Loot Rascals

archief
Rebecca Nieuwenhuis op 20 januari 2020
Loot Rascals

De E3 staat elk jaar weer bomvol met nieuwe titels en veelal stelen de grote titels de show. Soms springt er echter een indie-titel uit, zoals Loot Rascals. Een indie-game in zijn puurste vorm ontwikkeld door Hollow Ponds. De trailer zit bomvol kleurtjes en laat eigenlijk niet duidelijk zien waar de game nou helemaal om gaat, maar toch trokken de beelden meteen mijn aandacht en ik wist dat deze game in mijn collectie moest komen.

Loot Rascals gooit spelers in een vijandelijke wereld diep in de ruimte, waar je personage is neergestort met zijn ruimteschip. De vijandelijkheid op de planeet betreft met name het alienras dat daar woont, deze zijn niet blij met jouw komst. Gelukkig lijk je het niet alleen te hoeven doen, want je hebt een aantal anderen bij je, die net als jij gestrand zijn. Toch is dit geen teken dat je ze kunt vertrouwen, want hoewel ze in hetzelfde schuitje zitten, is er een kans dat ze je gewoon volledig verraden. Hoe dit komt? Nou, dit zijn namelijk gewoon andere spelers en iedereen wil natuurlijk het beste zijn.

Loot Rascals 
 Pixel Vault

De setting wint geen originaliteitsprijs. Je bent gestrand op een vijandelijke en onbekende plek en dat is nou niet bepaald een unicum in games. Gelukkig maakt de gameplay een hoop goed, wat betreft originaliteit. Het combineert namelijk strategie en turn-based technieken met de mogelijkheid om je volledig vrij voort te bewegen door de diverse gebieden. Het ontzettend chaotische en kleurrijke gebied waarop dit zich allemaal afspeelt, maakt de boel helemaal compleet.

Ik ben altijd een beetje een sucker geweest voor indie-games. Natuurlijk zijn ze lang niet allemaal even goed, maar elk van deze games heeft wel iets speciaals wat hen onderscheidt van andere en vaak grotere titels. Loot Rascals moet het met name hebben van diens stijl. Hierboven gaf ik al aan dat de wereld enorm kleurrijk is, wat al voor een zekere mate van aantrekkingskracht zorgt. Daarnaast is de vormgeving op een gekke manier zowel heel gedetailleerd als juist heel simplistisch. Zo heb je beelden waarbij je personage in een gebied staat met een soort apparaatje in het midden. Het gebied wordt begrensd door hele simpele rotsen en dat is het voor dat stukje. Toch zie je dat er bijvoorbeeld blaadjes op de grond liggen die duidelijk van een andere planeet komen, dit is te zien aan de kleuren, vormen en het ongekende detail. Juist deze combinatie van simpele vormgeving met veel detail, geeft Loot Rascals een bijzondere look.

Loot Rascals 
 Pixel Vault

Loot Rascals klinkt als een game die geniaal is om met een paar vrienden te spelen. Het is duidelijk dat je goed samen kunt werken om verder te komen, maar je kunt elkaar ook heerlijk dwars zitten en wat is er nou leuker dan dat? Het is wel een beetje jammer dat er geen couch co-op aanwezig lijkt te zijn. Nu hoeft dat niet per se, maar dit lijkt mij juist een titel waarbij het perfect zou passen. Voor nu kijk ik er in ieder geval al naar uit om andere mensen dwars te zitten, want zo’n persoon ben ik helaas.

Wat me ook een beetje zorgen baart voor de titel zelf is de releasedatum. Loot Rascals komt namelijk uit in maart, de maand van de Switch, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Mass Effect: Andromeda en Horizon Zero Dawn. Stuk voor stuk enorme releases en ik ben bang dat een kleine titel als deze een beetje ondergesneeuwd wordt door de rest, waardoor de online features verwateren door te weinig spelers. Ondanks deze zorgen denk ik dat menig indie-gamerhart weer in vuur in vlam staat met de komst van deze titel die met een aantal weken verkrijgbaar is voor pc en PlayStation 4.