F1 2016

archief
Twan Alofs op 20 januari 2020
F1 2016

Afgelopen jaar was een bijzonder jaar in de Formule 1. Het was namelijk niet alleen voor Max Verstappen een debuutjaar. Ook Codemasters maakte met de Formule 1-serie haar debuut op de nieuwe generatie consoles. Dat deze overgang niet vlekkeloos ging, bleek wel uit de kritiek van alle gamers. F1 2015 was niet het debuut waar iedereen op hoopte en belandde ver naast het podium. Lukt het Codemasters om met F1 2016 weer op het podium te verschijnen?

Laten we bij de start beginnen. De Engelse ontwikkelaar heeft goed naar de kritiek geluisterd en is keihard aan de slag gegaan om dit nieuwe deel wel met succes over de finish te krijgen. Dit doen ze letterlijk bij de start van de race al. De opwarmronde, waar de fans al jaren om schreeuwen, is eindelijk geïmplementeerd in de game. In deze opwarmronde is het zaak dat je de banden en remmen van je bolide op de juiste temperatuur krijgt, zodat je met de best mogelijke tractie richting de eerste bocht kunt scheuren. Eveneens nieuw is de manuele start. Waar het vroeger vrij random was hoe goed je start was, heb je het nu wel degelijk in eigen hand. Het komt erop neer dat jij je koppeling ingedrukt houdt en daarna middels het gaspedaal de wagen op het juiste aantal toeren brengt. Zodra de vijf rode lichten uit gaan, is het zaak om je koppeling los te laten. Overigens kan je dit ook te vroeg doen, iets dat resulteert in een straf.

F1 2016 
 Pixel Vault

Het is mooi om te zien dat Codemasters zich wat aantrekt van de community door de start van de race drastisch te veranderen, maar Formule 1 begint uiteraard al ver voor de start. Dit uit zich het beste in de hernieuwde carrièremodus. Nadat deze in 2015 ontbrak, is dit speltype sinds dit jaar weer terug. Deze keer kan je niet alleen je eigen naam invullen, maar mag je tevens een eigen avatar, nummer en helm kiezen. Dat deze helm ook nog volledig aan te passen is naar eigen smaak is een mooie bijkomstigheid. Daarna is het tijd om kennis te maken met je staf. Tijdens je tienjarige route naar de absolute wereldtop krijg je ondersteuning van een zaakwaarnemer en de chef van ‘research and development’. Je zaakwaarnemer probeert jou als coureur op scherp te krijgen door telkens met nieuwe uitdagingen en rivalen te komen. De chef van R&D kijkt samen met jou naar de ontwikkeling van de auto.

Want ook dat is Formule 1. Waar in alle voorgaande delen verbeteringen aan je auto nauwelijks aanwezig waren, heb je het hier helemaal zelf in de hand. Elk raceweekend begint met drie vrije trainingen. Voorheen gebruikte je deze om even gewend te raken aan de baan, maar ze werden al snel doorgedrukt naar de kwalificatie. Hier is gelukkig iets op gevonden. De vrije trainingen staan namelijk bol van de mini-games en uitdagingen. Door deze te voltooien, kan je resource points verdienen. Deze kan je weer investeren in je auto om hem zo sneller of aerodynamischer te maken. Het voegt realisme toe dat deze onderdelen ook echt ontwikkeld moeten worden en niet direct beschikbaar zijn. Het is tevens heel fijn om te zien dat niet alleen jouw team de auto ontwikkelt. Andere teams willen uiteraard ook prijzen pakken en het is goed om te zien dat zij de auto eveneens kunnen upgraden. Hierdoor kunnen de verhoudingen tijdens een seizoen anders komen te liggen (en kan eindelijk Mercedes eens van de troon gestoten worden). Het maakt de uitkomst van vervolgseizoenen in de carrière onvoorspelbaar en de spelmodus an sich aantrekkelijker.

F1 2016 
 Pixel Vault

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar hoe rijdt de game? Daar kan ik heel kort over zijn, want dit zit echt perfect in elkaar. F1 2016 is absoluut geen simulatie-racer, maar probeert dit gevoel wel goed te benaderen. Start je hem voor de eerste keer op, dan zal het enigszins arcade aanvoelen, maar zodra je enkele assists uitzet, is de game al een stuk pittiger. Vanaf dat moment begin je zaken als bandenslijtage, schade en het gewicht van de auto goed te merken. Dat laatste heeft vooral te maken met de benzinetank die steeds leger raakt. Hierdoor wordt de auto uiteraard lichter en merk je dat die zich anders gaat gedragen. Daarnaast heeft de schade dit jaar een extra stand gekregen, namelijk simulatie. Hierbij breekt je vleugel bij een lichte touché al af. Toch moet er vooral een pet worden afgenomen voor de bandenkeuzes en -slijtage. Hoe langer je op je banden doorrijdt, hoe meer je op de baan begint te glijden. Uiteraard merk je dit het beste wanneer je de game met een stuur speelt, maar Codemasters heeft de besturing voor de controller hierin zeer goed geoptimaliseerd.

