Battlefield 1 – Rennen door de woestijn

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Battlefield 1 – Rennen door de woestijn

Jarenlang ben ik fan geweest van Battlefield. Eigenlijk vanaf het moment dat ik bij een lokale mediatheek Battlefield 2 kon spelen. Alle titels die daarop volgden, zijn dan ook op enig moment in mijn bezit geweest. Maar met de aankondiging van Battlefield 1 ontbrak er toch iets. De game wist me niet direct te overtuigen. Weet een hands-on demo tijdens gamescom 2016 dat wel te doen?

Vanaf de eerste geruchten dat de nieuwe Battlefield-game zich in de Eerste Wereldoorlog zou afspelen, was ik stiekem een beetje teleurgesteld. Al jaren hoop ik dat er een vervolg op Battlefield 2142 wordt aangekondigd en dan helpt het niet als we terug gaan in de tijd, in plaats van vooruit. Dat lijkt er echter voorlopig nog niet in te zitten.

Battlefield 1 - 3

In plaats daarvan werden we in de demo naar de Sinaïwoestijn circa 1916 gestuurd. In een grootschalig gevecht tussen het Turkse rijk en de Britten mochten we aan de slag met de Rush-modus. In deze modus, ondertussen een klassieker in de serie, krijg je als aanvallende partij de opdracht om twee doelen uit te schakelen. Lukt het de verdedigende partij niet om deze doelen te beschermen, dan schuift het hele slagveld op en begint de dans opnieuw.

Toch kent de modus in Battlefield 1 een aantal nieuwe toevoegingen. De voornaamste daarvan ligt bij misschien wel het grootste gebrek in de Eerste Wereldoorlog: het missen van de huidige technologie. Een radar gebruiken kon in de tijd nog niet en dus moesten troepen vertrouwen op communicatie vanuit de hogere rangen. Daar komen dan ook de zendmasten bij kijken, die in Battlefield 1 de doelen vormen in de Rush-modus, die de posities van gespotte vijanden doorgeven aan de rest van het team. Daarnaast is het nieuw dat wanneer beide doelen zijn vernietigd, de vijand niet stil gaat zitten. In plaats daarvan wordt er automatisch artillerie geschoten richting de aanvallende partij. Opletten dus.

Battlefield 1 - 7

Hoewel de drie nieuwe Elite-klassen in de begeleidende presentatie voorbij kwamen, ontbraken ze in de hands-on sessie in de game. In plaats daarvan mochten we het doen met de vier klassen die aanwezig zijn in de game. De Assault-klasse is voor de vlotte aanval: een machinegeweer en verschillende anti-voertuig wapens. Denk daarbij aan anti-tank granaten of een anti-tank geweer (de vervanger van de raketwerper). De Support-klasse is vooral bedoeld om je mede-soldaten te bevoorraden met nieuwe ammunitie. De Medic-klasse daarentegen moet soldaten overeind houden en de Scout ligt op lange afstand met zijn bolt-action sniper te loeren. Allemaal vrij standaard zaken.

Opvallend is wel dat er nog een aantal klassen zijn in de game waar je niet zomaar voor kiest, maar in wordt toegewezen. Deze komen tevoorschijn als je op of in een voertuig spawnt. Een mooi voorbeeld gebeurde tijdens de demo: terwijl ik had gekozen voor de Assault-klasse, koos ik ervoor om terug te keren op een paard. In plaats van dat ik de beschikking had over een machinegeweer, kreeg ik een nieuwe outfit, een rifle en een kromsabel om zo vanaf het paard wat schoten te lossen of al rijdend mensen omver te hakken. Zodra je van je paard afstapt, blijf je ook deze klasse behouden, waardoor je weer net even anders te werk moet gaan.

Battlefield 1 - 2

Dat omschrijft Battlefield 1 dan ook wel misschien het beste. Op een hele hoop vlakken voelt de game heel vertrouwd aan. Het is dan ook nog echt een Battlefield-game, die zich toevallig afspeelt in de Eerste Wereldoorlog. Maar die Eerste Wereldoorlog zorgt er ook weer voor dat je alles net even anders moet doen. Wapens zijn minder stabiel, voertuigen zijn minder snel en alles werkt net even anders. Precies genoeg om die twijfel over de game weg te poetsen.