PES 2017 – Een aanloop naar realisme

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
PES 2017 – Een aanloop naar realisme

September nadert en het najaar wordt langzaam ingeluid. Het is weer de periode van strijd tussen veel verschillende games. Een van die gevechten wordt gevoerd op de digitale grasmat en wel tussen PES 2017 en FIFA 17. Eerder kon je al lezen over mijn ervaring met FIFA 17 op gamescom, maar natuurlijk ben ik ook aan de slag gegaan met PES 2017 in het Duitse Keulen.

De PES-franchise is nu al een aantal jaren hard aan de weg aan het timmeren om een flinke inhaalslag te maken ten opzichte van FIFA, waar de franchise toch een al een tijdje zijn meerdere in heeft moeten zien. Die inhaalslag bereikte vorig jaar al een mijlpaal, doordat PES 2016 een dijk van een footie was en FIFA 16 het op het gebied van gameplay en vernieuwing toch een beetje af liet weten, ondanks dat de game nog steeds stond als een huis. Het lijkt alsof de fundering met PES 2016 is afgerond en er met PES 2017 gezocht wordt naar een heel eigen gezicht in de footie-markt.

PES 2017 
 Pixel Vault

PES had natuurlijk altijd al zijn eigen feel en vereiste ook een andere manier van spelen. Deze feel en manier van spelen krijgt in PES 2017 een eigen gezicht doordat de game heel dicht richting het realisme aan gaat zitten. Grafisch ziet de game er namelijk fenomenaal uit, maar belangrijker is natuurlijk wat er op het veld gebeurt. Mijn eerste indruk was namelijk dat PES 2017 moeilijk is, maar dat is niet slecht. Het werd me al vrij snel duidelijk dat de game inzicht van je vereist en verder een mix van goede afwegingen en skill vereist, wat zorgt voor een zeer interessante combi.

Nu ben ik van nature een FIFA-speler, maar ik kon de feel van PES 2017 zeer waarderen. Ik merkte dat de game compleet anders speelde, doordat ik de vorige delen binnen de PES-franchise nog met enig gemak kon oppakken. In PES 2017 hebben vooral de AI en de balcontrole een flinke upgrade gekregen, die flink naar realisme neigen.

Nieuw in PES 2017 is namelijk de Real Touch. FIFA kent al een aantal jaren de grote factor van de eerste aanname en ook PES waagt zich nu aan de kleine, maar belangrijke skill voor voetballers. Bij PES had ik het idee dat de eerste aanraking veel belangrijker was en veel sneller mis kon gaan, dus enige oefening is wel nodig.

PES 2017 
 Pixel Vault

Verder viel vooral de adaptieve AI op. Dit is naar mijn mening misschien wel de hoofdmoot die verantwoordelijk is voor de pittige gameplay en die je dwingt door de wedstrijd heen scherp te blijven en te zoeken naar nieuwe mogelijkheden. De AI past zich namelijk aan jouw speelwijze aan. Wanneer jij vaker de flank opzoekt, zullen ze daar meer dekking geven. Wanneer je vaak door het midden speelt, zullen de ruimtes kleiner worden gemaakt en er korter op de man worden gedekt. Op die manier kun je niet vasthouden aan een vaste manier van spelen en moet je de verschillende aspecten van PES 2017 allemaal masteren.

Tot slot zijn ook de keepers op de schop gegaan en dat is duidelijk te merken. Schieten vond ik in PES vaak niet heel accuraat, maar je werd daar als het ware bij geholpen doordat de keepers ook aardig wat steken lieten vallen. In de korte speelsessie met PES 2017 kon ik nog steeds niet helemaal wennen aan het schieten, maar het werd nog moeilijker om de bal in het netje te krijgen, doordat de doelmannen hun doel als het ware met hun leven beschermden en de meest zieke reddingen uit de vingers wisten te toveren. Het gegeven dat de keepers beter zijn is top, maar daar moet tegenover staan dat je iets meer vrijheid en controle over schoten moet hebben, om deze dijken van doelmannen te kunnen passeren.

Ook vond ik de game nog houterig en vrij traag spelen. De animaties zagen er op zichzelf weer erg tof uit, maar ze voelden erg aan elkaar geregen, waardoor het niet als een vloeiend geheel aanvoelde. De hoge moeilijkheidsgraad kwam dus ook gedeeltelijk door de houterige besturing vermoed ik. Of dit ook in de uiteindelijke game het geval is, weten we op 15 september, want dan ligt de game in de winkels voor de PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One, Xbox 360 en pc.