XCOM 2: War of the Chosen
De XCOM-serie is een van die series waarbij je weet dat op welke manier je de games ook speelt, er altijd heel veel uren in verdwijnen. Of je nu gewoon casual door het verhaal heen wilt, of de ultieme ervaring wilt met Ironman: het gaat je heel wat vrije tijd kosten. Firaxis Games wist dan ook vriend en vijand te verbazen toen ze tijdens de E3 met War of the Chosen kwamen. Een uitbreiding voor deel 2 die praktisch ook gewoon een sequel had kunnen zijn.
Sla één vijand neer en een andere staat vanzelf weer op. Ook in de realiteit van XCOM lijkt die wet gewoon te gelden, want nog voordat alle problemen met Advent zijn gesust, staat de volgende vijand alweer voor de deur en klaar om in de aanval te gaan. In War of the Chosen zijn dat (je voelt hem al aankomen) de Chosen: een groep aliens die op jacht is naar de Commander om hem zijn kennis te ontnemen. Iets wat jij als de Commander natuurlijk wilt voorkomen.
Nieuwe acteurs op het toneel
Aan het hoofd van de Chosen staat een drietal commandanten, ieder met een eigen specialiteit. Dit zijn echter drie commandanten die te sterk zijn om in je eentje aan te pakken. Daarom kun je in War of the Chosen de hulp inschakelen van een drietal facties: de Reapers, Skirmishers en Templars. Het probleem is dat ze elkaar niet kunnen uitstaan en er dus eerst onderhandeld zal moeten worden voordat je hulp zult krijgen.
Lukt je dit, dan zul je drie krachtige facties bij je hebben die ieder hun eigen specialismes hebben. De Reapers zijn een groep menselijke verzetsstrijders die zich liever in de schaduwen begeven in plaats van zich aan te sluiten bij XCOM. Het voordeel daarvan is dat ze veel langer verborgen blijven dan XCOM-soldaten en dus ook veel beter kunnen scouten. Met een beetje geluk kun je zelfs vanuit de schaduwen alvast wat vijanden uitschakelen voordat de hel losbreekt.
Recht tegenover de Reapers staan de Skirmishers: voormalige Advent-soldaten die gedeserteerd zijn en tegenwoordig worden opgejaagd door de Advent. Juist omdat het voormalige Advent-soldaten zijn, liggen ze echter niet goed bij de Reapers en zijn ze dan ook als olie en vuur voor elkaar. Toch brengt die geschiedenis ook bijzondere vaardigheden met zich mee, zoals een grappling hook die ook gebruikt kan worden om een vijand naar je toe te trekken.
De Verlorenen
Buiten wat korte beelden weten we over de Templars praktisch nog niets. Zijn het mensen of aliens? Waar komen ze vandaan en hoe komen ze aan hun psionische krachten? Het blijft nu nog gissen, maar daar zal in de komende weken waarschijnlijk meer over bekend worden.
Waar we wel meer over weten, zijn de Lost, een compleet onafhankelijke factie van alles wat we tot nu toe hebben gezien. De Lost zijn de mensen die in de steden bleven toen de invasie twintig jaar geleden begon en dat heeft zijn tol geëist. Het zijn namelijk geen mensen meer, maar bijna hersenloze zombies. Individueel doen ze dan ook niet veel schade, maar wanneer er een groepje Lost op je afrent, moet je zorgen dat je gereed bent.
Nieuwe gezichten, nieuwe trucjes
De DLC voegt niet alleen nieuwe gezichten en een nieuw verhaal toe aan de game, maar geeft ook weer een flinke selectie aan nieuwe mogelijkheden voor de speler. Zo is het nu mogelijk om headshots aan elkaar te schakelen: leg een vijand in één keer om en je krijgt een gratis extra actie, iets wat je aan elkaar kunt blijven schakelen als je het goed speelt. Ook kun je nu door middel van de Alt-knop makkelijk zien of je een vijand kunt bevuren, nog voordat je jouw actie gebruikt.
Ook jouw eigen soldaten zijn op verschillende fronten verbeterd. Zo heeft iedere soldaat een eigen persoonlijkheid die het spel kan beïnvloeden. Een soldaat die liever een vol magazijn heeft, kan jouw commando negeren om te herladen als zijn magazijn te leeg raakt. Ook kunnen je soldaten nu een band met elkaar opbouwen wanneer ze veel samenwerken, iets wat weer positieve gevolgen kan hebben op het slagveld.
Er is meer dan genoeg te vertellen over de nieuwe uitbreiding van XCOM 2 en waarschijnlijk hebben we momenteel nog niet eens het topje van de ijsberg ontdekt. Het is dan ook een wonder dat Firaxis er niet voor heeft gekozen om de DLC tot een losse game te maken. Ons hoor je er echter niet over klagen, want dat betekent dat we al op 29 augustus aan de slag mogen met de uitbreiding op pc, PlayStation 4 en Xbox One.