South Park: The Fractured But Whole video’s levert YouTubers weinig op
YouTubers verdienen weinig tot geen geld aan video’s die ze maken over de nieuwe South Park: The Fractured But Whole. Dit heeft alles te maken met de grappen en acties die in de game zitten.
YouTube heeft een regeling waarbij wordt adverteerders wordt aangeraden of ze wel of geen advertentie op een video moeten plaatsen. Volgens de richtlijnen van advertenties die YouTube heeft opgesteld is het geen goed idee om advertenties te plaatsen in filmpjes die over South Park: The Fractured But Whole gaan.
Dit gebeurde ook bij YouTuber Haedox. Hij plaatste een review op YouTube over het nieuwe South Park-spel, waarin hij uitlegt hoe het spel anders is dan de traditionele RPG’s. Echter nadat de video online stond, maakte Haedox bekend dat zijn video was gemarkeerd voor ‘demonetization’ en dat adverteerders dus beter wegkunnen blijven.
Haedox liet Polygon weten dat hij denkt dat het komt doordat South Park van nature gewaagd is. Hij heeft vervolgens zoveel mogelijk gecensureerd voordat hij de video opnieuw uploadde. Nu kan de video wel adverteerders aantrekken. Naast Haedow hebben ook andere YouTubers last van dit probleem. Zo liet YouTuber The Lone Few het volgende weten:
“Before the stream even went live we were hit with the yellow ‘Not suitable for most advertisers’ sticker.”
GameCensor kan bevestigen dat video’s over The Fractured But Whole gedemonetiseerd worden. Dit gebeurde namelijk ook in onze video waarin we de eerste 25 minuten van het spel laten zien.
South Park: The Fractured But Whole is ontwikkeld door Ubisoft San Francisco en uitgeven door Ubisoft. De game ligt sinds 17 oktober 2017 in de winkels voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Lees er meer over in onze hands-on.