Metro: Exodus
De Metro-franchise is alles behalve een feel-good franchise. De games voelen claustrofobisch aan en geregeld komt een of ander gemuteerd wezen net iets te dicht in je personal space. Na twee succesvolle games lijkt het erop dat 4A Games de formule gaat omgooien door de wereld te openen.
Twee jaar geleden kregen we tijdens de E3 de eerste beelden te zien van Metro: Exodus. Dit jaar kwam de derde titel uit de Metro-franchise ook weer aan bod en inmiddels zijn er verschillende gameplayvideo’s online verschenen. Tijd om een kijkje te nemen en op een rijtje te zetten wat we van de game kunnen verwachten.
Het Oude Testament
We beginnen bij het verhaal. In de eerdere games stond de narratief centraal. Dit is in deze game niet anders, maar deze keer leidt het ons uit de donkere metrohallen en koude buitenwereld in. In de verschillende trailers die we gezien hebben, draait het verhaal voor een groot deel om een oude trein die richting het oosten rijdt.
Deze trein lijkt in handen te zijn van een moordlustige christelijke sekte. In de eerdere games kregen we al sterke politieke afbeeldingen te zien, zoals het neo-nazisme en de strakke hand van de communisten. Verwacht dit ook in de nieuwe game, maar dan over deze extremistische christelijke kerk.
In principe krijgen we niet veel informatie om op te bouwen, maar het zet wel de toon die we in de game kunnen verwachten. Waar we wel al veel van weten zijn de verschillende game-elementen die we al kenden uit de franchise, maar ook een aantal die wat veranderd zijn.
Nieuwe verf
Hoofdrolspeler Artyom ruilt de claustrofobische schuilkelders in voor het kale, ijzige landschap rondom de Wolga. Een Metro-game zonder metrogangen is moeilijk voor te stellen en het verandert de game grondig.
Ten eerste wordt Metro: Exodus een stuk opener en vrijer dan de eerdere games. Exodus heeft nog wel een narratief dat je door het verhaal leidt, maar onderweg stop je in verschillende grote open gebieden. In deze gebieden vind je verschillende dingen om te doen, zoals het onderzoeken van een ruïne, het vechten tegen bandieten of het looten van leegstaande gebouwen.
Hoewel je vrij bent om rond te lopen en op onderzoek kunt uitgaan, ligt er toch nog een significante tijdsdruk op Artyom. In Moskou en omstreken is de luchtkwaliteit nog niet goed genoeg om zonder gasmasker rond te kunnen lopen. Het is dus noodzakelijk dat je tijdig je filters wisselt en altijd een filter op zak hebt. Hoewel de franchise al eerder survivalelementen had in haar games, ziet het er naar uit dat Exodus hier meer van gaat krijgen.
Artyom doet het zelf
Metro blijft wel gewoon een shooterfranchise. Het kunnen aanpassen van je wapens is een integrale mechanic van de reeks. Welke wapens heb je op zak en geef je ze een ACOG of een red dot, een demper of een langere loop? Hier moet je in Metro Exodus nog steeds rekening mee houden.
In de eerdere games kon je je uitrusting laten aanpassen bij handelaren in de metrostations zelf. Bovengronds kan Artyom niet terugvallen op deze stations en wordt het lastig om deze modificaties uit te besteden. In Metro: Exodus blijkt Artyom echter handiger dan in de voorgaande games, want hij kan dit nu zelf aanpassen. Op elk moment kun je je rugzak opentrekken en als een heuse McGyver in no-time je wapens uitrusten met de snufjes die jouw speelstijl ten goede komen.
Dit betekent natuurlijk dat je zelf verantwoordelijk bent voor het vinden van de juiste craftingmaterialen. Hoe dit zich gaat presenteren in de game is nog niet echt duidelijk. Net als dat we niet weten of je op ieder willekeurig moment je wapens kunt aanpassen of dat je dit alleen kunt doen als je niet in een gevecht zit.
Over het vechten gesproken. Metro staat er om bekend dat je vijanden net zo dodelijk zijn als Artyom zelf. In de nauwe gangen van de metro past dit goed. Vaak heb je dan maar direct contact met twee vijanden tegelijkertijd. In de open setting van de nieuwe game kan dit echter compleet veranderen. Het ziet er niet naar uit dat in de nieuwe game de vijanden opeens minder pijn doen en je zult vaker moeten sluipen om in leven te blijven.
Met moordlustige mensen, ijzige natuurverschijnselen, aanvallen door mutanten en het overleven van een nucleaire winter lijkt het erop dat Metro: Exodus een sterk vervolg wordt van Metro: Last Light. Er is dan wel veel veranderd, maar verandering van spijs kan veel doen eten. De vraag of Exodus echt een waardige opvolger is van de hardcore shooter kunnen we pas beantwoorden wanneer de game uitkomt op 22 februari.