Song of the Deep – Niet helemaal zeevaardig

archief
Amador Prado op 20 januari 2020
Song of the Deep – Niet helemaal zeevaardig

Insomniac Games is de afgelopen jaren verschillende paden gaan bewandelen. De studio die voornamelijk bekend is geworden door de Ratchet & Clank-franchise is steeds diverser aan het worden. Zo kunnen we nog een Spider-Man-game van Insomniac verwachten en heeft de studio al een uitstapje naar Microsoft gemaakt met Sunset Overdrive, een exclusieve game voor de Xbox One, terwijl de studio al jaren vooral exclusief titels voortbrengt voor de consoles van Sony. Het nieuwste project Song of the Deep is een klein tussendoortje tussen al het grote geweld wat eraan zit te komen verderop dit jaar. Het is alleen jammer dat het niet de kwaliteit heeft die we kennen van bijvoorbeeld Ratchet & Clank.

Het verhaal van deze game is vanaf het begin meteen aangrijpend. Een vrouwelijke stem vertelt het verhaal van een meisje en een vader die een ontzettend sterke band hebben met elkaar. Ze doen werkelijk alles samen, maar op een dag verdwijnt de vader op open zee. Nadat het meisje met de naam Merryn een visioen krijgt waarin ze ziet dat haar vader gevangen wordt gehouden diep in de zee besluit ze papa te gaan redden. Ze bouwt een zeewaardige onderzeeër, op haar twaalfde, en is vastberaden om haar vader te redden. De intro van de game komt keihard binnen door de combinatie van mooie muziek, geweldige artwork en een ontzettend goede voice-over. Je krijgt meteen medelijden met het meisje en wilt als de bliksem de zee in om die arme man te redden. Het is echter wel het sterkste gedeelte van de hele game.

Song of the Deep Vader

Zodra je het eerste level induikt, zie je dat Insomniac veel heeft geleend van succesvolle 2D-platformers van de afgelopen twee jaar. De stijl van de game doet erg denken aan Child of Light en de levels hebben veel weg van Ori and the Blind Forest, waarin je helaas veel moet backtracken om stukken van het level te voltooien waar je eerst niet bij kon. Desondanks heeft Song of the Deep wel een eigen smoel en ziet de oceaan er fantastisch uit. De mysterieuze muziek maakt het hele plaatje compleet en die sfeer wordt de hele game goed vastgehouden. Het zijn echt een aantal gameplay-elementen die ervoor zorgen dat je lang niet altijd kan genieten van de pracht en praal.

De hele game speelt zich af onder water en dat is sinds het begin van videogaming iets waar ik altijd de kriebels van krijg, want dit soort levels zijn bijna altijd een ontzettende pain in the ass, ongeacht welke game. De zwemlevels in Donkey Kong Country irriteerden mij mateloos, omdat de besturing heel traag en clunky aanvoelde, puur om het gevoel te creëren dat je onder water zit. Datzelfde probleem heeft Song of the Deep ook, want de besturing van de onderzeeër is ongeveer net zo accuraat als die van een olietanker en dat is behoorlijk problematisch als je best vaak een aantal vijanden tegenkomt die behoorlijk snel zijn en in groten getale verschijnen. Je kan de duivelse kwallen ook van je afslaan met de ingebouwde grapplehook, maar ook die lijkt af en toe een andere kant te kiezen dan dat jij eigenlijk wilde. Zo blijft de besturing bijna de hele game onwennig en vergt het flink wat oefening om die een beetje onder de knie te krijgen.

Song of the Deep

Het is gelukkig niet alleen maar vijanden ontwijken tot de finish, want Song of the Deep heeft ook een hele verzameling puzzels voor je klaarstaan. Ook deze zijn niet altijd een daverend succes en kunnen van tijd tot tijd behoorlijk op de zenuwen werken. Zo zijn er bijvoorbeeld een aantal puzzels waarin je aan een tijdslimiet vastzit, omdat er anders bijvoorbeeld een deur sluit. Nu vind ik een beetje druk op de ketel erg uitdagend, maar wederom voelt het door de clunky besturing af en toe zelfs onmogelijk om een puzzel te voltooien. Er zijn ook een aantal puzzels die veel te lang duren, vooral die waarin Merryn zelf uit de boot stapt om laserstralen te richten zijn onnodig lang en niet bepaald lastig om op te lossen.

In Song of the Deep zitten ook een paar elementen die de game net wat meer diepgang geven. In de hele game zitten coins verstopt die je kan verzamelen. Deze kan je bij een heel grote heremietkrab inleveren voor verschillende upgrades. Denk aan een sterkere haak of een speedboost om je onderzeeër sneller vijanden te laten ontwijken. Ook kan je door middel van XP je onderzeeër versterken, zodat je wat meer klappen kan vangen van die vervelende zeedieren die door de besturing moeilijk te ontwijken zijn.

Song of the Deep Puzzel

Song of the Deep is samenvattend een game die je wilt uitspelen om het feit dat de titel een goed verhaal heeft en een fantastische vibe neerzet. Dit heeft er dan ook voor gezorgd dat ik het langer volhield om de game te spelen, want aan de trage besturing, soms saaie puzzels en framedrops heb ik me vaker geërgerd dan me lief is. En dat is echt heel erg jammer, want Song of the Deep had een top game kunnen zijn als ze wat meer tijd hadden gestoken in de gameplay en vooral in de controls die onder de maat zijn. Toch heb je voor maar vijftien euro een heel mooi verhaal die je ongeveer zes uur zoet houdt, mits je, in tegenstelling tot mij, de controls door de vingers kan zien.