Creative Assembly onthult nieuwe details Thrones of Brittania

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Creative Assembly onthult nieuwe details Thrones of Brittania

Momenteel is Creative Assembly druk bezig met de ontwikkeling van Total War Saga, een nieuwe spin-off reeks binnen de bekende serie. Vandaag heeft de ontwikkelaar meer details gegeven over het eerste deel in de reeks: Thrones of Brittania.

Met Total War Saga wil Creative Assembly zich meer focussen op “specifieke punten in de geschiedenis.” Met Thrones of Brittania komt de focus te liggen op de Britse eilanden ten tijde van de invasies door de Vikingen, rond het jaar 878 na Christus. Uit de details die vandaag beschikbaar zijn gekomen, blijkt hoe groot de aanpak is van de ontwikkelaar.

In een blog post vertelt het team over de grootte van de spelwereld, die in deze game 23 keer groter is dan die van Total War Atilla. Daarmee stelt de ontwikkelaar de meest gedetailleerde versie van de Britse eilanden ooit te hebben in een Total War-game. Daarbij wil de studio de game natuurlijk zo trouw mogelijk maken aan de geschiedenis:

With names in-game we’ve decided to stay true to the era, West Seaxe instead of Wessex for example. We did have all factions in their modern names for a while, but it didn’t feel right, especially when it came to the Five Boroughs in the Danelaw and the settlements around there. These are the smaller factions located between East Angle and Northymbre, that represent the individual territories that existed there.

Having the ‘Vikings of Cambridge’ come to raid you felt a bit… off. For us it conjured images of hardened warriors coming down the river on punts! It didn’t match the feeling of authenticity we wanted, so we reconstructed Old Norse names for them based on available research, and followed this approach for all the other factions.

Ook gaat ook het provincie-systeem in de game op de schop, waarbij de studio iets anders probeert in vergelijking tot voorgaande titels. In Total War Saga zullen provincies bestaan uit verschillende regio’s met zes bouwlocaties.

Kleinere nederzettingen zullen echter beperkter zijn met slechts 1 of 2 bouwlocaties. Daarnaast zullen kleine nederzettingen geen muren hebben om zich te beschermen van aanvallen. Het type gebouwen voor de verschillende locaties zullen wel vast staan, om ze beter op de omgeving aan te laten sluiten. Dit zou de game meer dynamiek geven, zo legt het team uit:

In this way the system is more of a cross between the Shogun 2 provinces, with resource buildings located outside the main settlement, but combined with the Rome 2 and later system that allows for each of the minor settlements to be controlled independently. This means that the vast majority of the buildings that give you food and money exist outside the safety of the major settlements walls. This means that you will have to think about how you keep them protected but it also opens up a new set of offensive opportunities.

You could for instance sack the farm provinces of an opponent to trigger a food shortage or occupy their mines to cut off income and cripple their ability to maintain a strong army. Attacking the minor settlements in a province can also be a good way to force a fight by pushing a stubborn opponent to step out from strong defences to protect their interests.

Total War Saga zou in 2018 moeten verschijnen voor de pc, maar een specifieke releasedatum ontbreekt momenteel nog.