Microsoft onthult de Xbox Adaptive Controller

archief
Tim Miechels op 20 januari 2020
Microsoft onthult de Xbox Adaptive Controller

Games spelen een steeds grotere rol in het medialandschap. Toch is de wereld van de games niet voor iedereen toegankelijk, bijvoorbeeld wanneer je door een lichamelijke beperking niet in staat bent een controller vast te houden. Microsoft heeft nu een manier gevonden om games voor meer mensen toegankelijk te maken met de nieuwe Xbox Adaptive Controller.

De Xbox Adaptive Controller is speciaal bedoeld voor mensen die er moeite mee hebben een reguliere controller te bedienen of voor lange tijd vast te houden. Op die manier probeert Microsoft de inclusie van hun producten te vergroten en meer mensen bij hun games te kunnen betrekken. De controller gaat 99,99 dollar kosten en moet vanaf eind dit jaar in de winkel liggen.

De Xbox Adaptive Controller is niet gericht op mensen met een specifieke beperking. De controller bestaat uit verschillende losse onderdelen die op diverse manieren aan elkaar verbonden kunnen worden. Op die manier kan iedereen de controller aanpassen aan zijn of haar individuele wensen. Microsoft hoopt zo met een alternatief te komen voor de vaak erg dure en technisch ingewikkelde aanpassingen die er voor sommige spelers nodig zijn om een controller te kunnen bedienen, aldus Phil Spencer:

For gamers with limited mobility, finding controller solutions to fit their individual needs has been challenging. The solutions that exist today are often expensive, hard to find, or require significant technical skill to create. A number of individuals and organizations are creating custom solutions, but it has been often difficult for them to scale when most rigs need to be so personalized.

 

Joining the Xbox family of controllers and devices, the Xbox Adaptive Controller was created to address these challenges and remove barriers to gaming by being adaptable to more gamers’ needs.