De 16 van 2016 | #08: The Division

archief
Kevin Rombouts op 15 januari 2020
De 16 van 2016 | #08: The Division

Bij Ubisoft-games zijn de verwachtingen vaak hooggespannen, maar blijft het bij de uitwerking nog wel eens steken. Sommige games schieten precies in de roos, terwijl bij andere titels de hype te groot was voor de realiteit. Met Tom Clancy’s The Division was de hype enorm en het gevaar voor falen dus ook. Gelukkig wist de Franse uitgever in de meeste gevallen raak te schieten, waardoor de game uitkomt op plek 8 in onze 16 van 2016!

De E3 van 2013; net als andere jaren heeft Ubisoft wel een of andere verrassing in de presentatie zitten in Los Angeles. In 2012 was het nog Watch Dogs en dus lagen de verwachtingen hoog. Want als we die eerste trailer van Watch Dogs mochten geloven, zou dat één groot spektakel worden. Hoe anders dat afliep… enfin. Waar we kennis mee maakten in een zwaar gestileerde video was misschien wel de grootste angst voor de Verenigde Staten. Geen terroristische aanval, geen afbrokkeling van de gevestigde orde maar een vijand die niet te zien was en dus ook niet te stoppen: een dodelijke ziekte.

 

 

Die ziekte is in de jaren dat The Division in ontwikkeling was gebleven en vormt dan ook de centrale spil in de donkere toekomst die Ubisoft schetst. Op misschien wel de drukste dag van het jaar in de VS, Black Friday, laat een enkele gek een zwaar gemuteerd virus los. Een simpel griepje dat simpelweg niet te stoppen blijkt. Het virus infecteert mensen, mensen infecteren geld en het geld doet de rest. Nog voordat patiënt 0 in het ziekenhuis ligt, zijn hele steden al besmet met het virus en niemand kon het tegenhouden. De gevolgen spreken haast voor zichzelf…

Het land gaat op slot, vliegvelden gaan dicht, winkels raken leeg en men raakt in paniek. Wat de overheid probeert lijkt te helpen en dus activeert de Amerikaanse overheid Directive 51. Getrainde agenten buiten actieve dienst in het dagelijkse leven worden plots opgeroepen en krijgen haast ongekende rechten, simpelweg bekend als The Division. Jij, als een van de agenten, wordt ook opgetrommeld om te zorgen dat de chaos zich niet nog verder uitbreidt.

Tom Clancy's The Division | Pixel Vault

Misschien is het verhaal je ondertussen allemaal wel bekend, maar het fijne aan The Division is dat de game nog altijd volop gespeeld wordt en ook goed wordt onderhouden door Ubisoft. Natuurlijk kon de uitgever niet alle verwachtingen waarmaken. Zo blijft het ontbreken van de companion app waarin je als speler vanaf je tablet toch deel kon nemen aan de game eeuwig zonde. Dat weerhoudt de uitgever er echter niet van om de game toch voldoende ondersteuning te bieden. Zo zagen we twee uitgebreide toevoegingen in Underground en Survival, verschillende raids en een continue stroom patches en verbeteringen die de game beter maken.

Ubisoft koos er zelfs voor om de ontwikkeling van de uitbreidingspakketten op de langere baan te zetten. Reden: de fans en ook de uitgever zelf waren niet tevreden over wat de game leverde. Dus verscheen er in plaats van een uitbreiding deze zomer een Public Test Server, werden verschillende systemen compleet op de schop gegooid en wist Ubisoft toch weer voldoende gamers terug te trekken.

De 16 van 2016 | #08: The Division | Pixel Vault

Dat is dan ook misschien wel meteen de grootste kracht van The Division die het voor spelers nog altijd interessant weet te houden. De game weet spelers terug te halen door de verbeteringen, door de uitbreidingen en door het feit dat er altijd wat te doen is. Of het nu gaat om jagen naar losgeslagen agenten in de Dark Zone waar je nooit alleen bent, het voltooien van een raid of het overleven in een ijskoud Manhattan, het blijft allemaal interessant. Het is dan ook niet vreemd dat Tom Clancy’s The Division in onze top 16 van 2016 op de achtste plaats eindigt.


Bekijk de andere games uit ‘De 16 van 2016’:

De 16 van 2016 | #09: Fire Emblem Fates | Pixel Vault De 16 van 2016 | #07: Deus Ex: Mankind Divided | Pixel Vault