Smash+Grab – Zakken vullen

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Smash+Grab – Zakken vullen

“It’s good to be bad.” Wie het ooit gezegd heeft, weten we niet, maar we weten wel dat de uitspraak in het geval van de nieuwe game Smash+Grab helemaal opgaat. In de titel draait het er namelijk om wie er aan het einde van een potje met de grootste buit vandoor gaat en dat is iets wat alleen maar kan als je wat regels durft te breken. Afgelopen weekend mochten we aan de slag met de nieuwe game United Front Games en dat beviel prima.

We hebben het allemaal weleens. Je loopt voorbij een winkelruit en ziet daarachter iets staan wat je eigenlijk wel zou willen hebben. Een paar vette sneakers, een enorme tv of een bloedmooie auto. De beschaafde mens weet zich echter in te houden en zal daarna rustig verder lopen. In Smash+Grab is dat niet het geval. Daar is het juist de bedoeling om zo veel mogelijk ruiten te breken en spullen te pakken. Even helemaal los gaan met je wildste dromen.

SmashGrab_001

Dat is dan ook misschien wel de belangrijkste twist aan Smash+Grab, wat anders een vrij standaard multiplayer-game zou zijn. In Smash+Grab is het namelijk niet de bedoeling om je tegenstander uit te schakelen. Hoewel het je leven wel een stuk makkelijker maakt in de game, zal je je voornamelijk willen richten op het leegroven van winkels. Eerst wat ruiten inslaan of een deur omver rammen en dan de etalage leeghalen voor cash, materialen of wapens. Alleen zo zal je namelijk een match kunnen winnen.

Als speler neem je de rol aan van een gang-leader. Samen met je luitenant en drie van je voetsoldaten wordt je in een level gedropt om daar de boel eens lekker onveilig te maken. Tegelijkertijd zijn er nog vijf andere gangs die allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben. Gelukkig worden de zes gangs verdeeld over twee teams om in een winkelcentrum met elkaar op de vuist te gaan.

Door de opbouw van de gangs vergeet je al snel dat Smash+Grab eigenlijk maar een 3 vs 3-game is. Alle andere karakters worden immers aangestuurd door AI waar jij maar lichte controle over hebt. Ik zeg expres lichte controle, in plaats van geen controle. Als gang-leader heb je namelijk de beschikking over een aantal perks die je tijdens je rooftocht kan inzetten. Denk daarbij aan zware aanvallen, de mogelijkheid om je soldaten te herstellen of ze ergens op af te sturen. Vooral dat laatste is handig als je bijvoorbeeld even snel een winkel wilt leeghalen voordat tegenstanders hetzelfde idee krijgen.

SmashGrab_002

Hoe jouw gang in elkaar steekt, is helemaal aan jou als gang-leader. Allereerst heb je de mogelijkheid om uit drie groepen gangs te kiezen, ieder met een drietal verschillende leaders. Deze leaders vallen altijd binnen een bepaalde klasse. Zo heb je leaders die zich vooral richten op snelle aanvallen, met als tegenhanger natuurlijk de leaders gericht op zware aanvallen. Als derde groep heb je ook nog leaders die gericht zijn op afstandswapens, die vooral met speeltjes als spijkerpistolen rondlopen. Daarnaast kan je zelf kiezen wie je luitenant is, ieder met speciale vaardigheden en functies. Ook je voetsoldaten kan je zelf kiezen, al ben je daarin wel beperkt tot het kiezen van een groep en niet de individuele strijders.

Naast het kiezen en indelen van je gang, kan je ook je eigen personage nog aanpassen naar jouw wensen. Dit gaat vooral in grote lijnen: een ander petje, een ander shirt, een andere bril, dat soort zaken. Verwacht niet dat je alle details kunt aanpassen, maar dat is ook niet van belang in een game als deze. Daarentegen kan je wel los gaan op de verschillende skill-trees om je karakter verder te ontwikkelen. Datzelfde gaat ook op voor je luitenanten. Zo kan je jouw gang en leader toch helemaal eigen maken.

In de bèta van afgelopen weekend was er de mogelijkheid om je gang in een tweetal situaties te gebruiken. In de eerste modus, Ransack, is het de bedoeling dat je in drie rondes zo veel mogelijk winkels weet leeg te roven. Die rondes kan je echter beter als waves omschrijven: na de eerste wave komen er andere, grotere winkels beschikbaar die je kunt leegroven. Deze leveren meer loot op, maar kosten ook meer tijd. Hetzelfde gaat op voor wapenwinkels: in de tweede wave komen er nieuwe winkels met sterkere wapens om te roven beschikbaar. In de derde wave gaan de grootste winkels open, maar deze hebben ook nog eens bewakers wat het allemaal een stuk lastiger maakt.

SmashGrab_003

Take Back aan de andere kant is een Capture the Flag-achtige modus, waarbij je een kist met geld terug moet slepen naar je thuisbasis. Lukt je dit, dan krijg je een kleine 10.000 dollar richting je doel van 50.000 dollar. Echter ben je met een dergelijke kist in handen zo traag als een slak in een zoutmijn, dus kom je makkelijk onder vuur te liggen. Teamwork is in deze modus dan ook een vereiste.

Veel content is het allemaal nog niet wat ik in Smash+Grab heb gezien, maar vermakelijk was het wel. De twist dat je niet zomaar elkaar de hersens in moet slaan, maar ook nog rekening moet houden om winkels leeg te roven is verrassend en leuk. Het is dus even afwachten wat United Front van plan is met aanvullende content, maar dat is iets wat we pas de komende weken te weten zullen komen.