Middle-earth: Shadow of War

archief
Jermaine van Haarlem op 20 januari 2020
Middle-earth: Shadow of War

Talion is er al klaar voor, maar wij moeten nog even tot oktober wachten voordat we met Shadow of War aan de slag mogen. Op gamescom in Keulen mochten wij al even kijken hoe het ervoor staat in Mordor en we zijn optimistisch. Over de game dan, want Mordor is nog altijd hel en verdoemenis.

Achter gesloten deuren verwelkomden de mensen van Warner Bros ons bij hun presentatie van Shadow of War. Dat gebeurde in eerste instantie met de woorden ‘welcome, today you will get a look at Shadow of Mordor‘, waardoor ik me al meteen iets minder schuldig voelde over het feit dat ik die week al minstens tien keer de namen door elkaar had gehaald. In tegenstelling tot de titel zijn de games echter allesbehalve inwisselbaar.

Een grotere schaduw

Shadow of War vult in alle opzichten grotere schoenen dan het eerste deel. In de eerste plaats natuurlijk door een veel grotere wereld, maar de game is in zijn geheel een stukje volwassener geworden. Logisch ook, want het verhaal is direct een vervolg op Shadow of Mordor en Talion neemt dus al zijn ervaringen en de Ring of Power mee naar een grootser Mordor.

Shadow of War 
 Pixel Vault

De wereld is zonder twijfel een aantal keer groter dan Shadow of Mordor en de mensen van Warner Bros wisten ons te vertellen dat we nog lang niet alle gebieden konden zien in deze demo. De kaart is niet alleen groter, maar kent ook meer details. Hierbij vallen de forten en steden natuurlijk het meest op en hier draait een groot deel van de nieuwe game-elementen van Shadow of War om.

Bijna een totale oorlog

De meest roemruchte toevoeging aan Shadow of War zijn natuurlijke de siege battles, waarin je grote forten en kastelen mag belegeren. In de demo op gamescom mocht ik één specifiek fort aanvallen, waar een zeer sterke orc chief zich goed had gevestigd. Beschermd door zijn eigen volgelingen, die delen van het fort verdedigen.

Gelukkig had Talion zelf ook een aantal orc-volgelingen waar ik uit kon kiezen en zij voeren dan ook een bepaalde legereenheid aan. Dit kan een dozijn boogschutters zijn, zwaardvechters of heuse artillerie om de barricades mee te bestoken. Ik koos heel saai voor een goede balans en de invasie kon beginnen.

Shadow of War 
 Pixel Vault

Nu is het niet zo dat je Talion als een echte veldheer moet voorstellen. Hij mag dan wel wat keuzes maken aan het begin, maar zodra het gevecht begonnen is, rent elke orc als een dolle stier op het fort af en begint alles te meppen wat beweegt of gesloopt kan worden. Het is op dat moment aan Talion om op de juiste plek te verschijnen en cruciale punten van het fort in te nemen. Shadow of War is dan ook nog altijd een echte actie-game, waarbij er nu een complete belegering om je heen wordt gesimuleerd.

Vechten tegen de bierkaai

Ik storm dus met mijn orcvriendjes op het fort af en kom er al snel achter dat het innemen van een fort geen makkelijke opgave is. Ten eerste wordt er van alles op ons afgevuurd en staan er boven op de muren minstens zoveel orcs als dat ik meegebracht heb. Ik moet dus snel handelen en zo effectief mogelijk de sterke punten in de verdediging zien te breken.

Dat doe je door de verdedigende orc captains van kant te maken en in mijn speelsessie hoefde ik in ieder geval niet naar ze op zoek, want ze wisten mij wel te vinden. Nu had je in Shadow of Mordor ook wel eens van die gevechten waarin soms opeens drie of vier chiefs opdoken en je niet helemaal meer wist hoe je je daaruit ging meppen. Elke siege voelt als zo’n gevecht.

Shadow of War 
 Pixel Vault

Het is dan ook geen verrassing dat ik de belegering hopeloos verlies. Mijn eigen orcs vallen als eerste en hoewel ik nog een verwoede poging doe ze te reviven, is het gevecht verloren. Ik word door een van de orc captains weer de muur over geknikkerd en ze zitten voorlopig nog stevig in hun comfortabele fort.

Nieuwe moves en loot

Hierbij moet ik vermelden dat dit falen absoluut aan mijn eigen vaardigheid ligt. Hoewel het innemen van de forten geen gemakkelijke opgave is, beschikt Talion tegelijkertijd over een hele berg nieuwe moves om de orcplaag hoofd te bieden. Deze zijn voor een deel visueel, waardoor je nieuwe, brute finishing moves hebt. Daarnaast kan Talion sneller torens beklimmen en heeft hij een double jump gekregen. Wat mij betreft noodzakelijke toevoegingen, aangezien de torens en andere structuren aanzienlijk zijn opgeschaald.

Daarnaast heeft Warner Bros ook enkele nieuwe elementen op het gebied van wapens en uitrusting toegevoegd, waar ik erg enthousiast van word. Captains en chiefs lieten al loot vallen in Shadow of Mordor, maar dit waren slechts runes om de wapens van Talion te versterken. In het nieuwe systeem kunnen er complete armor onderdelen door dode orcs worden achtergelaten.

Shadow of War 
 Pixel Vault

Dit betekent dat je Talion niet enkel meer een nieuwe look kunt geven via de vooraf bepaalde skins in het hoofdmenu, maar je unieke armor sets in de wereld kunt vinden en aantrekken. Er zijn zelfs specifieke sets, waarvan de onderdelen elkaar versterken wanneer je ze allemaal verzamelt. Vergelijkbaar met de Tier-sets uit World of Warcraft. Deze toevoeging maakt Shadow of War meer rpg dan zijn voorganger.

Hoewel de speelsessie bijna een uur duurde, was het veel te kort om een compleet beeld te krijgen van Shadow of War. Gelukkig maar, want van wat ik er op gamescom van gezien heb, weet ik nu al dat ik tientallen uren in Shadow of War ga doorbrengen.