Hoe staat het met Final Fantasy XIV?

archief
Stan van der Burg op 20 januari 2020
Hoe staat het met Final Fantasy XIV?

Op 30 september 2010 was het eindelijk zover: de nieuwe MMO van Square Enix. Voor veel gamers was Final Fantasy XIV geen titel om heel enthousiast van te worden. Er was toch al een Final Fantasy MMO (Final Fantasy XI)? Het feit dat het met Final Fantasy XI niet zo lekker liep, hielp ook niet mee met het vertrouwen in de nieuwe MMO. Nu, bijna zeven jaar later, is de tweede expansion voor de game uitgekomen: Stormblood. De hoogste tijd om eens opnieuw naar de status van Final Fantasy XIV te kijken.

De vloek van de MMO

Voor veel MMO’s geldt hetzelfde verhaal: met de aankondiging van de game worden gamers op de hoogte gesteld dat de game eraan komt, maar niemand wordt meteen laaiend enthousiast. Mensen beginnen de game te spelen, stoppen er uren van hun tijd in, waarna ze hun karakter op het maximale level hebben en uiteindelijk de game wordt weggelegd. Wanneer er dan een nieuwe expansion uitkomt, stromen de gamers weer terug naar de game in de hoop dat de game weer nieuwe dingen te bieden heeft, maar na een korte grindsessie is het hoogste level weer bereikt en gaat de game de kast weer in.

Hoe staat het met Final Fantasy XIV?

Nu zul je misschien zeggen dat dit een nogal negatief beeld is van de gemiddelde MMO. Jammer genoeg is het wel hoe het vaak gaat. Bij Final Fantasy XIV valt dit echter in verhouding reuze mee. Square Enix heeft de game namelijk op een heel slimme manier weten op te zetten. Waar je over het algemeen om te levelen dezelfde dungeon keer op keer moet farmen, is er in FFXIV een systeem waardoor dit toch aantrekkelijk gemaakt wordt, want je komt er natuurlijk nooit helemaal onderuit.

FFXIV brengt spelers samen, letterlijk en figuurlijk

Het Duty Roulette systeem, waarbij Duties vergelijkbaar zijn met Dungeons in andere games, zorgt er namelijk voor dat je in een groep gezet wordt met willekeurige spelers. Hierbij maakt het niet uit welk level deze spelers zijn, afgezien van een minimum level, hoe goed hun uitrusting is, hoe lang ze al spelen. Ik hoor je denken: ‘dus dan word je met een paar mensen ingedeeld die nergens verstand van hebben?’ In zekere zin wel. Wanneer je als gemaxte speler echter nieuwe gear wil hebben, zul je bepaalde Tomes moeten verzamelen (een van de currencies voor high-level gear  in de game) en je raadt het natuurlijk al: die krijg je vooral door het doen van deze Duty Roulette. Je wordt inderdaad met willekeurige spelers in een willekeurige dungeon neergezet, maar iedereen heeft er baat bij de dungeon te voltooien en dat spreekt mensen aan.

Hoe staat het met Final Fantasy XIV?

Dit sluit meteen aan op het grootste pluspunt dat ik FFXIV kan geven: de community is geweldig. Zelfs als je nieuw bent in de game, zal vrijwel niemand je de deur wijzen, maar zullen mensen je eerder proberen te helpen. Voor de mensen die gewend zijn aan games als World of Warcraft moet dit echt ongeloofwaardig klinken, maar het kan dus echt. Een mooi voorbeeld stond een tijdje terug al op Pixel Vault. Door de komst van de nieuwe expansion waren sommige werelden gewoonweg overvol. Zo vol zelfs, dat sommige quests of quest givers óf niet spawnden óf mensen uitlogden die op dat moment met de quest bezig waren om plaats te maken voor de nieuwe mensen. In welke andere game krijg je zoveel gamers zover om op eigen initiatief in een letterlijke wachtrij te gaan staan zonder erover te klagen of voor te kruipen?

De queues

Daarmee komen we ook meteen op een minpuntje aan de game: de drukte. Nu moet ik toegeven dat dit natuurlijk samenhangt met de release van Final Fantasy XIV: Stormblood, de nieuwste expansion (review volgt). Toch is het op dit moment lastig voor spelers om tijdens piekuren in te loggen, waar dit een paar weken terug totaal geen probleem was. Square Enix heeft de toestroom van gamers flink onderschat en jammer genoeg is dat te merken als je meer dan een uur moet wachten om te kunnen inloggen.

Hoe staat het met Final Fantasy XIV?

Daarnaast is er meteen nog een minpunt te benoemen dat altijd meekomt met het MMO-zijn: het wachten op het vinden van mensen voor Duties en Raids. De ingebouwde Duty Finder werkt prima, je geeft de Duty of Duties aan die je wil spelen en je wacht op mensen om je team op te vullen. Als je een Tank of Healer speelt, dan is dit geen probleem en zul je gemiddeld niet langer dan vijf tot tien minuten te hoeven wachten. Speel je echter DPS zoals ik, reken dan maar op wachttijden van vijf minuten tot ver boven een half uur, zelfs in de drukke tijden met de nieuwe expansion.

Square Enix heeft haar huiswerk gedaan

Gelukkig heeft Square Enix een goede keus gemaakt in het ontwikkelen van de karakters. Het is namelijk mogelijk om iedere verkrijgbare class vrij te spelen op hetzelfde karakter. Je hoeft dus niet tien karakters op een server te hebben, eentje is in principe meer dan genoeg (hoewel dat wel kan natuurlijk). Sta je te wachten om met je DPS class een Duty te doen? Switch tijdens het wachten naar een andere class en ga die levelen tijdens het wachten. Het switchen van class gaat met een druk op de knop buiten combat, dus makkelijker kan niet. Vroeger was het zelfs nodig om twee classes te levelen, een main- en een subclass, om je Job te krijgen (bijvoorbeeld van Conjurer naar White Mage of van Lancer naar Dragoon). Ook dit is niet meer nodig, met dank aan het luisterende oor van Square Enix.

Hoe staat het met Final Fantasy XIV?

Square Enix is natuurlijk niet met een blinddoek om begonnen aan FFXIV en heeft hier rekening mee gehouden. Voor mensen die graag het heft in eigen hand nemen, is er de Party Finder. Hierin kun je zelf aangeven welk soort mensen je zoekt, welke Duty of Raid je wil doen en welk level iemand eventueel zou moeten zijn. Ideaal dus als je wat mensen bij elkaar weet te vinden buiten de Duty Finder om, bijvoorbeeld mensen uit je Free Company (guild).

Final Fantasy XIV heeft ongelofelijk veel te bieden: een geweldige community, een prachtige game en uren speelplezier. Mocht je fan zijn van MMO’s, dan hoort deze zeven jaar oude game nog steeds bij de top. Jammer genoeg is het soms even wachten voor je aan de slag kunt, maar daar “wordt aan gewerkt”. Waar veel MMO’s snel hun charme kunnen verliezen, weet Square Enix het toch interessant te houden door het constant toevoegen van nieuwe Duties, Raids en ga zo maar door. Als je in de vakantie tijd over hebt, dan raad ik je zeker aan Final Fantasy XIV eens te proberen. Dan zul je merken dat ik hier maar een klein deel benoemd heb van de dingen die je in de game kunt ontdekken.