Distrust Demo

archief
Rohald De Bruyne op 20 januari 2020
Distrust Demo

Dag 43 van de poolexpeditie. De Amerikaanse overheid had ons team ingezet om bovennatuurlijke fenomenen te onderzoeken. Wat er toen gebeurde, had niemand kunnen bedenken. Voor zover ik weet ben ik de enige overlevende samen met de kolonel. Oh jee, de verwarming is weer uitgevallen…

Distrust komt op 23 augustus uit op Steam en is een survival horrorgame met tactische elementen. De game is naar eigen zeggen geïnspireerd door The Thing van John Carpenter en laat je in de schoenen staan van een klein groepje mensen. Het is jouw taak om de vrieskou te overleven na een mysterieus ongeluk. Om mensen een voorproefje te geven, heeft ontwikkelaar Cheerleaders een ouderwetse demo uitgebracht. Ik trok mijn winterjas aan en dook de demo in.

Die goede oude tijd

Toen ik van Kevin hoorde dat ik de demo van Distrust mocht uitproberen, schoot ik even vol van jeugdsentiment. Niet omdat ik nu zo oud ben, maar omdat ik al jaren niks meer hoor over demo’s, terwijl deze tien jaar geleden zo’n beetje standaard waren. Om de zoveel tijd kreeg je bij aankoop van een gametijdschrift een dvd vol met screenshots en demo’s van de nieuwe games.

Dit gevoel kwam onmiddellijk terug na het opstarten van de Distrust-demo. Er was een korte video die de context van de game aanbood. Het Amerikaanse leger heeft een deel van de poolcirkel geclaimd omdat er bovennatuurlijke fenomenen plaatsvinden. Een helikopter gevuld met wetenschappers en belangrijke lui was in aantocht, tot een mysterieus object de helikopter liet neerstorten.

Distrust 
 Pixel Vault

Dit resulteert in een klein aantal overlevenden, twee om precies te zijn. Tijdens de demo heb je controle over deze twee overlevenden. Wie dit zijn, kun je van tevoren kiezen. Hoewel de demo maar beschikking geeft over drie karakters, krijg je in de volledige game keuze uit zo’n twintig speelbare karakters. Elk karakter heeft zijn eigen plus- en minpunten. Zo is de wetenschapper beter met gereedschap, maar kan hij slechter tegen de vrieskou.

Deze eigenschappen zijn belangrijk om in overweging te nemen, wil je de poolcirkel overleven. Daarnaast heeft elk karakter vier balkjes die je in de gaten moet houden. Dit zijn: health, warmth, stamina en satiety. Health spreekt voor zich: dit is de fysieke weerbaarheid van een karakter. Mocht deze op nul raken, ga je dood. Warmth is ook een zeer belangrijk aspect dat je in de gaten moet houden.

Wat te doen bij -64 °C

Je kunt je waarschijnlijk voorstellen dat je in de poolcirkel snel onderkoeld kunt raken. Als de warmth-meter op nul komt te staan, ben je onderkoeld en de game maakt duidelijk dat dit niet goed is. Je kunt verschillende symptomen krijgen. Zo werd ik de eerste keer kleurenblind en later, toen ik het nog steeds koud had, begon ik de hallucineren.

Distrust 
 Pixel Vault

Stamina is de energie die je hebt om activiteiten te doen. Je kunt dus niet de hele nacht rondrennen door de sneeuw en gebouwen looten. Op den duur heb je toch echt een kopje koffie of een dutje nodig om je energie bij te vullen. Sprekende over vullen: satiety is de mate van hongerigheid. In de vrieskou heb je genoeg calorieën nodig om je lichaam op temperatuur te kunnen houden.

Om een lang verhaal kort te maken: je moet zorgen dat deze balkjes in het groen blijven, anders loopt het slecht af. Maar hoe doe je dat? Door het looten van gebouwen en het verzamelen van items die achtergelaten zijn door je collega’s. Dit kan vanalles zijn: voedsel, gereedschap, winterjassen, medicijnen en brandstof. Vooral brandstof is belangrijk, omdat je het licht en de verwarming aan moet houden. Doe je dit niet, dan wordt het al snel erg koud.Het is overigens wel noodzaak om enige vaart te zetten achter je zoektocht naar spullen. De middelen zijn nu eenmaal gelimiteerd en de afname van je energie is dat niet.

In de koude kleren

Ik moet eerlijk toegeven, toen ik de Steam-pagina bezocht, dacht ik dat het een soort XCOM-achtige tactische game zou worden. Ik was dus redelijk verrast toen ik erachter kwam dat dit een survival horror-ish game is. Dat is in principe geen probleem, als de game maar lekker speelt en de mechanics goed uitgewerkt zijn. Met de kernprincipes waar de game om draait is ook niks mis, maar ik heb het gevoel alsof de rest nog enig werk nodig heeft.

Distrust 
 Pixel Vault

Ten eerste is de UI redelijk onduidelijk: sommige objecten hebben meerdere opties waarvoor ze gebruikt kunnen worden. Het is niet duidelijk welke benodigdheden aanwezig moeten zijn om deze te kunnen gebruiken, wat het überhaupt is en wat de resultaten zijn. Andere elementaire dingen worden ook niet uitgelegd, zoals het feit dat het koken van voedsel brandstof verbruikt. Anderzijds lijkt dit logisch, maar de fornuizen zien eruit als elektrische kookplaten, dus dat vond ik erg verwarrend.

Daarnaast zijn er nog een mysterieuze zwevende ballen van alien-energie. Zij fungeren als de slechterik van de game en zorgen ervoor dat je karakters minder efficiënt te werk gaan en zich verdrietig voelen. De ballen kun je niet aan zien komen en als ze eenmaal bij je zijn, kun je niet van ze wegrennen, want ze zijn sneller dan jij bent. Het enige wat je ertegen kunt doen is wachten in een hoekje en hopen dat ze weggaan. Misschien is er een andere methode, maar die legt de game in ieder geval niet uit.

Het is duidelijk dat de demo een versie van Distrust laat zien die nog niet af is. Dit maakt de game ook duidelijk bij aanvang van het spelen. Wellicht worden de problemen die hierboven genoemd zijn wel opgelost bij de release van de game. Het zou jammer zijn als dit niet zou gebeuren, want de game heeft een stevige fundering.