Leslie Benzies pakt door: derde studio werkt aan Everywhere

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Leslie Benzies pakt door: derde studio werkt aan Everywhere

Voormalig Rockstar North-president Leslie Benzies heeft de smaak te pakken. Nadat vorige maand bekend werd dat hij meerdere gamestudio’s is gestart en er vorige week meer info over het eerste project van de ontwikkelaar getiteld Everywhere naar buiten werd gebracht, blijkt nu dat men niet te beroerd is de daad bij het woord te voegen. 

Er werd al door twee van de gloednieuwe studio’s aan het project gewerkt, maar inmiddels is er nog een aan het rijtje toegevoegd. Deze derde, in Budapest gevestigde studio, moet helpen om van het project een succes te maken en wordt geleid door Kristoffer Waardahl, voormalig directeur van Crytek Hungary. De locatie beschikt over werknemers die ervaring hebben met het werken aan triple A-games en Virtual Reality.

Gezamenlijk werken ze aan Everywhere, het bijzonder ambitieuze project dat vorige week door Benzies uit de doeken werd gedaan. Het zal gaan draaien op de Lumberyard-engine van Amazon. Het doel is om een open wereld te creëren waarin spelers overal naartoe kunnen en mogen doen waar ze maar zin in hebben. Het zal een aantal traditionele gamemechanieken bevatten, al is het team vastbesloten om hun inspiratie niet enkel uit concurrerende titels halen. Het wil vernieuwen. Omdat gamers volgens Benzies steeds slimmer en veeleisender worden, wil hij hen echte vrijheid laten ervaren, zodat ze in de gecreëerde werelden kunnen leven zoals ze zelf willen. Het doel is om een gigantische hoeveelheid spelmodi en speelstijlen aan te bieden, die niet alleen de verhalen van de ontwikkelaar vertellen, maar ook ruimte bieden aan spelers om de verschillende identiteiten en avonturen die hen het meest aanspreken, naar eigen voorkeur te beleven.

Matthew Smith, een ex-medewerker van Rockstar Games die zich bij Benzies heeft aangesloten, voegde aan Leslie’s verhaal toe dat het team als doel heeft de speler een enorme hoeveelheid vrijheid en veel mogelijkheden te bieden, zonder dat de ontwikkelaar de teugels volledig laat vieren. Op deze manier verwacht men dat je als speler geboeid blijft, terwijl je tegelijkertijd het gevoel hebt actief invloed uit te oefenen op de wereld om je heen, en je het idee hebt te leven in een alternatieve werkelijkheid.

In een interview met Polygon gaf Benzies al aan dat hij niet van plan is om een nieuw soort Grand Theft Auto te maken, maar juist iets anders te willen doen. Ergens is de vergelijking wel te begrijpen, aangezien ook GTA bekendstaat om de grote mate van vrijheid die wordt geboden. Bovendien is Benzies zelf jarenlang van grote invloed geweest op de productie van de franchise van zijn voormalig werkgever, met wie hij nog altijd in een rechtszaak is verwikkeld. Wel zegt hij dat het goed mogelijk is dat zijn game ook een bepaalde hoeveelheid satire zal bevatten, maar dat de algehele toon heel anders zal zijn, en wil hij ook dat spelers hier invloed op uit kunnen oefenen.