Verder is in deze game, zeker vanaf moeilijkheidsniveau Expert, de AI flink op de schop gegaan. Coureurs zijn druk bezig met elkaar inhalen waar dat mogelijk is, maar doen dit altijd op een berekende manier. Ze zullen zelden te diep gaan, omdat dit in deze sport vrijwel altijd resulteert in een DNF (Did Not Finish). Eindelijk verdedigt de AI ook op een eerlijke manier. Zo zullen ze, zoals toegestaan in de regels, slechts een keer van de racelijn afwijken. In de vorige games zwabberden de coureurs geregeld van links naar rechts om te verdedigen. Hier kan je dan ook slim gebruik van maken als coureur. Je kan, net als Verstappen geregeld doet, een dummy plaatsen. Dit betekent dat je bijvoorbeeld een manoeuvre maakt naar links in de hoop dat de coureur die je in probeert te halen de linkerkant gaat verdedigen. Zodra deze dan naar links gaat en afwijkt van zijn racelijn, kan jij er rechts voorbij. Tevens kan je in een gevecht eerder proberen te remmen voor een bocht, zodat je weer eerder op je gas kan en de auto er dus hopelijk achterlangs kan steken (ook wel bekend als the switch back). Het is erg tof als je een actie die je normaal alleen op televisie ziet nu zelf goed werkend kan uitvoeren.

F1_2016_2

Tot nu toe niks dan lof voor F1 2016. Is er dan niks aan te merken op de game? Jawel, maar dit beperkt zich voor mij vooral in zaken die voor mij weinig afbreuk doen aan de race-ervaring. Toch moet het opgemerkt worden dat de game grafisch zwaar teleurstelt. Toegegeven, de auto’s en banen zien er prima uit, maar kijk je iets verder, dan valt het vies tegen. Omgevingen ogen flets, het publiek ziet er niet uit om het maar niet over de mensen in je pitbox, je engineer en je zaakwaarnemer te hebben. Het is sowieso kwalijk te noemen dat Codemasters al jarenlang exact dezelfde personages in de pitbox rond heeft lopen. Nog storender is dat deze mensen in elke pitbox rondlopen, waardoor elke coureur exact dezelfde monteurs heeft. Verder zijn de animaties nog steeds houterig en zijn de intro-, podium- en racefilmpjes gekopieerd vanuit F1 2015. Nogmaals, het maakt het racen er niet minder om, maar het blijft gek om te zien dat hier al jarenlang geen voortgang in zit.

Hetzelfde geldt tevens voor de audio. Het geluid van de wagens is prima, maar het commentaar voor en na de race heb je nog voor de helft van je eerste seizoen ook wel gehoord. Verder zitten er nog wat kleine dingen in die niet direct storen, maar wel opvallen. Zo komt je zaakwaarnemer je vertellen wie je rivaal voor de volgende race is. Op het moment dat ze wegloopt, krijg je direct een voicemailbericht van haar waarin ze zegt wat de doelen zijn voor de volgende race. Helemaal prima, maar had ze dit niet meteen kunnen vertellen? Hier valt dus zeker nog winst te behalen.

F12016_01

Tot slot wil ik nog wel een belangrijke noot plaatsen bij deze recensie. Het is iets dat niet van invloed is op het cijfer voor de game, maar iets dat je als gamer wel in je achterhoofd moet houden bij de aanschaf van F1 2016. Omdat het namelijk een licentiegame is, kan de game namelijk nogal beperkt overkomen. Hiermee bedoel ik dat je, in tegenstelling tot Project Cars, Forza Motorsport en bijvoorbeeld Driveclub, op slechts 21 banen kunt rijden met identieke auto’s. Uiteraard is de performance van elke auto iets anders, maar het feit blijft dat het Formule 1 wagens zijn. Tevens maakt de game wel gebruik van de reglementen zoals ze ook in het echt zijn. Dit betekent dus dat je serieus moet gaan letten op het sparen van je banden en benzine. Het laatste belangrijke punt is dat Formule 1 geen sport is waarbij je wild kunt rijden. Het is een sport waarbij geduld en timing belangrijk zijn. Zo kan het voorkomen dat jij sneller bent dan de auto voor je, maar je er niet voorbij kan. Het is dan zaak om rustig af te wachten tot de auto voor je een foutje maakt en jij een gaatje ziet. Ben je een fanaat van deze sport, dan kan je de game blind aanschaffen, maar wil je zo nu en dan wel eens in een Formule 1-wagen rijden, maar maakt het je niet uit met welk merk of tegen wie, dan is een andere game wellicht geschikter.