Prey

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Prey

Prey is Bethesda’s nieuwe liefde. En nee, dan bedoel ik niet de gelijknamige variant die in 2006 op de markt kwam. Behalve dat deze twee games zich beide op een ruimtestation afspelen en je tegen aliens moet vechten hebben ze verder niets gemeen. Na het ietwat teleurstellende Dishonored 2 heeft Arkane Studios opnieuw de kans om zich te bewijzen. Het is echter de vraag of het bedrijf daar vervolgens dan ook in is geslaagd.

Laten we even bij het begin beginnen: de originele Prey kwam in 2006 en werd ontwikkeld door Human Head Studios. Deze game werd goed ontvangen door het publiek. Het leek er een tijdje op dat het bedrijf een Prey 2 uit zou brengen. Uiteindelijk is dit er niet van gekomen, waarna de rechten van Prey bemachtigd werden door Bethesda. Deze studio koos ervoor om het net  iets anders aan te pakken en uiteindelijk is Prey geworden wat deze nu is: een reboot ontwikkeld door Arkane Studios.

Prey - review 4 
 Pixel Vault

Beam me up Scotty

Bij de start van de game word je wakker in je appartementencomplex als Morgan Yu. Morgan is een uniseks naam, aangezien je zelf mag kiezen of je als een man of vrouw speelt. Alex Yu, je oudere broer, belt je op om te vragen of je naar het TranStar gebouw wilt komen om een serie van tests uit te voeren. Eenmaal bij de laatste test aangekomen, wordt plotseling de wetenschapper die je aan het testen is aangevallen door een buitenaards wezen. De wetenschappers laten de kamer vollopen met gas en vervolgens wordt je weer wakker in je appartementencomplex.

Al snel blijkt dat je helemaal niet meer aanwezig bent op Aarde, maar dat je in een simulatie bent geplaatst. Het is January die je uit deze illusie haalt en je verteld dat je op de Talos-1 bent, een ruimtestation dat zich in een baan rond de maan bevindt. Een buitenaards ras genaamd de Typhon hebben het ruimtestation overgenomen en het is aan jou om te zorgen dat deze aliens niet op de aarde belanden. Tenminste, dat is het verhaal zoals January het vertelt. Zo heeft ieder ander personage dat je tegenkomt wel een ander verhaal. En het ligt aan jouw keuzes hoe het verhaal uiteindelijk af zal gaan lopen. Je kunt duidelijk merken dat Arkane Studios BioShock als inspiratiebron heeft gebruikt. Ook daar had je meerdere personages die je verschillende dingen probeerden wijs te maken.

Waar is mijn hartmedicatie?!

Terwijl jij probeert keuzes te maken in de game, zitten er constant Typhons achter je aan om je een kopje kleiner te maken. De Typhon komen in allerlei verschillende vormen en maten. De ergste is misschien wel de mimic. De eerste keer dat je een mimic tegenkomt grijp je waarschijnlijk direct naar je hartmedicatie of moet je een schone luier om doen. Hoewel deze vijand in het gevecht niet veel voorstelt, in vergelijking met zijn grotere broertjes, zijn ze wel flink vervelend. Ze kunnen zich namelijk vermommen als alledaagse voorwerpen op het ruimtestation. Zo vertrouwde ik geen enkel voorwerp  meer en moest alles eerst geslagen worden met een moersleutel om te zorgen dat het geen mimic was. Een aantal uren in het spel wordt het je wel wat makkelijker gemaakt door het vinden van een Psychoscope. Met deze helm is het mogelijk om mimics te herkennen. Blijkbaar had Arkane Studios wel door dat het op een gegeven moment niet meer leuk is om je helemaal kapot te schrikken.

Prey - review 3 
 Pixel Vault

Mimics zijn niet de enige soort Typhon die je tegen zult komen op Talos-1. De andere meest voorkomende vijanden zijn Phantoms. Dit zijn wetenschappers die door de Typhon zijn overgenomen en jou ook graag willen toevoegen aan hun soort. In tegenstelling tot de mimics kun je deze vijand soms beter uit de weg gaan. Ze zijn genadeloos, razendsnel en met jouw beperkte munitie zullen ze gauw te sterk voor je zijn en resulteren in een Game Over-scherm. Hier zijn alvast wat tips als je wilt overleven op Talos-1.

Je zult door het spel heen meerdere wapens tot je beschikking krijgen. Sommige wapens werken juist beter op de ene vijand dan de ander. Misschien wel het belangrijkste wapen in het hele spel is de Gloo-gun. Met dit wapen kun je vijanden vastlijmen en zijn ze even niet meer in staat om te bewegen. Aangezien eigenlijk alle vijanden sneller zijn dan Morgan, zul je dit wapen het vaakst nodig gaan hebben.

Alien of mens

Naast dat Prey een FPS is zitten er ook RPG elementen in. Je komt er namelijk spelenderwijs achter dat ze op de Talos-1 aan het experimenteren zijn met zogenoemde neuromods. Deze neuromods worden gebruikt om de vaardigheden van Morgan te kunnen upgraden. Al is het gebruik van deze neuromods nogal onconventioneel. Het is namelijk een enorme spuit die je rechtstreek je oogkas in moet steken. Aan het begin van het spel kun je alleen nog maar menselijke vaardigheden verbeteren zoals hacken, sterk zijn, dingen kunnen repareren, etc.

Prey - review 5 
 Pixel Vault

Als je eenmaal toegang hebt tot de Psychoscope, krijg je de optie om de Typhons op Talos-1 te scannen. Als je er eenmaal genoeg gescand hebt dan speel je de vaardigheden van de desbetreffende Typhon vrij. Zo kun je bijvoorbeeld je voordoen als een mimic en ook in alledaagse voorwerpen veranderen. Hiermee kun je ongezien voorbij drukke plekken zonder dat vijanden je zien. Het verkrijgen van alien vaardigheden heeft overigens wel zijn nadelen. Hoe meer je van deze alien vaardigheden bemachtigt, hoe meer alien je zelf wordt. Overal op Talos-1 staan ook turrets die geprogrammeerd zijn om aliens neer te schieten. Je snapt het misschien al wel: als je meer alien wordt, zullen deze turrets ook op jou gaan schieten. En die turrets zijn misschien niet het enige waar je last van gaat hebben als je teveel alien wordt.

Beter goed gejat dan slecht bedacht

Uit welke andere games Prey inspiratie haalt, is hierboven al genoemd. Zo geeft het level design van Prey hetzelfde gevoel als Rapture van Bioshock en de Ishimura van Dead Space. Op het ruimtestation worden grote open stukken afgewisseld met smalle gangetjes, waar je eigenlijk geen kant op kan. Je weet niet wat je kunt verwachten en je zit vol spanning op het puntje van je stoel. Tenminste, totdat er opeens een mimic in je gezicht springt en je weer achter in je stoel wordt gedrukt.

Prey - review 2 
 Pixel Vault

Al met al is een Prey een goede game, die zich zeker mag meten met de games die de afgelopen tijd zijn uitgekomen. Het enige nadeel wat ik gevonden heb is dat Morgan niet de meeste flexibele persoon is. Tijdens gevechten komt Morgan zeer traag over, zeker in vergelijking met de supersnelle phantoms. Je kunt niet goed bewegen tijdens het schieten, dus sta je vaak stil terwijl je dat aan het doen bent. Hierdoor is het voor de vijand ook makkelijker om jou te raken.