DiRT 4

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
DiRT 4

Rally games blijven een lastig geval in de gamesindustrie. Aan de ene kant vinden we de rallyliefhebbers die graag een zo natuurgetrouw mogelijke racegame hebben en aan de andere kant vinden we ontwikkelaars die gewoon geld willen verdienen en de game toegankelijk willen maken. In welk segment valt DiRT 4?

Laat ik om te beginnen bovenstaande inleiding wat meer context geven. Ondanks dat rally echt een niche is in de autosport, zijn er momenteel toch drie series voor gamers. Zo kan men aan de slag met Sebastien Loeb Rally Evo, de WRC-serie en DiRT. Eigenlijk focussen al deze games tot aan DiRT 3 zich op de mainstream gamer die gewoon voor hun lol rally willen rijden. Toegegeven DiRT 3 was bijzonder pittig, maar simulatie was het nog niet te noemen. In de tussentijd werden de game-ontwerpers bij Codemasters het wel een beetje zat. Zij wilden de ultieme rallysimulatie maken. De ontwikkelaar bood deze kans en zo werd DiRT Rally geboren. Een game die genadeloos moeilijk was, maar volgens de puristen zo dicht mogelijk bij ‘the real deal’ kwam. Leuk voor de fans en raceliefhebbers, maar minder leuk voor gamers die gewoon lekker wilde scheuren in toffe wagens. Codemasters besloot daarom om DiRT weer op te pakken als DiRT 4 en niet als DiRT Rally 2. Dit betekent echter niet dat de game weer makkelijker is geworden. Nee, dat betekent het zeker niet.

Gamer vs Simulation

Iedereen die bang is dat DiRT 4 weer een stukje op is geschoven naar de arcade kant, kan ik direct geruststellen. Iedereen die bang is dat DiRT 4 nog steeds zonder genade is, kan ik ook geruststellen. De game biedt spelers namelijk de mogelijkheid om te kiezen uit twee verschillende types spelbesturing. Zo valt er te kiezen voor de simpele, meer mainstream gamer besturing, maar kan men ook kiezen voor de hardcore benadering en dan voor Simulation kiezen. De eerste optie is iets vergeeflijker en laat je de auto nog enigszins corrigeren terwijl je door een bocht gaat. Wie voor de laatste optie gaat, moet echt weten hoe een auto besturen werkt. Daarnaast is het handig als je weet wat een bepaalde ondergrond met de grip op het wegdek doet. Tevens zou ik de groep die voor Simulation gaat aanraden om een stuurtje aan te schaffen als je deze nog niet hebt.

DiRT 4 
 Pixel Vault

Als je nu trouwens denkt dat je constant maar in de gamermodus moet blijven spelen, omdat je nog niet alles over rally, ondergronden en autobeheersing weet: niet getreurd. DiRT 4 biedt een uitstekende tutorial met de DiRT Academy. In dit speltype leer je alles over je wagen, het afstellen daarvan, het juiste gebruik van de handrem en het nemen van bochten. Ook voor gamers die bekend zijn met rally- en racegames is het een leuke modus om even in te duiken. De game geeft de uitleg namelijk op een frisse en snelle manier zodat je zelf snel aan de slag gaat.

Totale controle

Nadat je in de Academy alle fijne kneepjes van het vak hebt geleerd, ben je klaar om te gaan racen. Dit is te doen in verschillende spelmodi. Eigenlijk vinden we hier het standaardpakket terug, want er is een carrièremodus, een time trial en een multiplayer. Je hebt daarnaast natuurlijk ook de mogelijkheid om losse races te starten. Been there, done that zou je denken. Dat is ook wel een beetje zo, want ook de carrièremodus is vrij basaal. Je begint met een matige auto voor een ander team, totdat je genoeg geld hebt voor je eigen team. Via instapklassen werk je jezelf omhoog naar de hogere klassen, totdat je aan de top staat. Het is weinig spectaculair, maar toch wil ik het geen minpunt noemen. Doordat deze game ontzettend pittig is, is het juist goed dat je met mindere wagens begint. Wie direct de bruutste bak kiest zal binnen 500 meter zijn auto om een boom hebben gevouwen.

DiRT 4 
 Pixel Vault

Het gaat er in DiRT namelijk om dat je totale controle over je wagen krijgt. Codemasters geeft je hiervoor ook de juiste middelen. Om te beginnen is de besturing om je vingers bij af te likken. Zowel met controller als met stuur is de Force Feedback magnifiek te noemen. Je voelt precies waar je zit op de weg en wanneer je een fout maakt, is dit ook echt te herleiden naar jezelf. Daarnaast is de audio in de game ook goed. De aanwijzingen van je co-rijder en spotter (in de andere speltypes) zijn altijd accuraat en komen op het juiste moment. Daarbij is het extra tof dat je co-rijder je alle benodigde informatie die hij van de marshall heeft verkregen voorafgaand aan een race geeft. Zo geeft die soms waarschuwingen over gecrashte auto’s in de berm, plekken waar erg veel publiek staat of zeer gevaarlijke stukken waar het wegdek is beschadigd door een andere wagen. Daarnaast geeft het geluid tijdens de race je ook nog enorm veel feedback over de toestand van je wagen. Wanneer je met cockpit view rijdt, hoor je werkelijk alles in de auto. Dit gaat van steentjes die tegen de onderkant van je auto slaan naar een piepende vering tot aan een remschijf die aanloopt bij het remmen. De game voorziet je dus in alle feedback die je nodig hebt tijdens het racen. Ook na een race krijg je voldoende feedback. Middels een duidelijk menu heb je de tijd om je auto te repareren. Leuk detail hierbij is dat je ervoor kan kiezen om je wagen te poetsen om je sponsors tevreden te houden.

