F1 2017

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
F1 2017

Met 300 kilometer per uur door Eau Rouge vliegen, in de ankers moeten bij het zwembad in Monaco of in de regen door de 130R scheuren op Suzuka. De meeste van ons zullen zich er nooit aan wagen, maar voor een Formule 1-coureur is het aan de orde van de dag. Om ons toch allemaal een beetje Max Verstappen te laten voelen, is Codemasters ook dit jaar weer met de officiële licentie aan de slag gegaan voor F1 2017. Inclusief kapotte motoren en andere onderdelen…

Ik hou wel van een uitdaging in racegames. Het realisme mag redelijk opgeschroefd worden als het aan mij ligt. Met als grote uitzondering het schakelen natuurlijk, want zelfs na al die jaren racegames ga ik me daar niet aan wagen. Helemaal niet als je 56 keer in een rondje moet op- en terugschakelen. Mijn keuze om de uitgebreide carrièremodus van F1 2017 bij Honda-McLaren te beginnen leek dan ook een gouden keus: kies een middenmoter en ga jezelf daarna opwerken langs verschillende teams. Viel dat even vies tegen zeg…

F1 2017 
 Pixel Vault

Gridstraffen incasseren als Alonso

De race van Italië iets meer dan een week geleden was geen makkelijke voor Alonso. Met 35 plaatsen straf op de grid mocht hij nog net niet vanuit de pitstraat in Spa Francorchamps starten. Toch is dat de harde realiteit van de Formule 1 tegenwoordig, iets waar je zelf ook kennis mee maakt in de uitgebreide carrièremodus van F1 2017. Over een periode van tien jaar stap jij in verschillende auto’s en is het de bedoeling om je op te werken naar andere teams.

Je puur daar op focussen heeft echter totaal geen zin, want als je bij een team als Honda-McLaren begint, heb je wel meer aan je hoofd. Formule 1 is namelijk veel meer dan alleen die race op zondag: het is een tactisch spelletje, een wedstrijd van uithoudingsvermogen en vooral veel geduld. Dit merk je al direct gedurende je eerste raceweekend, met weekend als sleutelwoord. Je begint namelijk net als Max Verstappen op vrijdag al met je eerste vrije training, waarop je de baan kunt leren kennen, de auto onder controle moet krijgen en je afstelling goed moet komen te staan voor de rest van het weekend.

F1 2017 
 Pixel Vault

Om je daarmee een handje te helpen heeft Codemasters verschillende oefenprogramma’s voor je klaarstaan die je ieder raceweekend kunt gebruiken. Zo is er een oefenprogramma om de bochten onder de knie te krijgen, een programma om je banden beter te beheersen en een programma om je brandstofgebruik te minimaliseren. Handje vasthouden is er echter niet bij: de klok loopt gewoon door en je krijgt maar drie rondjes om het maximale aantal punten te halen. Iets wat je wel wilt doen, omdat ieder succesvol programma meer credits oplevert om aan de ontwikkeling van je wagen te besteden.

Bolides parkeren als Verstappen

De voertuigen willen nog wel eens kapot gaan, iets wat we dit jaar helaas maar al te vaak bij onze eigen landgenoot Max Verstappen hebben gezien. Dat is in F1 2017 ook aan de orde van de dag, helemaal als je bij een minder succesvol team racet. Dat die onderdelen vervangen moeten worden heeft in de meeste gevallen te maken met slijtage: slijtage van je turbo unit, van je motorblok of van je versnellingsbak. Het probleem is echter dat wanneer je dit te vaak doet, je verschillende straffen aan je broek krijgt. Heb je vier turbo units gebruikt en de vijfde moet er in? Maak je borst dan maar nat, want je zult tegen heel wat banden aankijken.

F1 2017 
 Pixel Vault

Natuurlijk hoef je niet altijd te wisselen van onderdeel: je kunt echt wel het maximale uit een dergelijk component halen. Toch is dat niet zonder risico’s, want wanneer onderdelen verslijten, gaan ze ook slechter presteren. Is je versnellingsbak te ver heen, dan is de kans groot dat je die zevende versnelling wel kunt vergeten. Is je turbo unit heen? Dan zie je jouw topsnelheid gewoon met 20 kilometer per uur wegzakken, terwijl de concurrentie dat niet heeft natuurlijk.

Maar wat matig is, hoeft niet matig te blijven. Net als vorig jaar keert namelijk het R&D-systeem weer terug, maar een stuk uitgebreider dan voorheen. Met de eerder genoemde research credits kun je namelijk nieuwe updates en upgrades aan je wagen laten ontwikkelen. Upgrades waarmee onderdelen langer meegaan en minder snel vervangen hoeven te worden, maar ook updates waarmee je meer winst maakt op de concurrentie wanneer het er om draait. Wordt het je allemaal te veel, dan kun je gelukkig ook nog een monteur om advies vragen waarin je het beste kunt investeren.

