Wakker worden Microsoft – Het is twee voor twaalf

archief
Amador Prado op 20 januari 2020
Wakker worden Microsoft – Het is twee voor twaalf

Eerder deze maand hebben we op de site even haarfijn uitgelegd waarom het eerste kwartaal van 2017 een succesnummer was. Nintendo bracht de Switch met een episch Zelda-avontuur en ook Sony was op dreef met een tsunami aan goede exclusives. Eén kamp is echter erg stil gebleven en ik vraag me af of Microsoft überhaupt wel doorheeft dat er een nieuw jaar is begonnen.

Project Scorpio

Toegegeven, in de eerste week van het tweede kwartaal is het bal geopend door de Amerikanen met nieuws over Project Scorpio. De specs van de nieuwe “super”-Xbox One zijn eindelijk uit de doeken gedaan en het lijkt erop dat het toch de monsterbak onder de consoles wordt. De PlayStation 4 Pro wordt qua specs behoorlijk ondergesneeuwd, zoals je kunt zien op onderstaande afbeelding. De zes teraflops die Phil Spencer vorig jaar beloofde op de E3, zijn een feit geworden en ook de GPU en CPU zijn aanzienlijk beter dan die van de Pro.

Wakker worden Microsoft - Het is twee voor twaalf

Een mooi staaltje techniek voor een console, al blijven er nog flink wat vraagtekens over, zoals de prijs en of de console daadwerkelijk die keiharde belofte van native 4K gaat waarmaken. Eerstgenoemde is misschien wel het allerbelangrijkste, want wat wil een consolegamer nu echt uitgeven voor zijn nieuwe speeltje. We hebben in het verleden al gezien dat Sony flink de bietenbrug op ging toen de PlayStation 3 een prijskaartje van maar liefst 600 euro kreeg aangehangen. Dit bedrag is naar mijn mening ook de absolute grens en al helemaal als je bedenkt dat Project Scorpio een upgrade is van een Xbox One. En ik ben er niet heel zeker van of casual gamers op de console een paar honderd euro extra willen neerleggen voor betere graphics en 4K.

Ook het native 4K-verhaal is er eentje die ik met een korreltje zout neem, want er wordt wel flink onderschat hoeveel kracht dat kost van een systeem. Verschillende mensen die in het bezit zijn van een behoorlijke monster-pc, reageren op social media en fora erg sceptisch op deze belofte van Microsoft. “Hoe kan een apparaat van waarschijnlijk vijfhonderd euro nu native 4k draaien als mijn bak met een 1080 het amper voor elkaar krijgt?” Het klinkt dan ook praktisch onmogelijk, maar het is voor ontwikkelaars wel makkelijker om op een console games te maken, aangezien die allemaal dezelfde componenten bevatten. Games kunnen veel beter geoptimaliseerd worden voor de Project Scorpio dan voor honderden verschillende pc’s. Maar goed, dan komen we bij een andere pijnpunt van Microsoft: waar zijn die games? En ik ben niet die enige die dit denkt.

Maar wat gaan we erop spelen?

Het is het afgelopen half jaar pijnlijk duidelijk geworden dat Microsoft op het gebied van software maar weinig te bieden heeft. Halo Wars 2 is vorige maand verschenen en de laatste grote blockbuster is Gears of War 4, die in oktober vorig jaar uitkwam. Er zijn meer nieuwe controllers uitgekomen dan exclusieve games. Sinds Gears is het akelig stil gebleven en heeft Microsoft zelfs een game geschrapt. Het jaar was nog niet begonnen of het nieuws kwam naar buiten dat Scalebound van PlatinumGames geannuleerd is. Een behoorlijke klap in het gezicht van deze Xbox One-bezitter, want dit was een van de weinige blockbusters waar ik heil in zag. Laten we hopen dat PlatinumGames de rechten van Scalebound nog heeft, zodat we die vreselijk vette draken alsnog onder de knoppen krijgen. Misschien zelfs bij de concurrent. Maar goed, we dwalen af.

De line-up van exclusieve games voor de Xbox One is momenteel heel erg kort. Sea of Thieves, Crackdown 3, Cuphead, State of Decay 2 en zeer waarschijnlijk Forza 7 zijn de enige titels in de pijpleiding. Geen enkele van deze games heeft een specifieke releasedatum, dus Joost mag weten wanneer we deze titels eindelijk in de (digitale) winkels gaan zien. Over enkele maanden zitten weer miljoenen gameliefhebbers Los Angeles in de gaten te houden, want op de E3 is het traditioneel gezien de tijd om te knallen en Microsoft heeft het meer dan ooit nodig.

Wat kan Microsoft misschien redden?

Vorig jaar waren de rollen omgedraaid en had Sony niet heel veel te bieden qua games, maar in de maanden na de release van de PlayStation Pro werd de ene na de andere klapper uitgebracht. Microsoft weet dus wat het te doen staat om Project Scorpio een vliegende start te geven en dat moeten ze doen in Los Angeles. Naast hoogstwaarschijnlijk veel bombarie met de onthulling van het nieuwste paradepaardje, moet Microsoft met de software een aantal konijnen uit de spreekwoordelijke hoed halen, want ik zie maar weinig opties.

Voor een nieuwe Gears lijkt het te vroeg en die andere legendarische franchise met de naam Fable is samen met de makers een tijdje geleden al op de fles gegaan. Dan kan ik alleen maar denken aan een nieuwe Halo en heel misschien Ori and the Blind Forest 2, al is dat niet de kaskraker die de Xbox One en Project Scorpio nodig heeft. Misschien is er net als met Sunset Overdrive van Insomniac een ontwikkelaar te porren die een game exclusief voor de Xbox One wilt maken die geen first party-studio van Microsoft is. Een nieuwe IP van Remedy is nog een mogelijkheid, al zijn er ook nog steeds veel gamers die graag Alan Wake 2 willen zien. Het blijft allemaal speculatie, maar ik hoop voor Microsoft dat een aantal van mijn suggesties ook daadwerkelijk zijn opgepakt.

Wakker worden Microsoft - Het is twee voor twaalf

Het moraal van dit verhaal? Software is veel belangrijker dan je hardware, want wat heb je nou aan je splinternieuwe monsterbak als je hem één keer in het jaar een nieuwe game kan voeren. Sony heeft dit nu door en poept momenteel de ene na de andere topgame eruit, maar Microsoft (en ook Nintendo met de Switch) moet echt flink aan de bak om ervoor te zorgen dat consumenten niet met een enorm schuldgevoel kijken naar hun splinternieuwe console waar helemaal niets op te beleven valt. Op de Scorpio mag het misschien wel een stukje mooier en beter lopen dan op de PlayStation 4 Pro, maar als je kijkt naar de huidige games en wat er nog in de pijpleiding zit bij beide partijen, dan delft Microsoft het onderspit. Dan blijven ook de “premium” klanten weg die Microsoft zo graag hoopt te verleiden, al heb je twintig teraflops, meneer Spencer.