Hideo Kojima maakt van Death Stranding geen horrorgame

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Hideo Kojima maakt van Death Stranding geen horrorgame

In een interview met IGN deelde Hideo Kojima, de man achter de Metal Gear-franchise, nieuwe informatie over zijn aankomende game Death Stranding. Het wordt namelijk, in tegenstelling tot wat sommigen hadden verwacht, geen horror-ervaring. In het interview bespreekt Kojima zijn eigen redenatie achter deze keuze.

Ontwikkelaar Hideo Kojima is van vele markten thuis. Hij weet als geen ander hoe je spelers in een game betrekt, hoe je legendarische karakters creëert en is niet bang om bijzonder ingewikkelde verhaallijnen te bedenken. Ook weet hij precies hoe je gamers de rillingen bezorgt, zoals hij in de inmiddels offline gehaalde P.T.-demo liet zien. Toch geeft hij in het interview duidelijk aan dat we van Death Stranding geen horror-ervaring moeten verwachten.

“Ik ben vrij snel bang,” zegt Kojima. “Hetzelfde kan worden gezegd over Alfred Hitchcock en Steven Spielberg. Omdat zij snel angstig zijn en ik hetzelfde heb, is het voor ons vrij gemakkelijk om iets angstaanjagends te creëren, omdat we begrijpen wanneer iets beangstigend is. Tijdens het creatieproces stellen we onszelf constant angstaanjagende situaties voor, situaties die me ’s nachts wakker houden. Dat is de reden dat ik geen horrorgame wil maken.”

“Ik ben van mening dat de meest effectieve manier om iemand angst aan te jagen bereikt wordt door iets te laten zien wat net even anders is dan in de realiteit. Een klein beetje maar, zodat men in eerste instantie niet goed kan inschatten wat het nu precies is dat anders is aan de situatie. Wanneer je op deze manier te werk gaat, breng je de persoon in kwestie in verwarring en dat zorgt voor een ongemakkelijk gevoel bij de aanschouwer.”

“Daarnaast is er de angst voor het onbekende. Wanneer er geen informatie voor handen is, wordt het nog schrikaanjagender. Zoals bijvoorbeeld bij een bungeejump. Als je het meer dan eens hebt gedaan, wordt het nooit meer zo spannend als de eerste keer. Situaties waar je niet van tevoren over kunt oordelen, zijn het engst. Een goed voorbeeld is de eerste Alien-film. Iedereen weet inmiddels hoe het wezen, het wereldberoemde ontwerp van H.R. Giger, eruitziet, maar in de oorspronkelijke film zie je het bijna niet,” legt Kojima uit.

“Je ziet het slechts in een flits voorbijkomen, in kleine stukjes, zodat je de vorm van het wezen nog niet kent. Je weet niet precies hoe groot het is. Totdat je het richting het einde van de film te zien krijgt en je denkt, “Oh, het heeft ongeveer de vorm van een persoon. Er zit dus iemand in een kostuum, zoals in het geval van een mascotte.” Vanaf dat moment is zijn verschijning niet meer eng. Het is de manier waarop er naar dat moment toe wordt gewerkt, zodat je tot aan die onthulling geen idee hebt van wat er aan zit te komen. Dát is wat het eng maakt.”

Death Stranding is in ontwikkeling voor de PlayStation 4 en draait net als het aankomende Horizon Zero Dawn op de Decima-engine, ontworpen door het Nederlandse Guerrilla Games. De game moet ergens in 2018 uitkomen.