Net zo retro als Schumacher

Hoewel de echte legendes van weleer niet in de game zitten (denk aan een Schumacher of Senna), zijn hun wagens wel terug te vinden. Twaalf verschillende F1-klassiekers, zoals de 2004 Ferrari van Schumacher of de 1991 McLaren van Senna, zijn beschikbaar om op ieder circuit te gebruiken in verschillende scenario’s. Daarnaast maken ze ook hun opwachting in de carrièremodus gedurende verschillende Invitational Events: korte evenementen om je kunnen te bewijzen.

F1 2017 
 Pixel Vault

Dit zijn vaak kortere evenementjes waarbij je in een klassieker verschillende wagens moet inhalen of zoveel mogelijk afstand moet afleggen terwijl een klok afloopt. Helaas zijn ze niet heel spannend in vergelijking tot de rest van de game, maar bieden ze vooral een moment om de klassiekers te voelen. De oudere wagens zien er namelijk niet alleen heel anders uit, maar voelen ook compleet anders. Ze zijn nerveus: ze schieten sneller onder je vandaan, glijden veel meer in bochten en gillen natuurlijk ook veel harder. Een uitdaging op zich natuurlijk.

Schreeuwen over de radio als Vettel

De echt spannende momenten komen echter pas wanneer het er om draait: die race op zondag. Of je nu kiest voor een verkorte race van vijf rondjes of vijftig keer door Eau Rouge vliegt: drama is er hoe dan ook. Dat komt omdat F1 2017 in veel gevallen onverbiddelijk is in zijn realisme. Een race begint (afhankelijk van je instellingen) met de bekende formatieronde. Een rondje rijden op het circuit om je banden op te warmen, je remmen op temperatuur te krijgen en nog een keer alle bochten te doorlopen. Even niet opletten en je hebt echter al een straf aan je broek hangen: je mag immers nog niet inhalen.

F1 2017 
 Pixel Vault

Dan komt het befaamde moment: de start. De koppeling ingedrukt houden en de toeren laten oplopen totdat de lichten uit zijn. Het zijn seconden die uren lijken te duren, maar laat je hem te vroeg gaan: straf. Zo gaat het met alles in de race, want je moet overal rekening mee houden. Wanneer ga je naar binnen (en vooral: ga je niet tegelijk met je teamgenoot)? Hoe rustig ga je met de banden en je benzine om? Je banden slijten immers ieder rondje en je benzine kan aan het einde van de race gewoon op zijn. Wat doe je wanneer de Safety Car op de baan komt en heel het veld in elkaar klapt: duik je naar binnen of blijf je buiten? Het zijn beslissingen waar je iedere race mee te maken krijgt, helemaal als plots de hemel open lijkt te breken en het water naar beneden klettert.

Gelukkig zit er altijd iemand aan de pitmuur om je verder te helpen: Jeff, je vertrouwde monteur. Jeff geeft je gedurende de race feedback over je positie, de status van je wagen en de gebeurtenissen op de baan. Vliegt er iemand achter je in de muur? Jeff laat het je als eerste weten. Toch zijn er ook momenten wanneer jij wat van Jeff wilt weten en dan komt het gevaarlijkste onderdeel van F1 2017: door de menu’s bladeren terwijl je over een recht stuk raast. Het kiezen van een motor-setting, het voorbereiden van je volgende pitstop of het vragen naar de situatie op de baan gaat namelijk via een klein menuutje. Iets wat lastig door te bladeren is als je met 300 kilometer per uur over de weg dendert.

F1 2017

Op dat moment biedt een hoofdtelefoon met microfoon dan ook echt uitkomst. F1 2017 ondersteunt namelijk verschillende stemcommando’s om je vragen te stellen. Denk daarbij aan wat het weer gaat doen, waar je teamgenoot of rivaal is en wat de huidige strategie is. Of ieders favoriete commando: “Shut up, Jeff!”.

Even emotieloos als Räikkönen

Wanneer je in F1 2017 in een wagen kruipt, ziet de game er tiptop uit. Aan ieder klein detail is gedacht: van de reclameborden aan de zijkant van de baan tot aan het stiksel op de handschoenen van je coureur. Daarbij oogt de game ook kleurrijker dan voorheen: waar veel Codemasters-games in het verleden nogal kleurloos leken te zijn, schittert F1 2017. Kleuren zijn voller en meer aanwezig op de wagens, in de details op het circuit en ver daarbuiten.

F1 2017

Grote uitzondering hiervan: de pitstraat en de motorhomes van de teams. Want waar Codemasters de wagens fenomenaal weet neer te zetten, hebben ze duidelijk moeite met het menselijke aspect. Gezichten en haar zijn vaak niet om aan te zien met als resultaat dat scènes in je motorhome of op het podium niet om aan te zien zijn. Het is dat ik weet hoe Toto Wolff er een beetje uitziet, anders had ik hem nooit herkend na een race.