten. Verder is er een Goblin-dungeon genaamd THE MOTHERLODE, waarin je in aanraking komt met hun Azerite-uitvindingen. Hier kunnen spelers tevens veel Azerite vinden, wat meteen de naam verklaart.
Kort na release wordt ook de eerst raid beschikbaar: Uldir, Halls of Control. Dit is een gigantisch complex dat ooit door de Titans is aangelegd en behelst allerlei mysterieuze technologieën en magie. Waar de raiders zich wel alvast op moeten voorbereiden is dat er deze uitbreiding geen tier sets gaan verschijnen. In plaats daarvan komen er items met meer gevarieerde eigenschappen, die nauw samenhangen met het Azerite-systeem. Sets spelen alleen een cosmetische rol.
Island expeditions
Net als Warfronts zijn Island Expeditions ook een geheel nieuwe modus. Hierin ga je met twee andere spelers een co-op avontuur aan op een al dan niet onbewoond eiland. Daarbij maakt het niet uit of je met drie healers of de klassieke verdeling van dps, tank en healer op pad gaat, je kunt elk willekeurig scenario spelen met elke combinatie van specialisaties.
Deze missies speel je in PvE of PvP tegen spelers van de andere facties en zijn altijd willekeurig. Hierdoor is elke expeditie anders. Wanneer je niet in PvP speelt, dan speel je tegen de nieuwe slimme AI van Blizzard. We zijn nu vijanden gewend die zodra je in de buurt komt op je af komen en hun vaste skillset gebruiken om je een kopje kleiner te maken. De AI op de eilanden is wat slimmer en heeft net als jij en je vrienden als doel om als eerste een bepaalde schat of punt te veroveren.
Soms is het beter om je tegenstander niet te doden, maar slechts om de tuin te leiden. Denk aan AI die je polymorft en vervolgens wegrent. Welke trucjes deze nieuwe slimme NPCS’s verder kennen weten we nog niet precies, maar daar gaan we tijdens deze expedities achter komen.
Allied Races
Tegen het einde van Legion zijn er al vier nieuwe rassen toegevoegd, die je kunt unlocken door een speciale quest. Hiervoor moest je echter bepaalde questlines hebben uitgespeeld en een Exalted reputatie hebben met de betreffende facties die bij het ras hoort. Dit waren de Void Elves en Lightforged Draenei voor The Alliance en de Nightborne en Highmountain Tauren voor The Horde.
In Battle for Azeroth komen er in ieder geval nog vier rassen bij, al heeft Blizzard al bevestigd dat het plannen heeft voor nog meer rassen. De eerste Allied Races in Battle for Azeroth zijn Dark Iron Dwarves en Mag’har Orcs. Deze kun je unlocken door de warcampaign uit te spelen en je moet Exalted worden met The 7th Legion aan de Alliance-kant of met de Honorbound aan de kant van The Horde.
Later komen ook de Zandalari Trolls en Kul Tiras Humans als speelbaar ras beschikbaar. Momenteel is echter nog niet bekend hoe je deze rassen kunt vrijspelen of welke klassen deze twee rassen kunnen kiezen.
Professions
Wanneer je al tijdens de pre-patch actief was in Azeroth, dan heb je waarschijnlijk gezien dat de professions op de schop zijn gegaan. Je hoeft niet langer eindeloos waardeloze items te produceren als je met een nieuw personage level 800 wil bereiken. In plaats daarvan heeft elke uitbreiding haar eigen progressie gekregen.
Je kunt dus meteen beginnen met craften van Battle for Azeroth-items en nieuwe recepten leren. Wanneer je echter ook Legion- of bijvoorbeeld Wrath of the Lich King-recepten wil leren, dan moet je terug en items uit die uitbreidingen gaan vervaardigen om nieuwe recepten vrij te spelen.
PvP
Ook de grootste verandering op PvP-gebied was reeds actief in World of Warcraft de afgelopen weken. Er wordt namelijk niet langer onderscheid gemaakt tussen PvP- en PvE-servers. Je kunt nu Warmode activeren, waardoor je samen met andere PvP’ers in een instance komt. Het is bedoeld om World PvP makkelijker te maken voor iedereen die dit wilt of af en toe wilt.
Warmode kun je activeren of deactiveren in Stormwind als Alliance-speler en in Orgrimmar als Horde-speler. Als je de modus geactiveerd hebt speelt de game bijna net als op de vroegere PvP-servers. Er zijn wel een aantal toevoegingen, waaronder extra loot en experience voor het voltooien van quests en het doden van vijanden in Warmode.
Dit zijn de belangrijkste punten uit de nieuwe World of Warcraft-uitbreiding. Laat ons weten in de comments waar jij het meest enthousiast over bent of praat mee over de nieuwe uitbreiding op ons Discord-kanaal.