Nieuwe engine van Amazon voor Star Citizen en Squadron 42

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Nieuwe engine van Amazon voor Star Citizen en Squadron 42

Cloud Imperium Games (CIG) maakt vandaag bekend dat het de Amazon Lumberyard engine gaat gebruiken voor hun games Star Citizen en Squadron 42. Beide games zijn momenteel in ontwikkeling en worden gefinancierd door een crowd funding-actie waarin $139 miljoen dollar is opgehaald.

Tot begin deze maand liep de game Star Citizen op Crytek’s CryEngine, maar is nu overgezet naar de Lumberyard engine van Amazon. De nieuwe engine is volgens de CEO van Cloud Imperium Games een logische zet, omdat de engine meer features zou bieden voor grote multiplayer games als Star Citizen:

We werken al meer dan een jaar samen met Amazon om technologie te ontwikkelen waar we Star Citizen en Squadron 42 op de lange termijn mee kunnen ondersteunen. Lumberyard geeft ons technologieeën om online gaming, cloud intergratie in AWS en het sociale aspect van Twitch te implementeren. [..] Omdat we [CIG en Amazon] een visie delen als het gaat om techniek, is de overgang naar Lumberyard soepel verlopen. Sterker nog, we zijn zeer verheugd te kunnen mededelen dat onze nieuwe alpha 2.6 van Star Citizen al in Lumberyard en AWS draait. – Chris Roberts, CIG’s CEO en creative director.

Het overstappen naar een andere engine is geen kleine onderneming, maar is volgens de ontwikkelaar dus soepel verlopen. De game draait vanaf de laatste update 2.6 al in de nieuwe engine.