Mount & Blade II: Bannerlord

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
Mount & Blade II: Bannerlord

Terwijl het gros van de gamers wat aanmoddert met zwaarden en bijlen in For Honor, horen we Robert al het hele jaar over Mount & Blade. Dit schijnt ook een game te zijn met ridders, maar dan met paarden en een grote open wereld waar je als speler kunt gaan en staan waar je wil. Klinkt allemaal nog wat abstract, dus we hebben hem gevraagd het hele concept eens in een coherent verhaal te verwerken.


TaleWorlds Entertainment bracht het eerste deel van Mount & Blade uit in 2008, maar bij de release van de stand-alone uitbreiding Mount & Blade: Warband in 2010 kwam de game pas echt tot zijn recht. De mogelijkheid om in een grote open wereld je eigen middeleeuwse lot te bepalen, maakt Mount & Blade een unieke sandbox-game en het tweede deel kan voor de meeste fans dan ook niet snel genoeg komen.

Dezelfde houterige knollen in een nieuwe engine

Mount & Blade zag er in 2008 eigenlijk al niet meer zo heel strak uit, maar dat konden we de originele game wel vergeven. Inmiddels is TaleWorlds meer ervaren en hebben ze een grote fanbase tevreden te houden en dat zien we terug in de graphics. Hoewel het nog geen visuele next-gen taferelen zijn, heeft de game wel degelijk vooruitgang geboekt. Dat mag ook wel, want de ontwikkelaar heeft een geheel nieuwe engine gebouwd voor het tweede deel.

Een maliënkolder heeft nette high-res textures, op leer zijn de hechtingen te zien en een boog heeft zichtbare houtnerven. Het lijken allemaal vanzelfsprekendheden voor de gemiddelde rpg van dit moment, maar als je de eerste Mount & Blade-games hebt gespeeld, is deze vooruitgang erg welkom. Waar wel nog enig grafisch poetswerk nodig is, zijn de paarden. Zoals de naam van de game suggereert, breng je een groot deel van je tijd door op een trouwe viervoeter en deze zien er allesbehalve gaaf uit. Het is te hopen dat er sinds de eerste beelden van de game iets aan de houterigheid van deze knollen is gedaan.

Mount & Blade II 
 Pixel Vault

De locaties waar je met je paard in Mount & Blade II: Bannerlord doorheen mag draven, lijken de meeste aandacht te krijgen. De middeleeuwse gehuchten, nederzettingen en forten hebben gedetailleerde architectuur en ook lijkt er meer volk op de been dan in het eerste deel. Het allerfijnste is nog wel dat je al deze locaties aan gort kunt schieten met de nieuwe Siege Gameplay.

Belegeren 2.0

Lekker op poorten inbeuken, torens bestoken met katapulten en vijandelijke boogschutters met een ballista van de muren afschieten. Belegeringen in de originele Mount & Blade bestonden uit niet veel meer dan met zoveel mogelijk man een ladder beklimmen of de loopplank bestormen. Dit essentiële onderdeel van middeleeuwse oorlogsvoering is in Bannerlord naar een hoger niveau getild en de eerste beelden van deze gevechten zien er dan ook spectaculair uit.

 

Je kunt zelf de verschillende soorten wapentuig bedienen en bijvoorbeeld kruiken olie op de vijand afvuren. Mocht je de ridders in de vijandelijke burcht een oneervolle dood willen besparen, dan kun je de aanval ook richten op de fortificatie zelf en de verdedigingsmuren met grof geweld doen afbrokkelen. Overigens houden de computergestuurde vijanden geen rekening met eergevoel. Zij gooien naar eigen inzicht kruiken olie op de hoofden van je mannen en schieten met grote ballista’s van verdedigingstorens. Alleen de Sieges Battles staan dus al garant voor uren speelplezier.

Calradia

De eerste Mount & Blade had erg rafelige randjes, maar wist toch een grote groep fans achter zich te scharen door de vrijheid die de game biedt. Het is een échte sandbox-game, zonder verhaal of doel dat de speler kan volgen. Je moet je eigen middeleeuwse toekomst zien uit te hakken en dit kan een leven zijn van een dolende ridder of een leider van een bende struikrovers, tot de koning van een heel rijk compleet met vazallen.

Volgens de ontwikkelaar zijn hier ook grote stappen gezet. De diplomatie moet natuurlijker aanvoelen en er komen meer opties om je tegen- en medestanders tegen elkaar uit te spelen. Overigens krijg je het als speler ook een stuk moeilijker, want de AI heeft dezelfde diplomatieke mogelijkheden als jij. Op het moment dat jij als vazal de koning van de troon wil stoten, is het dus niet uitgesloten dat je rivalen ook op de koninklijke zetel azen.

Mount & Blade II 
 Pixel Vault

De wereld waarin je vrienden en vijanden gaat maken, is dezelfde wereld als in het vorige deel: Calradia. De tijd is wel een slordige 200 jaar teruggezet, wat vermoedelijk iets andere wapen-, armor- en bouwstijlen gaat betekenen. De verschillende facties gaan ook mee terug in de tijd, dus je speelt met de voorouders uit de originele Mount & Blade.

Bannerlord

Op de Sieges na zijn er geen revolutionair andere elementen aan de game toegevoegd. Het tweede deel van Mount & Blade lijkt vooral veel oneffenheden uit het eerste deel weg te poetsen. De fans hebben daar vooralsnog weinig problemen mee. Zij hebben vooral moeite met het feit dat de officiële releasedatum nog altijd onbekend is. Het is dus nog even afwachten wanneer we onszelf tot Bannerlord kunnen verheffen. Tot die tijd kun je de game al wel volgen op Steam.