Modders maken open source Tomb Raider-engine

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Modders maken open source Tomb Raider-engine

Het blijft één van de klassiekers uit de gaming-geschiedenis: Tomb Raider. Een groep modders is nu druk bezig om de engine van de originele reeks opnieuw op te bouwen, zodat de game gemakkelijker op ieder platform kan worden gespeeld.

Het mooie aan een echte klassieker is dat gamers de game zelfs tientallen jaren na de release nog steeds willen spelen. Met de originele Tomb Raider-games is dat niet anders. Het probleem met oudere engines is dat ze steeds slechter werken naarmate ze ouder worden. Het OpenTomb-project wil hier verandering in brengen en is bezig de hele engine opnieuw op te bouwen.

Hoewel het project pas net onderweg is, beginnen de eerste vruchten al af te werpen. Het tweede level uit het origineel is momenteel al middels de nieuwe engine speelbaar: The City of Vilcabamba. Het nadeel is nog wel dat de originele spelbestanden nodig zijn om de game te spelen. Echter zal de game betere prestaties hebben op het gebied van frame rates vanwege de nieuwe code.

Het is de vraag hoe lang het project door kan gaan. In het verleden is al gebleken dat vergelijkbare projecten snel offline worden gehaald. Eidos is in ieder geval niet op de verzoeken van de ontwikkelaars ingegaan om de code te krijgen voor de games. Dat is dan ook de reden geweest voor het team om zelf aan de slag te gaan en vanaf nul te beginnen.