Ontwikkeling Galaxy in Turmoil beëindigd door Lucasfilm

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Ontwikkeling Galaxy in Turmoil beëindigd door Lucasfilm

De ontwikkelaar van Galaxy in Turmoil, de fan-made opvolger van Battlefront 3, is door Lucasfilm gesommeerd om verdere ontwikkeling van de game te staken. Zo meldt topman Tony Romanelli van Frontwire Studios op hun website.

De reden dat verdere ontwikkeling gestaakt moet worden, is omdat Galaxy in Turmoil gebruikmaakt van de Star Wars IP. Lucasfilm heeft een exclusief samenwerkingscontract met EA voor de Star Wars IP. EA heeft een spreekwoordelijke stok tussen de spaken gestoken, omdat ze verwachten dat Galaxy in Turmoil aandacht wegneemt van hun eigen Battlefront-franchise. Ondanks dat de advocaten van Frontwire Studios en topman Romanelli zelf overtuigd zijn dat hun gebruik van de IP onder de Fair Use regeling valt, hebben ze besloten om hier geen zaak van te maken, “omdat wij geen zin hebben om in de rechtszaal te verliezen, doordat Lucasfilm ontzettend veel geld heeft. Als zakenman heb ik genoeg respect voor andere bedrijven en hun IPs, om geen gevecht aan te gaan die in de eerste plaats al niet gevochten hoeft te worden. Bovendien heeft Lucasfilm elk recht om ons te vragen te stoppen met het gebruik van de Star Wars IP, zelfs als we onszelf binnen de legale limieten begeven.”

“Lucasfilm heeft aangegeven geen probleem te hebben met een Battlefront 3-achtige game, zolang deze maar geen Star Wars IP bevat. Daarom hebben wij besloten om door te gaan met het ontwikkelen, al zullen we wel alle Star Wars gerelateerde content uit de game halen en verder gaan als een generieke game die gebaseerd is op Battlefront 3”

Romanelli schrijft dat er een aantal features van de game in zullen blijven, waaronder: 64-speler gevechten, ground-to-space combat, vernietigbare hoofdschepen en een volledige singleplayer campagne. Ook zal de game verkrijgbaar blijven via Steam en zal deze free-to-play blijven.

“Er komen geen micro-transacties of pay-to-win-elementen in de game, want als wij van Frontwire Studios een belofte maken, dan houden we ons daar aan. Voor het financiële plaatje zullen we in de toekomst gaan crowdfunden, maar we willen dit pas doen als we een speelbare demo hebben met een singleplayer missie en twee multiplayer missies met een enkele game mode.”