De 16 van 2016 | #07: Deus Ex: Mankind Divided

archief
Jermaine van Haarlem op 15 januari 2020
De 16 van 2016 | #07: Deus Ex: Mankind Divided

Uiteraard bespreken wij op de redactie van Pixel Vault ook wel eens wereldproblemen en lopen de meningen uiteen. Maar over Deus Ex: Mankind Divided waren we het snel eens. Vandaar dat deze game in onze 16 van 2016 eindigt op nummer 7.

Na het succes van Deus Ex: Human Revolution in 2011 was het een logische stap om een vervolg te maken. Ontwikkelaar Eidos kondigde Deus Ex: Mankind Divided dan ook officieel aan tijdens het drie dagen lang durende Square Enix-evenement begin april 2015. Deze aankondiging lekte een dag eerder uit dan de bedoeling was, maar stelde absoluut niet teleur. Tijdens een Twitch-stream zagen de kijkers een man slapen, rondlopen en mediteren in een kamer. Vervolgens konden ze vanuit andere camera’s kijken en stemmen op hoe de man moest reageren tijdens een verhoor.

deusexmankinddevided

Het originele plan om Deus Ex: Mankind Divided uit te brengen in februari 2016 werd verplaatst naar augustus 2016 doordat er nog wat gesleuteld moest worden in de post-productie. Toch kwam er al flink wat kritiek op de pre-order versie van de game. Hoe vaker het spel wereldwijd besteld werd, hoe meer beloningen de kopers zouden krijgen. Fans en critici waren laaiend en Eidos besloot al snel dit systeem te schrappen en alle beloningen te bundelen.

Niet alleen de pre-order kreeg veel kritiek, ook het gebruik van het woord Apartheid. De term Apartheid, wat gebruikt werd van 1948 tot 1990 en stond voor de rassensegregatie in Zuid-Afrika, werd ook in deze game gebruikt. De mechanische Apartheid in de game was een groot onderdeel van het verhaal waarin de normale mensen de zogeheten ‘Augs’ verafschuwen. De ontwikkelaren werden voor racist uitgemaakt en kregen de kritiek dat ze ongevoelig omgingen met de term. Eidos vond dit belachelijk en verklaarde dat rassensegregatie in de natuur van de mens zit en daardoor in alle generaties voor kan komen. Zo ook in de toekomst.

Niet alleen Apartheid lag onder vuur, ook de uitspraak “Augs lives matter”. Veel critici vonden deze uitspraak ongepast en te veel verwijzen naar “Black lives matter”. Eidos had deze uitspraak al bedacht voordat de Black lives matter-groep dit had gedaan en sprak van een toevalligheid.

Deus Ex: Mankind Divided | Pixel Vault

Op 23 augustus was het dan zo ver en was de game te spelen op de PC en next-gen consoles. Deus Ex: Mankind Divided werd veelal erg positief ontvangen en vooral geroemd voor zijn diversiteit van speelstijlen en de vormgeving van de spelwereld. En diversiteit aan speelstijlen had het zeker. Zo konden spelers kiezen om vol agressie situaties op te lossen of meer sluipend en hackend de boel te belazeren. Door bepaalde acties uit te voeren kon je augmentaties vrijspelen, die je weer extra mogelijkheden gaven om problemen op te lossen. Het is dus echt de moeite waard om goed na te denken over welke augmentatie je wil gaan upgraden.

Dit is ook een van de aspecten die mij het spel in trok. Na het uitspelen van het verhaal, die ik overigens ook erg goed vond, ben ik gelijk weer opnieuw begonnen en heb ik andere keuzes gemaakt. Deus Ex: Mankind Divided is mij daarom uitstekend bevallen.

Deus Ex Mankind Divided 3

Uiteindelijk kreeg Deus Ex: Mankind Divided een beoordeling van 90 van ons. Hierin roemden we vooral het sublieme verhaal, de prachtige graphics en de vele content die er beschikbaar was. Door de vele keuzes die de speler voorgeschoteld krijgt, wordt het spel nooit echt lineair en kun je het spel een paar keer opnieuw spelen. Deus Ex: Mankind Divided heeft dus terecht de nummer 7 in onze 16 van ’16 verdiend. De volledige review van de game is hier terug te lezen.


Bekijk de andere games uit ‘De 16 van 2016’:

De 16 van 2016 | #08: The Division | Pixel Vault De 16 van 2016 | #06: Unravel | Pixel Vault