Eerste indruk: Assassin’s Creed Origins

archief
Jermaine van Haarlem op 20 januari 2020
Eerste indruk: Assassin’s Creed Origins

Assassin’s Creed is een van die gameseries waarvan we het misschien wel een beetje gezien hadden. Elk jaar kwam er een nieuw deel uit binnen de serie en het enige wat leek te verschillen, was dat het nieuwe deel net ietsje groter en mooier was. De formule bleef echter altijd hetzelfde. Ubisoft besloot er daarom een jaartje tussenuit te gaan en nu keihard terug te komen met een Assassin’s Creed in een nieuw jasje. Ik mocht aan de slag met Assassin’s Creed Origins en je leest hier mijn eerste bevindingen.

Ik ben nog niet helemaal door Egypte heen, dus volgt de review van Assassin’s Creed Origins binnenkort. Toch heb ik al heel wat indrukken opgedaan en vanaf het eerste moment is het al duidelijk dat Origins een gestroomlijnde en veel vrijere game is geworden dan zijn voorgangers.

Deel van een groter geheel

Dit begint al bij de opbouw van de missies. Deze worden nu aangeboden als quests en lijken allemaal kleinere verhalen op zich te zijn. Het voelt dan ook nooit als: ga naar punt A, dood daar iemand en ga weer terug naar je startpunt. Net zoals in voorgaande delen kun je weer zijmissies doen, zoeken naar objecten en nieuwe wachttorens vinden, maar toch voelen deze zaken allemaal als een klein puzzelstukje van het geheel. Je leert namelijk de geschiedenis van het hoofdpersonage Bayek en de omgeving steeds beter kennen.

Het betere hakwerk

Het uitschakelen van vijanden voert uiteraard weer de boventoon, maar toch weet Origins een nieuwe weg in te slaan. Je hebt deze keer veel meer de controle over je karakter. In de eerdere games kon je op je dooie gemak wachten tot de vijand aanviel, waarna je op het juiste moment een counter plaatste. In Origins voelt het vechten allemaal sneller en vrijer aan. De gevechten voelen dan ook eerder aan als een hack and slash dan quick-time events.

Assassin's Creed: Origins 
 Pixel Vault

Je valt je vijand aan met een paar rake klappen, doet een stap terug en wacht op het juiste moment om hem weer de volle laag te geven. Ook het wapenarsenaal voelt hierbij vertrouwd aan. Zo heb je de beschikking over een zwaard en schild, een pijl en boog, een speer voor afstandsaanvallen en kun je met twee zwaarden tegelijk je vijanden omleggen. Waar je wel goed op moet letten, is het level van de vijand. Is deze namelijk hoger dan jouw level, dan kun je maar beter maken dat je wegkomt.

Aan de ene kant vind ik dit jammer, omdat je met een goede techniek wel een vijand van twee levels hoger kunt verslaan maar niet die vijand van vijf levels hoger. Toch kun je het er met de juiste techniek en voorzichtigheid levend vanaf brengen. Elke missie, gevonden voorwerp of vijand die je omlegt, geeft je XP. Deze XP kun je gebruiken om nieuwe vaardigheden vrij te spelen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor vaardigheden waardoor je betere boogaanvallen kunt uitvoeren, nieuwe aanvallen leert of waardoor je roofvogel Senu de vijand afleidt.

Vrij als een vogel

Over Senu wil ik het wat uitgebreider hebben. Senu is namelijk je persoonlijke roofvogel die je kunt besturen wanneer je maar wilt. Tijdens het vliegen kun je naar een vijandelijk fort vliegen om te kijken waar de vijanden zich bevinden. Ook kun je vijanden vanuit de lucht selecteren of zien welke route ze lopen. Naarmate het spel vordert kun je Senu aanvallen of betere zoekvaardigheden geven. Het feit dat je Senu vrij kunt besturen, geeft weer een hele andere dimensie aan je aanvalsstrategie. Het gevoel dat het bij mij opriep, was het gevoel dat je krijgt in Ghost Recon Wildlands, waar je een drone hebt om je strategie te bepalen en waarmee je vijanden kunt taggen. Deze vorm van gameplay heeft Ubisoft op gepaste wijze naar Assassin’s Creed weten te brengen, want Senu past perfect in de setting van de woestijn en als huisdier van een eenzame krijger.

Assassin's Creed Origins 
 Pixel Vault

Knutselen in de woestijn

Een ander aspect dat verder is ontwikkeld, is het craften. In het voorgaande deel was dit al beschikbaar, maar in Origins voelt dit veel nuttiger aan. Je kunt namelijk op dieren jagen en hun huiden gebruiken om nieuwe uitrustingen te maken of deze te upgraden. Naast de vriendelijke beesten zijn er natuurlijk ook roofdieren die op deze beesten jagen en die hebben totaal geen moeite om jou ook aan te vallen als je te dichtbij komt. Dit zorgt ervoor dat je constant op je hoede bent wanneer je op zoek bent naar een bepaald dier. Toch heb ik al meerdere keren enorm snel huiden kunnen scoren doordat de dieren die ik achterna zat het water in renden en dus dood gingen. Dit wekte vooral op mijn lachspieren.

Al met al zijn mijn eerste indrukken van Origins erg positief. De game doet een stap opzij van de bekende formule, maar daarvoor in de plaats krijg je er een veel vrijere game voor terug. De omgevingen zijn weer prachtig vormgegeven en voelen weer lekker groots aan. Op wat kleine schoonheidsfoutjes na ben ik nog geen enorme blunders tegengekomen.

Over een paar dagen kun je de volledige review van Assassin’s Creed Origins vinden op onze site.

Assassin’s Creed Origins wordt ontwikkeld door Ubisoft en komt uit op 27 oktober 2017 voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.