Sony sluit Guerrilla Cambridge-studio na negentien jaar

archief
Twan Alofs op 20 januari 2020
Sony sluit Guerrilla Cambridge-studio na negentien jaar

Dat de gamesindustrie soms hard en onverbeterlijk is, blijkt vandaag maar weer eens na een nieuwsbericht van Sony. Onlangs bracht Guerrilla Cambridge namelijk nog de PlayStation VR-launchtitel RIGS: Mechanized Combat League uit en vandaag kregen de medewerkers te horen dat de studio moet sluiten.

Het sluiten van de studio heeft te maken met het opnieuw ontwikkelen van de Europese studiostructuur van Sony. Nadat ze alle studio’s en de bijbehorende taken goed hadden doorgelopen, bleek dat er geen ruimte meer was voor Guerrilla Cambridge. De Japanse consolegigant heeft aangegeven dit besluit te betreuren. Mede hierom zullen ze ook zo veel mogelijk proberen om medewerkers over te plaatsen naar andere studio’s. Sony zegt verder nog het volgende over de studio:

Hoewel het sluiten van de studio er voor kan zorgen dat we het risico lopen om goed en waardevol personeel kwijt te raken, willen we vooral focussen op andere studio’s die druk bezig zijn met nieuwe projecten. Hierbij horen onder andere de werkzaamheden aan PlayStation VR. Door met minder studio’s te werken, denken we een sterkere positie te hebben om de kwaliteit te waarborgen. Hiermee krijgen we de best mogelijke content naar onze spelers. Overigens doet deze beslissing geen afbreuk aan de ongelofelijke games en service die Guerrilla Cambridge heeft geleverd.

De Britse studio ging vroeger overigens door het leven als SCEE Cambridge. Onder deze naam waren zij onder andere verantwoordelijk voor de ‘Medi-Evil’-franchise, Primal en de PSP-versie van LittleBigPlanet. In 2013 werd de studio onderdeel van Guerrilla Games en ontwikkelde het onder de nieuwe naam Killzone: Mercenary. Sony voegt overigens nog toe dat Guerrilla Games Amsterdam en de Killzone-franchines niet getroffen wordt door deze beslissing. Wanneer de deuren exact sluiten, is nog niet bekendgemaakt door Sony.