De lancering van World of Warcraft: Legion – Blizzard leert van fouten uit het verleden
De grootste invasie in Azeroth ooit is begonnen en Blizzard heeft voor het eerst zijn zaakjes goed voor elkaar. Gisteren is namelijk voor het eerst in de geschiedenis van World of Warcraft de lancering van een uitbreiding nagenoeg vlekkeloos verlopen: geen DDOS-aanvallen, geen abnormale queue’s en geen disconnects. Een historische gebeurtenis en dan ook een mooi moment om stil te staan bij alles wat er mis ging de afgelopen twaalf jaar.
Lancering van World of Warcraft
De lancering van World of Warcraft in 2004 is misschien wel de meest problematische lancering van een game ooit. Het MMO-genre was nog relatief nieuw en was zeker niet een van de meest populaire genres op dat moment. Daar bracht Blizzard verandering in, maar helaas hadden ze daar zelf niet helemaal op gerekend.
De verkoop van WoW brak alle verwachtingen en was binnen de eerste twee dagen volledig uitverkocht. Het probleem was dat al deze verkochte games ook gespeeld moesten worden en het aantal servers om dit te ondersteunen niet eens in de buurt kwam van wat er nodig was.
Spelers ervoeren willekeurige disconnects, servers gingen met regelmaat offline en wanneer de servers het wel deden, was er enorm veel lag. Het duurde weken voordat Blizzard de boel op de rails had en WoW gespeeld kon worden zoals bedoeld. De fans moeten enorm veel last gehad hebben van de moeizame lancering, maar toch bleven ze deze nieuwe MMO spelen.
The Burning Crusade
In 2007 opende het portaal naar Outland en hoewel eindbaas Illidan al weken riep ‘you are not prepared’ dacht Blizzard dat het deze keer wel ging lukken. Toegegeven, de lancering ging beter dan de eerste keer, maar er waren nog steeds heel veel problemen.
Lag, lange wachtrijen om in te loggen en uiteraard werd op willekeurige momenten de verbinding verbroken. Wederom een redelijk onspeelbaar spel, maar gelukkig kon Blizzard het deze keer snel fixen en waren de meeste problemen binnen een paar dagen opgelost. The Burning Crusade had daarmee een relatief goede lancering.
Wrath of the Lich King
Bij de derde uitbreiding van WoW had Blizzard het kunstje eindelijk onder de knie en ging alles van een leien dakje. Grapje: Bij Wrath of the Lich King ging het vóór de lancering al mis. Spelers raakten wapens en andere uitrusting op mysterieuze wijze kwijt en ook hun virtuele bankrekeningen liepen leeg. Door een fout in de patch in voorbereiding op de expansie moesten de servers offline en had Blizzard uren nodig om alle verloren bezittingen te herstellen.
Het hield spelers niet tegen de uitbreiding massaal in huis te halen en brak Blizzard wederom allerlei verkooprecords. Volgens Blizzard hadden ze opnieuw het grote succes niet verwacht, wat resulteerde in de inmiddels maar al te bekende problemen. Het duurde een paar weken voordat alles werkte naar behoren.
Cataclysm
In geen enkele uitbreiding is de wereld zo op de schop genomen als in Cataclysm. Dat beloofde dan ook niet veel goeds voor de lancering van de uitbreiding in 2010. 3.3 miljoen games gingen er bij de launch over de toonbank, wederom records en bijbehorende lag. De wachtrijen waren meer dan 3 uur op een gegeven moment en dat was nog enkel bij het voorportaal van Battle.net, dan moesten spelers hun server nog binnenkomen.
Mists of Pandaria
De vierde uitbreiding van World of Warcraft is één van de meest besproken expansies. De panda’s zouden niet in Azeroth thuishoren en de rare Aziatische stijl paste niet bij de rest van de spelwereld. De uitbreiding heeft dan ook het laagste gemiddelde cijfer op metacritic, al is de score nog steeds boven de 8. Dat ook deze uitbreiding weer veel problemen had, hielp niet bij de waardering van deze uitbreiding. Inmiddels kijken er nog maar weinig van op: wanneer Mists of Pandaria dan in 2012 uitkomt, zijn serverproblemen bij de lancering van een uitbreiding onderdeel van de WoW-traditie.
Warlords of Draenor
Het begint inmiddels een eentonig verhaal te worden, maar gelukkig kwam Warlords of Draenor met een geheel eigen invulling voor het problematische lanceringsconcept. De veelbelovende Garrisons waren het middelpunt van deze expansie en de eerste échte vorm van player-housing in World of Warcraft, iets waar de fans al heel lang om vroegen. Het probleem was dat elke speler een eigen kasteel tot zijn of haar beschikking kreeg en dat de servers deze fortificaties één voor één moesten laden.
De garrisons veranderden van de meest gewilde feature in de geschiedenis van WoW naar de grootste bottleneck. Warlords of Draenor kende daardoor niet alleen de gebruikelijke wachtrijen en lag: het spel was simpelweg onspeelbaar omdat garrisons niet geladen konden worden. In de eerste week na de lancering van de vijfde uitbreiding was het spel onspeelbaar.
Later bleek dat dit niet alleen te maken had met de garrisons, maar dat Blizzard te maken had met grote DDOS-aanvallen waarbij er extreem veel verkeer op de al overbelaste servers van World of Warcraft werd afgevuurd.
Legion
Gisternacht is the laatste uitbreiding gelanceerd in Europa en zaten spelers klaar om van de server gekickt te worden en weer een week van serverproblemen tegemoet te gaan. Echter brak Blizzard tegen alle verwachtingen met de traditie van slechte lanceringen en speelt Legion als een zonnetje. Geen lag of verbroken verbindingen, alleen de wachttijd liep gisteren even op tot ongeveer een kwartier. Daarmee lijken de moeizame lanceringen van Blizzard dan eindelijk verleden tijd.
Uiteraard vind je binnenkort ook een review van Legion op Pixel Vault.