Hoogtepunten van de E3 – Wat sprong er voor ons uit?
Drie dagen van presentaties, aankondigingen en verrassingen zitten er weer op. Hoewel de E3 nog druk aan de gang is, zijn de persconferenties toch echt ten einde. Een goed moment voor de redactie om even wat slaap te pakken, maar niet voordat we ze vroegen: wat was jullie hoogtepunt van de E3 van 2016?
Een hoogtepunt kiezen uit zoveel hoogtepunten is altijd een lastige. Ik kan Horizon: Zero Dawn kiezen, gewoon omdat die game er zo tof uitziet en lijkt te spelen, of The Legend of Zelda: Breath of the Wild, want ja, The Legend of Zelda. Maar ondanks dat Microsoft het redelijk op safe speelde met weinig nieuwe titels, wisten ze me toch heel erg te verrassen met Xbox Play Anywhere. Opnieuw komt de gigant uit Redmond ontzettend goed uit de hoek met een ‘nieuwe’ feature die niet per se 100% nieuw is, want cross-buy kennen we al een tijdje. Maar om gamers dan toch een consolegame te laten kopen en deze meteen op de pc vrij te geven is een verdomd slimme tactiek. Plus Phil Spencer maakt zijn belofte om pc-gamers tegemoet te komen meer dan waar. Iets wat we niet altijd hebben gezien bij Microsoft.
De afgelopen drie dagen was Twitch mijn beste vriend en met alle uren aan livestreams die de E3 te bieden had, was ik vanmorgen bijna verbaasd toen ik merkte dat mijn ogen nog niet vierkant waren geworden. Ik heb de afgelopen dagen behoorlijk wat dingen gezien waar ik flink van onder de indruk was. Zo viel er toch even een traantje toen Kratos ten tonele verscheen bij Sony en de trailer van Kojima’s Death Stranding liet me met een enorme lading kippenvel achter. Toch was dinsdagavond het hoogtepunt voor mij, toen The Legend of Zelda: Breath of the Wild aan de beurt was. Nee, Nintendo’s presentatie was niet zo heel spectaculair, maar voor een enorme Zelda-fan was het een geweldige avond. Na de presentatie werd er nog vier uur gameplay gestreamd en om eerlijk te zijn heb ik de volledige vier uur met open mond gekeken. De wereld is enorm en volledig verkenbaar en daarnaast zitten er behoorlijk wat opties in de game die nieuw zijn voor de franchise, dus het lijkt erop dat fans hun lol straks op kunnen met deze game. Laat ik nu net een van die gillende fans zijn; is het al bijna maart?
De E3 weet altijd weer het kind in mijn los te maken en zo nu en dan zat ik ook schreeuwend achter mijn pc van pure opwinding. In zowel positieve als negatieve zin, want ik heb met open mond gekeken naar de horrorshow die EA aan het neerzetten was. Een nietszeggend uurtje met werkelijk geen gameplay en allemaal uitgekauwde franchises, eeuwig zonde. Maar dan nu de hoogtepunten en die vond ik vooral bij Sony, want heilige poep een nieuwe God of War! De gameplay heeft mij tot tranen geroerd en Kratos met een baard is werkelijk het meest coole ding dat ik ooit in mijn leven gezien heb. De gameplay van Horizon was ook weer spectaculair en The Last Guardian komt dan toch echt in oktober uit. Ik kan door blijven gaan over Sony en bijvoorbeeld de nieuwe game van Kojima of de Batman Arkham VR-game, maar dat andere grote bedrijf heeft mij met die gruwelijke beelden van Gears of War 4 een reden gegeven om zo snel mogelijk een Xbox One S in huis te halen. What a time to be alive! Alleen mijn portemonnee begint nu wel te branden in mijn broek.
Het is een helse taak om slechts één hoogtepunt te selecteren uit de vele hoogtepunten die een beurs als de E3 vaak rijk is. Er zijn zo verschrikkelijk veel dingen geweest waar ik zo enorm blij van werd dat de buren spontaan dachten dat ik een klein kind op visite had (which totally came out wrong). Als ik heel eerlijk mag zijn werd ik van Microsoft dit jaar best blij, al vroeg ik me na de aankondiging van Scorpio wel af wat er met Phil Spencer’s “ik heb geen zin in een Xbox one-and-a-half” was gebeurd. Afijn, het zal allemaal wel. Titanfall 2 en Battlefield 1 waren ook zeker lekker-lekker en bij God of War schreeuwde ik ook midden in de nacht de pleurisbende bij elkaar, maar toch gaat mijn hoogtepuntje ondanks alles toch naar Ubisoft. De misleidende manier waarop ze South Park: The Fractured But Whole ten tonele wisten te brengen was briljant. Ook de vernieuwde gameplay en de profanity filled dialogen gaven me een smile van oor tot oor. Tja en dan PC Principal, dat topte het wel even af. Het was alleen jammer dat dat de conferentie van Ubi moest redden.
Elk jaar is de E3 weer een rollercoaster van nieuws, aankondigingen, trailers en nog veel meer lekkers voor mij en natuurlijk vele andere gamers. Ik heb bij veel van de persconferenties als een klein kind, dat tot veel te laat in de nacht opbleef, achter mijn pc zitten koekeloeren naar al die games die mijn beurs de komende periode zullen pijnigen. Als ik dan met veel plezier en met alle gemak mijn beurs mag laten pijnigen, dan is het Sony die de klappen met de zweep mag uitdelen. Het is niet zozeer één game die dit jaar een hoogtepunt voor mij vormde, maar de stijl die Sony naar eigen hand lijkt te zetten. De stijl die we kennen van The Last of Us en het recente Uncharted 4: A Thief’s End lijkt te worden doorgetrokken naar nieuwe en bestaande IP’s. De volwassen verhaalvertelling in combinatie met hoogstaande, realistische graphics lijken de stempel van PlayStation-exclusives te vormen. Zo was God of War een genot om naar te kijken, evenals Horizon: Zero Dawn, die we natuurlijk al eerder hebben gezien. Normaliter ben ik niet zo van de zombiegames, maar nu ook dit genre een lik van deze PlayStation-verf heeft mogen ontvangen, ben ik stiekem enorm benieuwd naar Days Gone. Kom maar door met al dat lekkers, PlayStation!