Ghostbusters-ontwikkelaar Fireforge Games failliet verklaard

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Ghostbusters-ontwikkelaar Fireforge Games failliet verklaard

Fireforge, ontwikkelaar van de uiterst matige Ghostbusters-game welke eerder deze maand verscheen, heeft drie dagen na de release van de titel een faillissement aangevraagd. Dit blijkt uit berichtgeving van Kotaku.

Fireforge zal bij weinig mensen een belletje laten rinkelen en bij wie dat wel gebeurt zal dit een nare smaak met zich meebrengen in de vorm van Ghostbusters. De game die gelijktijdig met de film verscheen werd slecht ontvangen op alle fronten. De game heeft momenteel een Metacritic-score van 31 uit 100. Volgens een voormalig werknemer welke aan de game heeft gewerkt kreeg de studio slechts acht maanden de tijd om de game te ontwikkelen.

Mogelijk was de slechte ontvangst van de game de druppel voor de studio, maar er lijken ook andere zaken mee te spelen. Sinds de oprichting van de studio in 2011 heeft de studio aan minstens twee MOBA-achtige projecten gewerkt, waarvan de productie ook weer is gestaakt. Eentje was in opdracht van hardware-fabrikant Razer, terwijl de andere voor de Chinese uitgever Tencent zou zijn geweest.

Met het faillissement hoopt de studio een schuld van minstens 12 miljoen dollar af te betalen bij Tencent, welke voor 37 procent eigenaar is van de studio. Ook is de studio verwikkeld in een rechtszaak met Min Productions, een bedrijf van Razer CEO Min-Liang Tan. Deze zou Fireforge beschuldigen dat de studio afspraken niet nakwam tijdens de productie van een project en in plaats daarvan ontvangen geld zou hebben gebruikt voor de productie van het project voor Tencent. Deze rechtszaak staat echter stil totdat het faillissement is afgerond.