Forza Horizon 3 – Scheuren in de outback

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Forza Horizon 3 – Scheuren in de outback

Het was één van die aangename verrassingen uit de persconferentie van Microsoft tijdens de E3: Forza Horizon 3. Hoewel we al de stiekeme hoop hadden dat de game zou worden onthuld, wist ontwikkelaar Playground Games vooral te verrassen met de locatie van de game: Australië. Tijdens gamescom 2016 hebben we dan ook de kans gepakt om eens lekker door de outback te scheuren en dat voelde toch best wel lekker.

Nog altijd staat het Horizon-festival centraal in de Forza-spinoff. Maar dit keer is het allemaal wat grootser aangepakt. Jij bent niet meer een racer die toevallig in het festival verzeilt raakt of iemand die op uitnodiging aanwezig is. Dit keer ben jij de baas en dat biedt natuurlijk tal van nieuwe mogelijkheden.

Maar dat is uiteraard niet waar het om gaat in Forza Horizon 3. Als je een titel als deze koopt wil je namelijk racen en veel ook. Gelukkig kunnen we wel met een gerust hart zeggen dat dit meer dan goed zit. Racen voelt soepel, brengt een gevoel van snelheid met zich mee en heeft nog altijd dat heerlijke geluid.

Forza Horizon 3 
 Pixel Vault

Wel is vanaf het eerste moment duidelijk dat Forza Horizon 3 niet een game is voor de die-hard fan die de ultieme simulatie zoekt. Die zal je namelijk hier niet vinden. Maar als je van auto’s houdt, van een stevige beat kan genieten en het heerlijk vindt om helemaal los te gaan kan je hier prima mee aan de slag.

Vooral dat helemaal los gaan is iets wat erg belangrijk is en dat maakt de game dan ook op niet al te subtiele wijze duidelijk. Van de geasfalteerde weg duik je zo de dichtbeboste gebieden in om daarna met enorme snelheid door de outback te schieten. Het gaat allemaal vlekkeloos en ziet er daarnaast ook nog eens geweldig uit.

Voor Ralph Fulton, creative director van de game bij Playground Games, is het dan ook een van de belangrijkste punten om een authentieke game neer te zetten. Tijdens een presentatie achter gesloten deuren geeft hij aan dat alles wat in de game zit ook daadwerkelijk is terug te vinden in Australië, al is het allemaal net wat anders gepositioneerd om er toch een leuk geheel van te maken.

Forza Horizon 3 
 Pixel Vault

Om dat voor elkaar te krijgen zijn er verschillende teams van de studio weken lang naar Australië geweest om beeldmateriaal op te nemen en de omgeving te leren kennen. Iets waar Fulton vooral trots op was is de lucht die in de game zit: deze zijn met speciale 12K camera-setups opgenomen om een realistisch beeld te krijgen in de game. Vooral wanneer de game in HDR wordt gespeeld, de eerste die het voor de Xbox One zal ondersteunen, zal je kleuren zien die je niet snel zal vergeten.

Maar zoals eerder aangegeven ben je dit keer niet alleen racer, maar ook de baas van het Horizon-festival en dat brengt verschillende extra taken met zich mee. Zo ben je in staat om zelf nieuwe locaties te kiezen om het festival neer te zetten binnen de game, bepaal jij welke muziek er draait en kan je zelfs Driveatars inhuren om voor je te racen, waardoor jij ook extra geld kan verdienen.

Allemaal leuk en aardig, maar die functie als directeur wordt pas echt leuk als je ook zelf invulling kan geven aan de races. Gelukkig had iemand bij Playground Games die gedachte zelf ook en dat heeft geresulteerd in Forza Blueprint. Een nieuwe functie waarbij je zelf naar een locatie kan toe rijden en daar kan kiezen wat voor een evenement je wilt neerzetten.

Forza Horizon 3 
 Pixel Vault

Wil je een losse race, of een heel kampioenschap. Mogen er alleen snelle wagens meerijden, of laat je liever een combinatie van buggies en jeeps door de bossen crossen. Race je liever overdag met een zonnetje, of ’s nachts in de stromende regen? De keuze is aan jou. Leuk detail: zodra jouw selectie staat, maakt de game automatisch een toffe poster voor je evenement en komt deze automatisch bij je vrienden tevoorschijn wanneer zij op diezelfde locatie een evenement willen starten.

Het zijn van dat soort kleine details die Forza Horizon 3 veranderen en verbeteren, ondanks dat de essentie van de serie behouden blijft. Natuurlijk kunnen we nog geen eindoordeel geven over de game, daarvoor hebben we deze te weinig gespeeld. Maar van wat we nu gezien en gespeeld hebben gaat onze motor zeker ronken.