Je bent niet alleen

Voor wie zijn racekunsten niet alleen in tijdritten wilt laten zien, zijn er ook nog de spelmodi ‘landrush’ en ‘rallycross’. In beide speltypes race je op circuits met meerdere wagens tegelijkertijd. Bij landrush doe je dit in buggy’s en trucks en in rallycross met echte wagens uit het echte rallycross kampioenschap. Overigens is dit wel de enige licentie die DiRT 4 heeft. De licentie op de echte tracks in de carrièremodus ligt bij de WRC-serie. Beide speltypen geven een totaal andere benadering. Landrush is hierbij een beetje een twijfelgeval. Hoewel de modus ontzettend gaaf is opgezet, is hij bij vlagen te frustrerend. Vooral de buggy’s hebben een enorm moeilijke besturing en springen meteen weg bij contact met andere wagens. Contact is in Landrush onvermijdelijk, dus sta je vaker dan niet achterstevoren op de baan. Rallycross werkt dan wel weer erg goed en biedt daarnaast ook nog een tactisch element. In elke race ben je namelijk verplicht om een zogenaamde Joker Lap te pakken. Dit is een extra stuk baan die je af moet leggen. In welke ronde je dit doet, is aan jou. Je spotter geeft je hierbij goede suggesties, dus ook hier ziet het weer goed in elkaar.

DiRT 4 
 Pixel Vault

Voor wie liever wel alleen op de baan is, maar wel met andere wilt spelen, is er de multiplayer. Deze is helaas wel alleen online, maar biedt hierbij een toffe nieuwe feature: Your Stage. In DiRT 4 ziet een functie die random banen kan generen. Gamers kiezen één van de vijf locaties en kiezen daarna door middel van slechts twee sliders hoe lang en hoe moeilijk de baan mag zijn. Binnen enkele seconden heeft de game een compleet nieuwe baan voor je gegenereerd. In het online segment van de game speel je dus op banen waarop nog nooit iemand heeft geracet. Hiermee raakt Codemasters ook exact de essentie van het rallyrijden. Deze vorm van autosport gaat namelijk niet om het uit het hoofd leren van banen. Nee, je moet je wagenbesturing zo goed mogelijk onder de knie hebben en daarna gewoon de instructies van je co-rijder opvolgen. Bijkomend pluspunt aan Your Stage is dat de laadtijden niet langer zijn dan die van een normale baan. Deze prestatie is één van de absolute hoogtepunten in de DiRT-serie.

Schoonheidsfoutjes?

Is er dan niks te klagen over DiRT 4? Jawel, maar voordat ik wat minpunten opnoem, wil ik wel even benadrukken dat ze je race-ervaring nooit benadelen. Het zijn enkele schoonheidsfoutjes die hopelijk snel weggepoetst kunnen worden middels een patch. Om te beginnen is de menustructuur in de game nog een beetje gek. Zo kun je vanuit het hoofdmenu nieuwe wagens en upgrades kopen. Dit kan uiteraard ook in de carrièremodus, maar zodra  je daar de garage verlaat, sta je opeens weer in het hoofdmenu. Verder is het gek dat je de beste tijd van je concurrenten al kunt zien wanneer jij nog aan een race moet beginnen. Het zou tof (en realistisch) zijn als jij dan ook echt de eerste tijd neer mag zetten. Tot slot wil ik nogmaals benadrukken dat de licenties voor het rallyseizoen niet bij DiRT liggen, maar bij WRC. Wie dus officiële stages verwacht, komt bedrogen uit. Om heel eerlijk te zijn, vind ik dit punt verwaarloosbaar omdat Your Stage je de essentie van rally echt laat zien. Wel bezit de game de licenties van het officiële rallycross kampioenschap

DiRT 4 
 Pixel Vault

Uiteraard wil ik een review van zo’n enorm toffe game niet afsluiten met wat minimale kritiekpuntjes. Laat ik het daarom nog even hebben over het visuele spektakel. Ook hierin heeft de serie enorme stappen gemaakt. De game ziet er prachtig uit. De belichting is werkelijk fantastisch te noemen. Wanneer je naar de top van een berg rijdt en net de zon ziet opkomen, weet je niet wat je meemaakt. Bijzonder intens zijn ook de races door de bossen bij zonsondergang. De weg is dan nauwelijks zichtbaar op de zonnestralen die door de bomen heen komen na. Ontzettend spectaculair om te zien (en enorm uitdagend om te rijden). Daarnaast is het opspringende zand en de opspattende modder ook van hoge kwaliteit. Zeker in Landrush of Rallycross wanneer je dicht achter andere wagens rijdt. In deze situaties kan het voorkomen dat je weinig zicht hebt door de enorme stofwolken die ontstaan. Erg tof is het feit dat de AI hier ook last van heeft als ze achter jou aan rijden. Je ziet dat ze soms de rempunten missen of andere lijnen proberen te rijden om beter zicht te hebben. Wat betreft de audio zet de serie tevens enorme stappen. De game heeft een toffe soundtrack en biedt voor iedere muzieksmaak wat wils. Completer dan dit wordt het niet.