Little Nightmares – Bekende gameplay in een duister jasje

Little Nightmares is nog maar kort geleden aangekondigd, maar was wel al te spelen op gamescom 2016. De titel van van Tarsier Studios werd eerder al aangekondigd als “The Hunger” zonder uitgever. Inmiddels heeft Bandai Namco zich dus over dit concept ontfermd en de titel heeft opnieuw het levenslicht gezien onder de naam Little Nightmares.
De aankondiging ging gepaard met een korte trailer die vooral diende als sfeerimpressie. De game zag er schattig en duister tegelijk uit, met een vunzig cringeworthy krokantje om de belevenis tot een mooi geheel te brengen. Hoe de gameplay-vork in de steel zou zitten, was echter nog de grote vraag. Gamescom 2016 heeft ons antwoorden geboden, want Little Nightmares gaat mee in de trend van Unravel en Little Big Planet door te kiezen voor 2.5D gameplay. De game voelde dan ook al vanaf het begin bekend en vertrouwd aan en zorgde de setting voor de smoel van de game.
In Little Nightmares speel je als Six, een klein persoon met een kenmerkende gele jas met puntmuts. Als Six maak je zowel dromen als nachtmerries mee uit jouw jeugd. The Maw is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Het nestelt zich in het water en kort na diens nesteling staan de eerste gasten al voor de deur, vunzige monsters die de game van dat vulgaire en ongemakkelijke randje voorzien, wat heel goed uitpakt. Als Six moet jij vervolgens levels zien te doorkruisen door platform- en puzzelelementen te voltooien.
Hierbij liep ik echter wel tegen een probleem op. De setting is duister en pakt uitstekend uit, maar doordat de game letterlijk vrij duister is, zie je makkelijk sleutelspelers van een level over het hoofd. Zo heb ik namelijk vijf minuten lang moeten zoeken naar een schakelaar voor de lift, die vlak voor mijn neus in het donker bleek te hangen. Als je wist dat je daarop moet letten, dan zou je het ook zeker doen, maar de game legt je dit vooralsnog niet uit.
Ik stuitte iets later op eenzelfde probleem, toen ik geen kant op kon en de schattige Six zijn dood vond in de vuilnisbelten van klauwen van een chef die iets te veel van z’n waarschijnlijk ranzige eten had geproefd. Na te hebben gespiekt bij iemand die langer het geduld bleek te hebben, kreeg ik door dat er in de game ook op obstakels geklommen kan worden. Wel handig om te weten als er een blok moordende vetrollen met een koksmuts achter je aan rent.
Dat is dan ook het grootste en enige punt dat er aan te merken is op de korte demo die op gamescom te spelen was. De gameplay zelf werkt namelijk vlekkeloos, de game zag er gelikt uit en de setting ademde een mengsel van mooie en schrikbarende vertoningen. De game staat gepland voor de lente van 2017 en dan zal de game vast en zeker wat meer uitleg bieden aan de spelers die zich aan dit avontuur wagen. Met deze demo heeft de game zich in elk geval al wel neergezet als een titel die zeker in de gaten gehouden moet worden.