Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader

archief
Jermaine van Haarlem op 20 januari 2020
Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader

Dat de Star Wars franchise het al jarenlang goed doet, is algemeen bekend. De vele films, series, boeken, merchandise en games vliegen als warme broodjes over de toonbank. Vijftien jaar geleden vond ik een game waarvan ik wist dat die nog vele jaren meekan. Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader was een pareltje voor alle GameCube-bezitters.

In vele opzichten beschouw ik Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader als een game wat de essentie van Star Wars goed weet weer te geven. Ruimtegevechten waar de ruimteschepen je om de oren vliegen en het klassieke verhaal van het goede tegen het kwade. Eerlijk is eerlijk: het is niet de beste game ooit gemaakt rondom Star Wars, maar het wist in 2002 zijn hoge verwachtingen waar te maken. De game kwam tegelijk met de GameCube uit en wist indruk te maken op zowel visueel gebied als gameplay.

Een sterrenstelsel hier ver, ver vandaan

De game speelt zich af in de originele trilogie en laat ons bekende momenten uit de films herleven. Terwijl het iconische Star Wars-muziek op de achtergrond afspeelt, maak ik mij op om de Death Star op te blazen. In 2002 las ik ontzettend veel Star Wars-boeken die zich vooral in de zogeheten Star Wars Legends afspelen. Jammer genoeg had de game geen eigen originele verhaallijn en hoopte ik juist dat ze van de films afweken.

Toegegeven moet worden dat de films iconisch zijn en om die momenten daaruit na te spelen, voelt absoluut niet verkeerd. Hoewel Rogue Leader je vooral de filmscènes laat naspelen, geeft het je ook voorgeschiedenis van hoe bepaalde filmmomenten zijn ontstaan. Bijvoorbeeld hoe de rebellen een Tydirium Shuttle (het schip waarmee Han Solo en kornuiten op Endor landen) in hun handen krijgen tijdens de Return of the Jedi. Deze kleine uitstapjes zorgen ervoor dat de Star Wars ervaring alleen maar beter wordt.

SWRLII 
 Pixel Vault

Tot in de puntjes

Dat deze momenten zo goed uit de verf komen, is vooral te danken aan ontwikkelaar Factor 5 die alles waanzinnig goed heeft nagebootst. De details die in de game verwerkt zijn, waren destijds van zo’n hoog niveau dat het leek alsof ze direct uit de film kwamen. Daarnaast voelden de grote ruimtegevechten ook echt hectisch aan, iets wat de nieuwe Battlefront games ook weten vast te leggen.

De graphics van de game zijn tegenwoordig wat gedateerd, maar zorgden er destijds echt voor dat alles van het scherm vloog. Ondanks dat het een van de eerste games was voor de GameCube, blijft het nog steeds een van de mooiste games. De voertuigen zijn accuraat vormgegeven, de omgevingen zijn groots en reiken verder dan bij Rogue Leader z’n voorganger.  Helaas zakte af en toe de framerate als er veel visuele effecten tegelijk op het beeld te zien waren. Vooral een missie waar je je op een waterwereld bevindt, lijkt hier onder te lijden. Desondanks blijft de game gewoon speelbaar en gaat het je niet irriteren.

Als muziek in de oren

Om de hele ervaring nog completer te maken, wist Factor 5 ook met  de soundtrack en geluidseffecten te imponeren. De meeste geluiden zijn direct uit de film gehaald, wat ervoor zorgt dat de game erg authentiek aanvoelt. Daarnaast leent ook Dennis Lawson (de acteur die Wedge Antilles speelde) zijn stem aan de game.

SWRLII 
 Pixel Vault

Het voelt extreem goed wanneer je met je team richting een groep TIE fighters vliegt en je de laserstralen om je oren hoort vliegen. Waar bij veel games het  hoofdmenu wat standaardteksten zijn met een kale achtergrond, zie je bij Rogue Leader beroemde scènes uit de films op de achtergrond. Al deze kleine dingen dompelen je nog meer onder in het Star Wars-universum.

Womp Ratten knallen

De hele Rogue Leader-ervaring bestaat uit tien missies en wat bonuslevels waarin je bepaalde doelen moet bereiken. De verschillende soorten missies zijn aanvalsmissies, escortmissies en defensieve missies. Tijdens het uitvoeren van een missie kunnen de doelen veranderen, waardoor je snel moet schakelen. De hele ervaring voelt erg arcade-achtig aan en de besturing is vrij snel onder de knie te krijgen. Het enige waar ik me altijd stoorde, was de gevoeligheid van je schip. Geef je namelijk een klein tikje tegen je analoge stick, dan is de kans groot dat je je doel mist. Vooral bij kleinere vijanden of vijanden die ver weg zijn, kan dit wat moeite kosten.

De hele ervaring heb je jammer genoeg vrij snel uitgespeeld. In twee á drie uur kun je zelfs het einde bereiken. Dit is enorm jammer, want de game voelt zo goed aan en laat je smachten naar meer. Je kunt de missies opnieuw spelen en proberen een hogere medaille te halen, maar toch zal dit niet veel tijd van je vragen. In 2002 stond het online spelen op consoles nog in de kinderschoenen en gezien de GameCube deze feature niet had, belandde Rogue Leader al snel weer in de kast.

SWRLII 
 Pixel Vault

Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader heeft de balans tussen gameplay, visueel en audio goed voor elkaar. Helaas is de game wat aan de korte kant, waardoor het vooral bij een korte maar intense ervaring blijft. In de jaren erna heb ik nergens meer een Star Wars-game gevonden, die de essentie van de ruimtegevechten zo goed wist vast te leggen. De nieuwe Battlefront-games daarentegen weten de spectaculaire gevechten op de nieuwe generatie consoles, wél goed vorm te geven.