RimWorld – Op en over de rand van de beschaving

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
RimWorld – Op en over de rand van de beschaving

Met drie doffe klappen landen de ruimtepods midden in een toendra op een nog onbekende planeet. Het is de plek die Rada, Leslie en Hiroshi thuis noemen van nu af aan. Wat grazende lama’s kijken op als de drie kolonisten voorbij lopen en hun verblijf voor de nacht beginnen uit te hakken in de rotsen. Met een beetje geluk kunnen ze een basis onderkomen bouwen voordat er een Boomrat achter hun rug ontploft of dat ze zelf gek worden.

RimWorld draait om het overleven op een buitenaardse planeet, waar je een kolonie moet stichten. Door de ruimtepods lijkt het een noodlanding op een willekeurige planeet, maar je kunt van tevoren wel beslissen waar je terechtkomt. Het is aan de speler te kiezen voor een warm plekje bij de evenaar of in een koud dennenbos.

Rimworld 
 Pixel Vault

Het eerste wat opvalt zodra je bent geland is de grafische stijl. Deze doet sterk denken aan Prison Architect. Hoewel de kolonisten een oppervlakkige vormgeving hebben, zijn het wel unieke persoonlijkheden met eigen behoeftes en geschiedenis. Dat laatste zit voornamelijk in medische geschiedenis, zo heeft mijn kolonist Lesie maar één oog.

Voor mijn eerste speelsessie heb ik een lekker warm plekje opgezocht, zodat mijn rijst- en aardappelvelden een goede oogst opleveren. Daarnaast hoef ik me dan niet druk te maken over de temperatuur van mijn pioniers. Althans, dat dacht ik tot Cassandra de eerste hittegolf op me afstuurde. Deze Cassandra is de verhalenmachine waar jouw kolonie door kan groeien of juist in as gelegd kan worden.

Tynan Sylvester is met Ludeon Studios de ontwikkelaar van de indie-game en beschrijft RimWorld als story generator. Cassandra bouwt het verhaal van jouw kolonie geleidelijk op. Je krijgt eerst rustig de tijd om vier muren en wat bedden te fabriceren en je eerste akkers aan te leggen. Zeker eten heeft een hoge prioriteit, want met het meegebrachte proviand in de ruimtepods houd je het niet lang uit. Ik spreek wat dat betreft uit ervaring, want mijn kolonisten zaten na een dag of vier tegen een mental breakdown aan vanwege de honger.

Rimworld 
 Pixel Vault

Story generator klinkt heel spannend, maar in eerste instantie lijkt RimWorld een standaard strategische survival game. Je kolonisten hebben echter meer dan alleen lichamelijke behoeftes en worden ook boos, verdrietig of verliefd. Zo werd een van mijn bewoners Rada bevriend met een zwerfhond, Kay. Ze kreeg een aanzienlijke mood boost door deze vriendschap.

Helaas werd Kay na een paar dagen bij de keel gegrepen door de vos om vervolgens te overlijden in de armen van Rada. Gevolg: de kolonist was dagen van de kaart en de andere twee bewoners moesten alle klusjes zelf opknappen.

Gelukkig stuurde Cassandra een nieuwe kolonist mijn kant op: Slick. Deze 53-jarige punker met hanenkam wilde zich graag bij mij aansluiten, want zijn vorige lotgenoten hadden zich tegen hem gekeerd. Ik kon de extra hulp goed gebruiken, dus opende ik mijn deuren voor deze arme landloper. Achteraf was dat een kleine vergissing, want wat deze Slick er niet bij zei, was dat zijn oude vrienden tot de tand toe gewapende raiders zijn. Zonder turrets en trouwe hond Kay resulteerde dit in een bloederig gevecht met messen, knuppels en een enkel jachtgeweer. Al mijn kolonisten kwamen er levend vanaf, maar moesten anderhalve dag recupereren van alle verwondingen.

Rimworld 
 Pixel Vault

 

Nu is het niet zo dat je alleen maar onheil op je af krijgt. De story generator zorgt ook voor prettige willekeurige gebeurtenissen als cargo-drops en passerende karavanen waar je mee kunt handelen. Daarnaast kan er tussen je kolonisten ook van alles gebeuren. Na de komst van Slick was Leslie opeens wel erg vrolijk en na een kleine week bleek dat de twee een stel waren. Een bruiloft volgde snel en na al het leed was het fijn om liefde te zien bloeien in zulke erbarmelijke omstandigheden. Het feit dat Leslie maar één oog had en Slick bijna de hele kolonie het leven had gekost maakte de twee niets uit.

Helaas liep Slick een dag na de bruiloft iets te ver van de kolonie af op zoek naar hout en een luipaard zag zijn kans. Resultaat: een halfleeg tweepersoons bed van Leslie, maar een volle luipaardenmaag.

RimWorld is in deze early access-fase al een zeer prettige survival simulator vol met gekke en vreemde gebeurtenissen: elke speelsessie is anders. Het feit dat de graphics niet geweldig zijn of de interface te wensen overlaat, vergeet je snel wanneer een van je kolonisten net een voet, oor en arm verloren heeft aan een op hol geslagen lama.