Star Trek Online – Op naar strange new worlds

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Star Trek Online – Op naar strange new worlds

Star Trek Online is een inmiddels welbekende titel die op de pc het daglicht zag in februari 2010 en binnenkort is de game ook verkrijgbaar voor de Xbox One en PlayStation 4. Ik was welkom bij de booth van Perfect World om de game alvast eens te proberen en te kijken wat er op de consoles veranderd is ten opzichte van de pc-versie.

Er is best veel veranderd, vooral als je nagaat dat Cryptic Studios zeven jaar bezig is geweest om Star Trek Online van pc naar console te porten. Dit kwam onder andere omdat elke missie in de game opnieuw voorzien moest worden van lichtbronnen. Tel daarbij op dat er 1500 missies zijn en dan krijg je een klein beetje een idee van de schaal waarmee Cryptic Studios aan heeft moeten werken. Ook was het nogal problematisch om alle controls te verwerken in een controller; de pc-versie van Star Trek Online heeft namelijk maar liefst 72 control inputs en om dit te destilleren naar een controller bleek toch moeilijker dan verwacht. Hier is Cryptic dan ook lang mee bezig geweest voordat ze de oplossing hadden gevonden.

StarTrekOnline_Console_01

De oplossing voor de inputs is gevonden door uitvoerig gebruik te maken van radiale menu’s. Onder elk van de Y-, X-, B- en A-knoppen is een radiaal menu te vinden. De menu’s zijn onderverdeeld in een menu voor engineering, een menu voor wapens, een menu voor schildmanagement en een menu voor je motoren. Nu lijkt dit zo op het eerste gezicht problematisch, omdat je erg veel in die radiale menu’s zit, maar dit valt uiteindelijk best mee. Er is namelijk rekening gehouden met het feit dat je zoveel te bedienen hebt. Het is bijvoorbeeld mogelijk om voordat je in combat gaat alvast je offensieve en/of defensieve abilities in een bepaalde volgorde in te stellen, zodat ze bijvoorbeeld 10 of 20 seconden na aanvang van het gevecht automatisch activeren. Zo valt er voor de meeste skills en abilities in te stellen wanneer je ze geactiveerd wilt hebben en dit zorgt ervoor dat wanneer je ook daadwerkelijk in een gevecht bent, een groot deel van je schipmanagement automatisch plaatsvindt, zodat de speler kan focussen op het vernietigen van, in mijn geval, een aantal Borg Cubes.

StarTrekOnline_Console_05

In de demo missie die ik heb gespeeld was het de bedoeling om drie Borg patrols die in een baan om een planeet patrouilleerden te vernietigen, waarna ik een prompt kreeg om naar de planeet te beamen. Eenmaal aangekomen blijkt dat er een aantal wetenschappers in gevaar zijn, want de Borg, die de planeet bezetten, willen natuurlijk niets liever dan de wetenschappers assimileren. En dat kan Starfleet natuurlijk niet toestaan, dus taak aan mij om ze te redden van de Borg en als we er dan toch zijn, jatten we meteen wat informatie uit een Borg-databron. Wat mij meteen opviel, is dat de textures, van in dit geval het Borg station, zeer gedetailleerd waren en met de hernieuwde belichting zag het er erg goed uit. Ook rotsformaties leken door de textures erg natuurlijk, ik had niet het idee dat er zomaar een texture tegenaan gecopy-paste zat.

Het is overigens mogelijk om niet alleen als onderdeel van Starfleet te spelen. Ook kan er gekozen worden om je aan te sluiten bij de Klingons en de Romulans. Daarnaast kun je kiezen uit een heel scala aan speelbare soorten, waaronder de Mensheid, Klingon, Vulcan, Romulan, Trill, Ferengi, Betazoid, Liberated Borg, Bajoran, Pakled, Orion en tal van andere soorten. Keuze genoeg dus.

StarTrekOnline_Console_06

Star Trek Online maakt qua combat gameplay gebruik van line-of-sight in plaats van actief schuilen achter voorwerpen. Dit zorgt ervoor dat je weliswaar niet heel erg beschermd bent door je omgeving, maar dit zorgt er voor dat de handige gamer een gevecht in kan gaan onder zijn voorwaarden, in plaats van altijd in een verdedigde, beschermde positie te zitten. Dit vond ik zelf erg prettig, want zo kan er in mijn ogen een stuk tactischer gespeeld worden. Wanneer je naar een planeet beamt ben je natuurlijk niet alleen. Je bent in totaal met een away-team van vier en de speler kan zelf kiezen welke officieren hiervoor meegebracht worden. Zo is het mogelijk om tot in detail het beste team samen te stellen voor de vijand die je tegen gaat komen.

Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om jouw avatar helemaal in te richten zoals jij dat wilt. Er is een legio aan skills beschikbaar, die variëren van schild boosts tijdens face-to-face combat tot aan offensieve skills voor gevechten tussen schepen in de ruimte. Ik heb een paar minuten de tijd gehad om door dit menu te kijken en moet concluderen dat er ontzettend veel skills te behalen/kiezen zijn, wat enorm veel ruimte overlaat voor de speler om zijn/haar avatar exact te maken zoals gewenst, zonder dat je hierbij het risico loopt hetzelfde te zijn als andere spelers. Er is ontzettend veel ruimte voor variatie en dus valt er op veel manieren te specialiseren.

StarTrekOnline_Console_02

Star Trek zou Star Trek niet zijn als er geen voice-overs in zouden zitten van de originele casts.Om maar even een aantal namen te noemen; Leonard Nimoy als Spock, EMH, Leeta, Sela/Tasha Yar, Worf, Nog, Jhet’leya, Seven of Nine, Harry Kim, Tom Paris, Miral Paris, Tuvok, Neelix en Robert Picardo als The Doctor zullen allemaal vertegenwoordigd zijn in de game.

Wanneer Star Trek Online definitief op de consoles uitkomt, heb ik helaas niet weten te ontfutselen bij Cryptic Studios, maar wel hebben ze me verzekerd dat hij ergens in de herfst uitkomt voor beide consoles. Toen ik vroeg of hij dus definitief uit zou komen voor “the holiday season”, kreeg ik een volmondig ja als antwoord.