Ghost of Tsushima

archief
Tim Miechels op 20 januari 2020
Ghost of Tsushima

Na de aankondiging van Ghost of Tsushima in 2018 is het al en tijdje stil rond de game. Sucker Punch is nog altijd druk met de ontwikkeling en het kan nog even duren voor we naar het feodale Japan kunnen we onze afreizen. Desalniettemin kijken we of we onze koffers alvast in kunnen pakken of dat we nog even wachten met boeken.

Liefhebbers van Japanse geschiedenis en op samoerai geïnspireerde games hebben na deze E3 genoeg om naar uit te kijken. Naast Sekiro: Shadows Die Twice en Nioh 2 kiest ook Ghost of Tsushima voor een setting in het land van de rijzende zon. Met deze overdaad aan op Japanse geschiedenis gebaseerde games op komst, is het natuurlijk extra belangrijk om te kijken of Ghost of Tsushima de moeite waard is.

Tsushima 1274

Ghost of Tsushima speelt zich af in het jaar 1274 op het eiland Tsushima. Het Mongoolse Rijk is het gebied binnengevallen en een invasie is in volle gang. Als speler kruip je in de huid van één van de laatst overgebleven samoerai op het eiland, genaamd Jin Sakai. Het is daarbij je doel om de Mongoolse hordes te proberen te verdrijven.

Ghost of Tsushima 
 Pixel Vault

Zoals duidelijk te zien is in de op de E3 vertoonde beelden, kan Jin uitstekend uit de voeten met een katana. Een groot gedeelte van de gameplay bestaat dan ook uit zwaardvechten. Als we de trailer mogen geloven zien de gevechten er straks adembenemend uit en is de combat vooral gericht op het snel reageren op de bewegingen en aanvallen van je tegenstanders.

Als laatste samoerai kan Jin zich echter niet meer enkel op eerbare vechttechnieken beroepen, maar moet hij ook gebruikmaken van de zogenaamde Way of the Ghost. In de trailer zien we dan ook de nodige stealth gameplay voorbij komen. Zo zien we Jin twee wachters besluipen, om vervolgens met een grappling hook het dak van een tempel te bereiken. Eenmaal binnen in de tempel weet hij na een sprong in één keer meerdere vijanden van het leven te beroven.

Vrienden maken in Tsushima

Hoewel Jin alleszins bekwaam lijkt in het over de kling jagen van tegenstanders, kan hij de volledige Mongoolse horde natuurlijk niet in zijn eentje verslaan. Hiervoor moet je op Tsushima op zoek naar medestanders in de strijd tegen de overheersers.

Ghost of Tsushima 
 Pixel Vault

In de gameplaybeelden zien we één van die medestanders, genaamd Masako. Masako is een getrainde krijger die vooral een waardevolle toevoeging is dankzij haar pijl en boog. Al snel blijkt de samenwerking tussen haar en Jin van korte duur. Zij wilt namelijk wraak nemen op de monnik die hij juist wilt beschermen, wat leidt tot een conflict tussen de twee krijgers.

Als Masako een voorbeeld is voor de personages die we tegen gaan komen op Tsushima, dan zal het verzamelen van medestanders op het eiland geen makkelijke, maar wel een zeer interessante taak worden. Wanneer iedereen die je tegenkomt er een eigen agenda op nahoudt, zul je niet iedereen kunnen vertrouwen. Het valt dan ook te hopen dat Sucker Punch erin slaagt om deze mate van diepgang aan de verschillende personages mee te geven.

Uitgestrekt Tsushima

We kennen Sucker Punch natuurlijk vooral van de Infamous-serie. Hoewel Ghost of Tsushima qua setting, toon en gameplay duidelijk afwijkt van deze om superkrachten draaiende games, is er één aspect dat Sucker Punch duidelijk heeft meegenomen uit haar vorige serie. Net als Infamous speelt Ghost of Tsushima zich namelijk af in een grote, open wereld.

Ghost of Tsushima 
 Pixel Vault

In de trailer zien we Jin zijn paard roepen om door een prachtig open veld richting een beboste omgeving te galopperen. Dit roep direct de vraag op hoeveel vrijheid je nu hebt om te gaan en te staan in deze wereld. Sucker Punch heeft inmiddels aangegeven dat je zeker de vrijheid hebt om je naar eigen inzicht door de open wereld van Tsushima te bewegen.

Het eiland zal volgens de ontwikkelaar verschillende nederzettingen, personages, tempels en andere plekken om te ontdekken bevatten. Deze plekken zul je dus in ieder geval zowel te paard als te voet kunnen bezoeken.

Schitterend Tsushima

Wat verder direct opvalt aan de beelden die we tot nu toe van Ghost of Tsuhima hebben gezien, is dat de game er werkelijk prachtig uitziet. Met de schitterende lichteffecten en het met de wind meebewegende hoge gras maakt de wereld van Tsushima direct indruk.

Ghost of Tsushima 
 Pixel Vault

Het grafisch gezien indrukwekkendste moment van de trailer is echter het gevecht tussen Jin en Masako. De twee gaan de confrontatie met elkaar aan onder een boom op een dikke laag rode bladeren. De manier waarop de bladeren opstuiven afhankelijk van de bewegingen van de strijders is prachtig om te zien.

Onzeker Tsushima

Op basis van de beelden en de informatie die we tot nu toe hebben lijkt Ghost of Tsushima dus een zeer veelbelovende titel te worden. Er zijn echter ook nog de nodige vragen bij de game te stellen. Hoe scripted zijn de gebeurtenissen uit de trailer namelijk precies? Heb je als speler straks echt de vrijheid om op verschillende manieren met een situatie om te gaan, of dwingt de game je een bepaalde kant op?

Daarnaast is het de vraag of Sucker Punch het voor elkaar krijgt om het hoge niveau van de gameplaytrailer vast te houden. Zal iedere confrontatie in de game zo’n prachtige setting hebben als de locaties die we in de trailer zien? Zal iedere npc die je op Tsushima tegenkomt hetzelfde niveau van diepgang kennen als Masako?

Om antwoord op deze vragen te krijgen zullen we waarschijnlijk nog wel even moeten wachten. Hoe lang precies is op dit moment niet duidelijk, want Sucker Punch en Sony hebben nog geen releasedatum – of zelfs jaar – voor de game aangegeven. Voorlopig lijkt Ghost of Tsushima in ieder geval een must-have te gaan worden voor PlayStation 4-bezitters.